Az infrastruktúra-építés tőkeigényes folyamat, ezért nemzetgazdasági szempontból nem optimális több, egymástól független és párhuzamos hálózat kiépítése az 5G bevezetése kapcsán. Az ötödik generációs mobilhálózatok a jelenlegieknél jóval gyorsabbak lesznek, illetve több eszközt, felhasználót tudnak majd kezelni, míg minimálisra csökkenő válaszidejük gyakorlatilag valós idejű kommunikációt tesz majd lehetővé. Utóbbi az intelligens közlekedés, az önvezető járművek megjelenése vagy éppen az e-egészségügy, távolról végzett műtétek esetén is kiemelt kérdés, hiszen itt azonnali reakciókra van szükség.
Az 5G tehát jóval több, mint még gyorsabb internet az okostelefonon – a technológia elterjedése a digitális infrastruktúra-fejlesztés következő mérföldkövét, a jövő igényeire reflektáló rendszer kiépítését jelenti, ami komoly hálózatfejlesztéseket igényel. A már pilotprojektekben tesztelt technológia meghatározó lesz nemcsak a hazai vállalkozások és a nemzetgazdaság egészének versenyképessége, hanem a polgárok életminősége és jóléte szempontjából is. Az 5G, korunk egyik legnagyobb hatású technológiai újdonságaként új lehetőségeket nyit meg számos ágazatban – többek közt az autóiparban, a közlekedésben, a feldolgozóiparban, a mezőgazdaságban, az egészségügyben, az energiagazdálkodásban, a kereskedelemben, valamint a szórakoztatóiparban és a médiában is. Emellett eddig nem látott, innovatív szolgáltatások, valamint üzleti modellek kialakulását is magával hozza.
A kormányzat álláspontja szerint Magyarország akkor tölthet be vezető szerepet az európai 5G-fejlesztésekben, ezzel javítva versenyképességét és innovációs potenciálját, ha az állam is szerepet vállal a hálózat kiépítésében – egyrészt a mobil bázisállomásokhoz szükséges optikai összeköttetések biztosítása másrészt saját vagyonelemei 5G célra történő hasznosítása, felhasználása révén. Állami szerepvállalás nélkül várhatóan lassabban valósul majd meg az 5G-fejlesztés az országban, így lemaradhatunk a technológia bevezetésében. Mindez azt is jelenti, hogy ha a hálózatok kiépítését kizárólag a (piaci) mobilszolgáltatók egyedi erőfeszítéseire alapoznák, az várhatóan lassú folyamatot eredményezne, koordinációval és az infrastruktúra megosztásának ösztönzésével azonban lehetséges a gyorsítás.