Lezajlott a hivatalosan november 29-ére meghirdetett Black Friday akciós kampány „főpróbája” több hazai internetes kereskedőnél az elmúlt napokban, amelynek kapcsán eddig nem érkezett panasz a fogyasztóvédelmi hatósághoz – tájékoztatta a hét végén a Magyar Nemzetet a területet felügyelő Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) a friss tapasztalatokról.
Az évvégi kiskereskedelmi főszezonban a fogyasztóvédelmet felügyelő tárca szakemberei a családok biztonságos ünnepi készülődése érdekében fokozzák az ellenőrzéseket a hagyományos üzletek, adventi vásárok mellett az online áruházakban is. Cseresnyés Péter, az ITM kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára a Magyar Nemzetnek elmondta: akadtak érdekes jelenségek egyes internetes áruházakban az előzetes fekete pénteki akciózások során, amely feltűnt a minisztérium IT-laboratóriumában, ahol az e-kereskedelmet egész évben ellenőrzik a szakértők, ilyenkor pedig célzott vizsgálatokat is tartanak.
Ezzel együtt a hatósági figyelemnek köszönhetően jogkövetőbb magatartást folytatnak itthon a webáruházak, mára megbízhatóbbá vált az internetes vásárlás, azonban a fogyasztói tudatosság továbbra is elengedhetetlen. A Black Friday kapcsán a minisztériumban azt tanácsolják a fogyasztóknak: az akciós költekezés előtt célszerű meggyőződni arról, hogy a kereskedő által kínált leértékelések valóban érdemi kedvezményt tartalmaznak-e. Egyebek mellett azt is tanácsos kideríteni, hogy az internetes boltot külföldről működtetik-e, mivel a határon túli rendeléseknél arra is akadt már példa, hogy nem, vagy csak reklamáció, hosszabb utánajárás után jutott hozzá a magyar vevő a kívánt termékhez. Jó tudni, hogy a határon átnyúló vitás ügyekben az ITM-en belül működő Európai Fogyasztói Központ jár el, míg a belföldi vásárlásokkal kapcsolatos panaszoknál a kormányhivatalok mellett a területi kamarák mellett működő békéltető testületek kínálják a békés vitarendezés lehetőségét, ahol a jogászok nyújtotta segítséget a lakosság ingyenesen kérheti.