Jövőre még hatékonyabbá válik a fogyasztók védelme

A megyei kamarákhoz tartozó békéltető testületek új tagokkal, a fogyasztóvédelmi hatósággal megyei szinten, közvetlenebbül együttműködve segítik a családokat 2020 januárjától – mondta a Magyar Nemzetnek az Innovációs és Technológiai Minisztérium fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára. Keszthelyi Nikoletta felhívta a figyelmet: végső szakaszába ért az országos rendszer kialakítása, amely egységesített irányok mentén, még hatékonyabban védi a fogyasztókat.

2019. 11. 14. 11:30
null
Kibővül a panaszosok ügyintézési lehetősége Fotó: Kurucz Árpád
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Palkovics László innovációs és technológiai miniszter rövidesen dönt azoknak a szakembereknek a személyéről, akik a jövő évtől a megyei kamarák mellett működő békéltető testületek tagjai és vezetői lesznek, akik az eddiginél közvetlenebb, hatékonyabb módon vehetnek részt a fogyasztók védelmét szolgáló törekvésekben. Erről beszélt a lapunknak adott interjúban Keszthelyi Nikoletta, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára.

– Az új testületi tagok, vezetők december végéig megkapják a megbízatásukat, miután a nyilvános kiírásra érkezett álláspályázatok alapján a miniszter a közeljövőben döntést hoz a személyükről. A testületek méretére a területi kamarák tesznek javaslatot – mondta a fogyasztóvédelmi területet felügyelő szaktárca illetékese. Hozzátette: a jelentkezők száma jól mutatja az érdemi igényt a civil szakemberek részvételére a megújuló békéltetésben. A több évtizedes, korábbi, átláthatatlan kiválasztási rendszerben sokan ugyanis nem tudtak élni ezzel a lehetőséggel. Az új feltételek a fogyasztóvédelmi törvény szeptember elsejével életbe lépett módosítása alapján garantálják, hogy jövőre sokkal hatékonyabbá válik az országos fogyasztóvédelmi intézményrendszer, amelynek az egyébként független békéltető testületek is szerves részei.

A költségvetési törvény szerint az állam tavaly is és az idén is 400 millió forinttal finanszírozta a húsz békéltető testület működését, amelyek a továbbiakban is minden megyeszékhelyen és a fővárosban működnek, ingyenes, gyors jogi segítséget nyújtva a fogyasztók és a vállalkozások között felmerülő vitás ügyek rendezéséhez. Ugyanakkor fontos változás, hogy a jövőben egységes gyakorlatot követnek majd a békéltetők, erre országos eljárási szabályzat készül.

Kibővül a panaszosok ügyintézési lehetősége
Fotó: Kurucz Árpád

Keszthelyi Nikoletta ismertetése szerint azzal, hogy az eddig lényegében zárt rendszerben működő békéltető testületeknél már bárki tag lehet, aki a szakmai feltételeknek megfelel, a civil fogyasztóvédelmi szervezetek tagjai sem kerültek hátrányba, hiszen ugyanúgy pályázhattak az álláshelyekre a megyékben és Budapesten is. Az új előírások notifikációja az Európai Bizottság részére megtörtént.

– A testületek a hatályos jogszabályok szerint, a függetlenség és pártatlanság elve alapján működnek. A békéltető testületi tagok az elmúlt húsz évben is a területileg illetékes kereskedelmi és iparkamarával álltak megbízási jogviszonyban, és ahogy eddig is, ezután is befolyástól mentesen, pártatlanul járnak el és hozzák meg döntéseiket – húzta alá az ITM helyettes államtitkára. Szavai szerint a lakosság is tapasztalja majd a paradigmaváltáson és intézményi átalakításon átesett állami fogyasztóvédelem hatékonyabb működését. A fogyasztók panaszukkal nem csak a kormányhivatalokhoz fordulhatnak segítségért, hanem a térítésmentesen igénybe vehető békéltető testületekhez is, amelyeknél az eljárás egy formanyomtatvány néhány percet igénylő kitöltésével kezdeményezhető.

– Noha alternatív vitarendezési fórumként tartjuk számon a békéltetést, a gyakorlatban a két fórum kiegészíti egymást, mostanra pedig minden korábbinál jobban együttműködnek. Előfordul, hogy miután a fogyasztóvédelmi hatóság megvizsgált egy konkrét ügyet és szükség szerint intézkedett az adott piaci területen, elmarasztalt egy vállalkozást, a fogyasztó panaszát már a békéltető testület eljárása során kezelik, ahogy ennek fordítottjára is van példa. A tapasztalatok szerint a békéltető testületekhez beérkező jelzések alapján gyorsabban és célirányosabban tud fellépni a hatóság a felmerülő témákban – mondta a helyettes államtitkár, kiemelve, hogy fontosnak tartják azt az új szemléletet erősíteni, miszerint a békéltetők és a hatóság kéz a kézben járnak el a fogyasztók védelmében, így az általuk felkínált segítséggel bátran élhet minden magyar állampolgár.

– A magyar kormány a fogyasztóvédelem terén határozott vízióval rendelkezik, amelyet évek óta következetesen végre is hajt. Továbbra is kiemelten fontos a magyar családok és a gyermekek védelme, a termékbiztonság erősítése, az elektronikus kereskedelem fogyasztóvédelme – húzta alá a helyettes államtitkár. – A minisztérium stratégiájában megjelennek a fogyasztóvédelem kiemelt projektjei és irányai is, emellett a hatályos vonatkozó törvény rendelkezései alapján előkészítés alatt áll a fogyasztóvédelmi szakmapolitikai program. Ez utóbbi a korábbi fogyasztóvédelmi politikákhoz képest rugalmasabb lesz, megkönnyítve az alkalmazkodást a gyorsan változó trendekhez.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.