A termékfejlesztés a siker kulcsa

Folyamatos megújulás nélkül nem lehet sikert elérni az élelmiszeriparban – vallja Tóth Anett, a Kall Ingredients ügyvezető igazgatója. A tiszapüspöki üzem vezetője szerint innovációval és termékfejlesztéssel meg lehet találni azokat a piaci szegmenseket, amelyeknek köszönhetően a világpiaci árak ingadozása ellenére eredményes lehet egy vállalat. A szakember szerint ráadásul a gazdaság egészét jellemző szakemberhiány közepette sem lehetetlen megtalálni a megfelelő munkaerőt. Ehhez azonban nemcsak karriert, hanem kutatási, képzési lehetőségeket is kínálni kell a munkatársaknak.

2019. 12. 29. 6:45
Tóth Anett: Magyarországon vannak olyan munkahelyek, ahol élmény a munka és sok az újítás Fotó: Teknős Miklós
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Globálisan az élelmiszeripar az egyik legdinamikusabb fejlődő ágazat. Hogyan tud egy magyar gyártó megfelelni a gyorsan változó piaci és fogyasztói elvárásoknak?

– Hatékonyság, rugalmasság, megbízhatóság és innováció – ezek azok a tényezők, amelyek elengedhetetlenek a sikerhez. Olyan iparágban versenyzünk, ahol a változás az állandó: elég csak szétnézni az élelmiszerboltok polcain, hogy lássuk, hogyan alakulnak át a fogyasztói trendek és szokások. A szerteágazó igények kielégítéséhez nemcsak rugalmasnak, hanem proaktívnak is kell lennünk, hogy az elsők között léphessünk. Ezért már az induláskor létkérdés volt, hogy elsajátítsuk a folyamatos megújulás képességét.

– Milyen lépésekre volt ehhez szükség?

– Szerencsére ezt esetünkben több tényező is segíti. Stratégiánk megalkotásakor a gyár korszerű megtervezésére, felépítésére és a csapatunk tudásbázisára is sikeresen építhettünk. Kezdettől fogva az innovációra, a termékfejlesztésre fektetjük a hangsúlyt. Másrészt a kiszámíthatóság révén jól tervezhető, tőkében is erős tulajdonosi hátteret biztosít számunkra az Opus Global Nyrt. Bár csak nemrég indultunk és a gyártást sem futtattuk még fel teljesen, a Kall Ingredients innovációs eredményeire máris felfigyelt az iparág. Nemcsak a régióban, de a kontinensen is a legmodernebb gyárak és a leginnovatívabb gyártók közé sorolnak bennünket.

– A verseny nemcsak a fogyasztók kegyeiért folyik, a különböző ágazati partnereket is meg kell győzni.

– Az általunk gyártott termékek sokrétűen felhasználható élelmiszer- és takarmányipari alapanyagok, amelyek partnereink elvárásaihoz is jól igazíthatók. Az innovációnak köszönhetően idén olyan termékkel jelentünk meg a piacon, amelynek extra magas a fruktóztartalma és az élelmiszeripar több ágazatában, a konzerv- vagy az üdítőital-gyártásban egyaránt fel lehet használni. Ilyen folyékony kukoricacukrot ipari méretben ráadásul gazdaságosan egyetlen komoly versenytársunk sem tud előállítani. Ez a termék idén Élelmiszeripari nagydíjat kapott az ­OMÉK-on, és azonnal felkeltette német partnereink érdeklődését.

– Termékeik mekkora hányadát tudják értékesíteni a hazai piacon és mennyit exportálnak?

– Ezer kilométeres körzetben mintegy 25 országban közel 300 partnert szolgálunk ki cukor- és alkoholtermékeinkkel, takarmány-alapanyagainkkal. Termékeink 65 százalékát exportáljuk, ugyanakkor itthon is meghatározó szereplői vagyunk a piacnak. Ez nagy eredmény, hiszen – a naptári évtől eltérő cukorévhez igazodóan – szeptember végével zártuk az első olyan gazdasági évet, amelyben folyamatosan működött és már teljes termékportfóliót kínált az üzemünk.

Tóth Anett: Magyarországon vannak olyan munkahelyek, ahol élmény a munka és sok az újítás
Fotó: Teknős Miklós

– Nincs könnyű helyzetben a világ cukoripara, a túltermelés alaposan levitte az árakat, igaz ez a nád- és a répacukorra egyaránt. Mi a helyzet a kukoricaszirup piacán?

