Jogszerűbbek a webáruházak

Csodaterméket kínáló, megtévesztő internetes oldalak, elérhetetlenné váló, akciós áron csábító kereskedők, manipulatív nyomásgyakorlás a reklámokon keresztül. Döbbenetes tempóban hódítanak itthon az internetes vásárlási lehetőségek az élénk lakossági fogyasztásban, ám az egyre komfortosabb webáruházakban még mindig előfordulnak a megtévesztések tipikus esetei. A folyamatos hatósági figyelemnek köszönhetően ugyanakkor egyre nagyobb biztonságban érezhetik magukat a magyar fogyasztók.

2019. 10. 14. 5:50
Hands holding credit card and using laptop. Online shopping
Nem tudja a vevő, hogy gyakran fiktív cég által létrehozott oldalon próbálkozik Fotó: 123RF
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eredményesen lép fel a fogyasztóvédelmi hatóság az elektronikus kereskedelemben a megtévesztő termékeket értékesítő webáruházak ellen – ismertette nemrégiben az egyik legjellemzőbb probléma kapcsán Cseresnyés Péter, az Innovációs és Technológiai Miniszté­rium (ITM) kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára. Jelezte, hogy az internetes áruházak kiemelt ellenőrzését a hat éve folyamatosan bővülő értékesítésben egyre jelentősebb szerepet betöltő webes forgalom indokolja, amely a 2017. évi 4,3 százalékról 2018-ban 4,5 százalékra, 2019 eddig eltelt időszakában pedig 5,6 százalékra nőtt. Az államtitkár szavai szerint viszont biztonságérzetet adhat a magyar vásárlóknak az, hogy az ITM-hez tartozó állami fogyasztóvédelem az elmúlt két évben több mint kétezer webáruházat ellenőrzött, és megállapította, hogy napjainkban az internetes kereskedők alapvetően betartják a jogszabályokat, vagyis jól működnek.

Tavaly február óta hatósági próbavásárlások során 109 webáruházból 124 „csodát ígérő” terméket és szolgáltatást ellenőriztek a szakemberek. Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkártól megtudtuk, hogy ezen termékek mindegyike megtévesztő információt tartalmazott vagy például nem tartalmazta az ígért hatóanyagot, sőt sok olyan webáruház volt, amelyik a vizsgálódás hatására önként elérhetetlenné tette a rendelést Magyarországról.

Mint mondta, a csodát ígérő termékeket, szolgáltatásokat értékesítő web­áruházak jellemzően agresszív magatartást tanúsítanak és rövid időt hagynak a döntésre a fogyasztónak, hogy minél kevésbé gondolhassa át a vásárlást. Jellemző az is, hogy a nem tisztességes kereskedők a népszerű bulvároldalakon jelentetik meg a hirdetéseket, amelyre rákattintva előjön az ajánlat, de nincs cégelérhetőség feltüntetve, hanem visszahívás alapján értékesítenek. Emellett előfordult, hogy nem valós szakértővel és megtévesztő fotóval illusztrálják a termékek jótékony hatását, de az is tipikus, hogy visszaszámláló órát tesznek az ajánlat mellé, nyomást gyakorolva az érdeklődőkre.

Nem tudja a vevő, hogy gyakran fiktív cég által létrehozott oldalon próbálkozik
Fotó: 123RF

Ezeket a webáruházakat jellemzően fiktív cégek működtetik, nem biztosítják az elállási lehetőséget és nem lehet érvényesíteni a visszafizetést. Az is kifogásolható, hogy az ilyen termékeket jellemzően csak utánvétellel és készpénzzel lehet megvásárolni, nem teszik lehetővé a banki tranzakciót. Ezek az értékesítők a szürkezónában mozognak – jegyezte meg Keszthelyi Nikoletta.

Arra is kitért, hogy a jövőben tovább fokozódhat a biztonság az internetes kereskedelemben, mivel 2020-tól az ­Európai Unióban lehetőség lesz arra, hogy legalább két uniós tagállam jelzése alapján blokkolni lehet majd a tisztességtelenül működő webáruházakat. Ez aktívabb fogyasztóvédelmi jelenlétet jelent az e-kereskedelemben a fogyasztók és a tisztességes vállalkozások érdekében – tette hozzá.

Egy másik népszerű fogyasztói területen, a kuponos akciók vizsgálatakor sem találtak kirívó fogyasztóvédelmi jogsértéseket az ellenőrök. Az ITM ennek kapcsán azt közölte, hogy a tavalyi, csaknem háromszáz vizsgálat mind­össze öt százalékában merült fel kifogás. Ez annak is köszönhető, hogy a tárca ­IT-laboratóriuma és a hatóság rendszeresen, így az idei őszi kuponnapok alatt is ellenőrzi az értékesítéseket.

Nem mentesít az akció

A kuponok már nem csak a magazinokban találhatók meg, sok esetben telefonos applikáción keresztül is hozzáférhetők, sőt közvetlenül az adott vállalkozás honlapjáról is le lehet tölteni azokat. A hatóság figyelmeztetése szerint az ilyen vásárlásoknál érdemes odafigyelni az akció határidejére, az árkedvezmény mértékére, illetve a termékkapcsolásokra. Fontos tudnivaló, hogy a kuponnal vásárolt akciós termékre, szolgáltatásra is az általános szavatossági-jótállási előírások és panaszkezelési szabályok a meghatározók. Emellett vannak olyan webáruházak, amelyek célzottan értékesítenek kuponokat, amit a fogyasztó egy másik vállalkozásnál használhat fel, vagyis közvetítés zajlik. Tudni kell, hogy ha a kupon beválthatóságával van a fogyasztónak problémája, akkor a webáruházhoz fordulhat, ha pedig a kuponért vett szolgáltatással vagy áruval elégedetlen, akkor a terméket értékesítő vagy a szolgáltatást ténylegesen nyújtó céggel szemben lehet érvényesíteni a jogokat.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.