Hosszas tervezés után megkezdődik a Saudi Aramco részvényeinek értékesítése. A cég kibocsátási tájékoztatója szerint az óriásvállalat részvényeinek másfél százalékát adják el, nagyjából 25 milliárd dollárért, ami a kialakuló ár függvényében a világ eddigi legnagyobb nyilvános részvénykibocsátása lehet. Az ársáv 30 és 32 szaúdi riál között mozog, ami 8-8,5 dollárnak felel meg. Ha a kibocsátási ár a sáv felső részén alakul ki, akkor az eladott mennyiség értéke meghaladja a kínai Alibaba öt évvel ezelőtti 25 milliárd dolláros kibocsátását.
A cég értéke a kibocsátási ártól függően 1600-1700 milliárd dollárra rúghat, amivel a világ legnagyobb tőzsdén jegyzett cégévé válhat, azonban a jelenlegi rekorder, az Apple 1200 milliárd dolláros értékének másfélszeresét sem fogja elérni. Noha pár éve felmerült a kibocsátással kapcsolatban a 3000 milliárdos összeérték is, az országot ténylegesen irányító szaúdi koronaherceg pedig 2000 milliárdot szeretett volna, az olajcégek piaci megítélése változott az elmúlt években. Egyrészt az olajár trendszerű csökkenése, másrészt környezetvédelmi megfontolások miatt.

Fotó: Reuters
A részvényből bárki vehet, intézmények és magánszemélyek egyaránt, sőt ezúttal a szaúdi nők is (korábban a szigorú iszlám törvények miatt erre nem volt lehetőségük). A kibocsátott mennyiség mindazonáltal kevesebb, mint amennyit terveztek: eredetileg a cég két százalékát vezették volna be a szaúdi tőzsdére, a másik három százalékát egy külföldi piacra, amely leginkább az Egyesült Államok két hatalmas tőzsdéjének egyike lehetett volna. Utóbbiról most nincs szó, lehet, hogy a kibocsátó először látni szeretné, mennyire sikeres a kibocsátás, és ennek függvényében dönt majd a továbbiról. A kibocsátási tájékoztató szerint azonban hat hónapon belül semmiképp nem lesz eladás.
A cég évente 75 milliárd dollár osztalék kifizetését ígéri, ami a várható részvényár mellett négyszázalékos hozam. Ez a jelenlegi nyomott kamatkörnyezetben igen vonzó, azonban, mint a kibocsátási tájékoztató is emlékeztet rá, az osztalék mértéke változhat, ami a mostani helyzetben inkább csökkenés lehet. A vállalat ugyanis tavaly 111 milliárd dollár nyereséget termelt, az idei év első 9 hónapjában azonban csak 68 milliárdot, ami 18 százalék visszaesés a múlt év azonos időszakához képest.