– Az európai uniós kvóták kivezetését követően a cukorpiac újrarendeződése még javában tart, a konszolidáció pedig még várat magára. Várakozásaim szerint érdemi árnövekedés a következő évben sem lesz. A ­piaci viszonyok a stratégiánkat is megváltoztatták, ezért a nagy hozzáadott értékű, speciális termékek irányába mozdulunk el, ahol lényegesen kevesebb a versenyző, erősebb, kétoldalú partnerkapcsolat építhető ki a megrendelőkkel.

Milyen forrásból szerzik be az alapanyagokat?

– Kizárólag hazai alapanyagokkal dolgozunk. Földrajzi elhelyezkedésünknek és a beszállítói hálózatunknak köszönhetően körülbelül száz kilométeres körzetből be tudjuk szerezni. Ha tehetjük, közvetlenül a gazdálkodóktól vásárolunk, mert ez nekik és nekünk is előnyösebb. Többéves felvásárlási szerződéseket azonban nem kötünk, mindig a szabadpiacról vásárolunk.

– A gazdálkodók tudják biztosítani azt a minőséget, ami a gyártáshoz szükséges?

– Az itthon termelt alapanyag kiváló minőségű. A bejövő tételeket természetesen szigorúan ellenőrizzük, csakis olyan kukorica kerülhet az üzembe, amelynek feldolgozását a saját laboratóriumunk engedélyezte. Naponta mintegy 60-65 kamionnyi kukorica érkezik a gyárba, aminek a feldolgozása folyamatosan zajlik.

– Hazánk elkötelezett a GMO-mentes termelés mellett. A magyar kukorica tehát – szemben a versenytársakkal – biztonságos és egészséges. Mekkora előnyt jelent ez a piacon?

– Ez egyértelműen versenyelőnyt jelent, különösen a más kontinensről érkező, konkurens termékekkel szemben. Fontos azonban megjegyezni, hogy a GMO-mentességért a piac nem fizet felárat, hanem arra elvárásként tekint. Ezért is tartjuk elengedhetetlennek az innovációt. A kutatás-fejlesztés révén ugyanis olyan prémium termékeket kínálhatunk partnereinknek, amelyek árában már érvényesíthetjük a magas hozzáadott érték mellett a GMO-mentesség értékét is.

– Milyen fejlesztések szükségesek ahhoz, hogy folyamatos legyen a megújulás?

– Nem feltétlenül eszköz- és gépbeszerzésekre vagy új gyártósorok telepítésére kell gondolni. Sokkal inkább a termékfejlesztésen van a hangsúly. Egy-egy termék paramétereivel kell kísérletezni, új receptúrákat kidolgozni. Ezek inkább humánerőforrás-igényes fejlesztések, ezért is kulcskérdés számunkra, hogy magunkhoz vonzzuk a tehetséges, motivált, kihívásokra vágyó munkaerőt.

– A gazdaság valamennyi szegmensében a munkaerőhiány az, ami a legnagyobb fejtörést okozza a cégeknek. Hogyan találják meg a megfelelő szakembereket?

– Az eddig elért sikereink titka, hogy országos szinten is kiemelkedő szakmai csapattal rendelkezünk. Ehhez persze az is kellett, hogy a vállalat vezetése a munkaerő-felvételt és az utánpótlást is kiemelt ügyként kezeli. Fontos, hogy megbecsüljük munkatár­sainkat, nemcsak karriert, hanem kutatási, képzési lehetőségeket is kínálunk nekik. A fiatal tehetségeket pedig úgy tudjuk megnyerni, ha maguk tudnak meggyőződni arról, mennyire érdekes és sokol­dalú ez az iparág. Ez az, amiben jók vagyunk. De nemcsak a mi, hanem anyacégünk, az Opus Global teljes HR-politikája is arra épül, hogy megmutassuk a munkaerőpiacnak: Magyarországon igenis vannak olyan izgalmas munkahelyek, ahol folyamatos az újítás és élmény a munka. Ezt a célt szolgálja a teljes Mészáros-csoporton belül nemrégiben elindított Talentis JUMP! gyakornoki program is.

– Milyen feladatkörökben próbálhatják ki magukat a diákok?

– Szinte az összesben. A felsőoktatás mellett pedig a középfokú oktatásban tanulóknak is számos lehetőséget tudunk nyújtani. A környék oktatási intézményeiből rendszeresen érkeznek hozzánk csoportok, a diákoknak szervezett gyárlátogatásokon mutatjuk be a működésünket. Idén első alkalommal részt vettünk a Modern gyárak éjszakája országos rendezvényen is. Az előre meghirdetett 90 fős létszámot többször is bővítenünk kellett, így végül több mint 150 látogató ismerkedhetett meg az üzemmel.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.