Nagy átalakulás közben a hazai gyártók

Gyökeresen új helyzetbe kerülnek a hazai autóbusz-közlekedés szereplői. Jövőre megnyílik a közszolgáltatási piac, a Volánbusznak piaci szereplőkkel kell versenyeznie, a járműgyártás és üzemeltetés területén pedig egyre nagyobb jelentőségre tesznek szert az alternatív meghajtási módok.

2019. 11. 12. 15:29
Komáromban szerelik össze a kínai BYD járművét Fotó: Teknős Miklós
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ötven esztendeje rendezik meg az autóbusz-szakértői tanácskozást hazánkban. A résztvevők közül többen ott voltak már 1985-ben is, amikor még 13 és fél ezer Ikarus gördült ki a magyar üzemekből. Idén várhatóan 645 magyar busz készül itthon – ismertette Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének elnöke a múlt heti találkozón. Ez egyébként komoly növekedés, ami a koordinált kormányzati beszerzésnek is köszönhető, hiszen 2014-ben mindössze 121 busz készült idehaza.

A világ rendkívül gyorsan változik, az autóbuszgyártók gyökeresen új körülmények közé kerülnek hamarosan – derült ki Tóth Péter, az innovációs tárca helyettes államtitkárának az előadásából. Egyfelől ez év végén lejár a Volánbusz közszolgáltatási szerződése, és az uniós előírások miatt ez nem hosszabbítható meg. Ennek következtében az állami költségtérítéssel támogatott járatok üzemeltetéséért az eddig monopolhelyzetben lévő Volánbusznak meg kell küzdenie a piaci vetélytársakkal, ehhez pedig rövid idő alatt nagyon sok járművet kell lecserélnie. A kormány törekvése, hogy átlátható, átjárható rendszer üzemeljen az országban mind a menetrend, mind a menetjegy szempontjából. Ugyancsak kiemelt szempont – mondta a helyettes államtitkár –, hogy egyre több elektromos és gázüzemű járművet vásároljanak az állami vállalatok, és ezt a kormány pénzzel támogatja.

Komáromban szerelik össze a kínai BYD járművét
Fotó: Teknős Miklós

Komoly kihívást jelent az alternatív hajtású járművek üzemeltetése a BKV-nak – mondta el Tarsoly András közlekedésszervezési vezető. Az elektromos hajtásnak kétségtelen előnye, hogy az üzemanyag-felhasználása csupán harmada a hagyományos dízelüzemnek, azonban a kiforratlan technika miatt ezek a buszok nem üzemeltethetők olyan kiszámíthatóan, biztonsággal, mint a hagyományosok. A Modulo elektromos buszok rendelkezésre állási mutatója messze elmarad a dízelekéhez képest. A CNG hajtású buszoknak pedig az üzemaggal való feltöltése a szűk keresztmetszet.

A rendezvényen előadást tartott a Kravtex, az Ikarus és a kínai elektromosbusz-gyártó BYD képviselője. Nem volt ott ellenben a debreceni ITK, pedig ígéretes termékpalettát fejlesztettek ki. Ennek a jele, hogy az Inter Traction Electrics Kft. által gyártott Mercedes-Benz Reform 501 LE lett az Az év haszongépjárműve a Camion Truck & Bus magazin versenyén. Az ITK tavaly decemberben mutatta be elővárosi buszát. Az autóbuszt Euro 6-os dízelmotorral és 6+1 fokozatú automata váltóval szerelték fel. Az alváz műszaki kialakítása tartalmazza a Mercedes-Benz autóbuszain megszokott járműbiztonsági és menetstabilizációs rendszereket, valamint az ITK-cégcsoport által fejlesztett távoli fedélzeti diagnosztikai és kontrolleszközöket, amelyek üzemelési, működési adatokat szolgáltatva teszik lehetővé a járművek távoli ellenőrzését.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.