Meglehetős, 1,2 milliárd dolláros veszteséget könyvelhetett el az Uber a harmadik negyedévben, az első kilenc hónapban pedig összesen 7,4 milliárdot, miközben a gazdasági környezet kifejezetten kedvező volt. A taxizás kihívójaként utasmegosztásra alapított cég, amely azóta már többféle szolgáltatást is indított, mindössze fél éve ment tőzsdére az Egyesült Államokban, a kibocsátási ár azonban igen magas volt a cég minden számát figyelembe véve.
A részvényár a 45 dolláros kibocsátási ár 40 százalékát vesztette el mostanáig, csak a mostani eredmény önmagában tízszázalékos egynapos esést hozott. Az árbevétel ugyan nem lett rossz: növekedett, és az elemzői várakozásokat is meghaladta, de ez nem elég, amíg a cég erősen veszteséges. Természetesen előfordulhat, hogy a társaság túljut a nehézségeken és idővel nyereségessé válik, csakhogy ez sovány vigasz azoknak, akik az irreálisan magas kibocsátási áron bevásároltak a részvényből. Ráadásul hamarosan lejár a korábbi, a tőzsdére jövetel előtti tulajdonosok részvényeladási tilalma, ami jelentős kínálat megjelenéséhez vezethet.
Hasonló eset zajlott le hat évvel ezelőtt a Facebook esetében: igen drágán bocsátották ki a nyereséget akkor még nem termelő cég papírjait, és még nem is nagyon látszott, hogyan lehet jövedelmezővé tenni. A kezdetben 38 dolláros ár le is esett 15 dollárig, időközben azonban a vállalat kidolgozta a hatékony reklámozás módszereit, és közben az emberiség harmada felhasználó lett, így a kezdeti botlás után a részvény abszolút siker lett, az árfolyam azóta 200 dollár közelébe emelkedett.
Csakhogy a siker nem garantált: egy új tőzsdei cégnek vagy bejön a sikeres naggyá válás, vagy akár kudarcba is fulladhat a vállalkozás. Éppen ezért egy újonnan kibocsátott részvényt csak akkor szabad megvenni, ha az addigi teljesítményéhez képest a fundamentumok alapján nem magas az ár. Még jobb stratégia lehet, ha a befektető kivárja, mi történik a tőzsdén. Ha az árfolyam a kibocsátási ár alá kerül, az rossz jel, ha azonban tartósan a kibocsátási ár fölött van, érdemes megvásárolni, hisz kiállta az első próbát.