A mostani brexitviták fényében talán nem is olyan hihetetlen, hogy amikor a 80-as években komolyra fordult egy, a La Manche csatorna alatt létesítendő vasúti alagút megépítésével kapcsolatos ötlet, az ellenzők brit oldalon nem a költségeket sokallták, hanem az elszigeteltségüket féltették. Pedig a költségek elszaladása valós veszély volt, és az üzemeltetés sem volt eleinte olyan jövedelmező, mint remélték. A forgalom végül huszonöt éve, 1994 novemberében indult meg a brit Folkestone-t és a francia Calais közelében fekvő Coquelles-t összekötő Csalagúton, amelynek 50,5 kilométer hosszú, két, egyenként nyolc méternél nagyobb átmérőjű csövében a vonatok óránként 140 kilométeres sebességgel haladnak, míg a harmadik, középen lévő alagút biztonsági és karbantartási célokat szolgál. Az átkelés drágább, mint a kompközlekedés, de a menetidő alig 33 perc a hajók 80 percével szemben.
De hogyan befolyásolta a Franciaország és Anglia, Párizs és London közötti vasúti összeköttetés megjelenése az addig gyakorlatilag versenytárs nélkül fejlődő légi közlekedést? Ezt a kérdést vizsgálta meg a OAG, a világ vezető közlekedési adatszolgáltatója. London és Párizs között a kilencvenes években a légitársaságok évi 4,8 millió ülést kínáltak a járatokon, ez mostanra 2,7 millióra csökkent. Az Eurostar 2018-ban ugyanakkor már 11 millió utast szállított a szigetország és a kontinens között. Eközben a légi járatok száma 36 600-ról 16 755-re csökkent, ami már kevesebb mint fele az eredetinek. Jelentős fordulatot hozott a versenyben, hogy a kétezres évek elejére megépült Londonban a Pancras International, az új pályaudvar, illetve a brit területen végig felújított vasútvonal, ami az addigi három óráról két óra tizenhat percre csökkentette a menetidőt. Ezzel szemben a légi járatok átlagos menetideje az 1996-ban mért hatvanöt percről mostanra nyolcvanöt percre nőtt. Látható, hogy még így is jelentősen rövidebb a levegőben, mint a vonaton eltöltött idő, azonban a repülőtér megközelítésének nehézségei, a biztonsági vizsgálatok, valamint a légi közlekedés zavarérzékenysége már elgondolkodtathatja az utazókat.