Dízelstop jön a vasúton is

A közút után a vasúton is kitilthatják a dízelmotorokat az Európai Unióban, ugyanis az új, szigorúbb normáknak megfelelő dízelmozdony jelenleg nem kapható. Helyette elektromos hibridekkel vontathatják majd a vonatokat ott, ahol nem kifizetődő a villamosítás.

2020. 01. 22. 7:34
Az Európai Unió szigorú szabályai miatt lassan kiöregednek a gázolajjal üzemelő vonatok is Fotó: Kurucz Árpád
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kötöttpályás járművek sem menekülhetnek a szigorú karbonszabályok elől Európában: a parlament és a tanács rendelete alapján jövő év január 1-jétől csak Stage V. kibocsátási határértékeket teljesítő dízelmotorokat lehet forgalomba hozni.

Az előírások olyan szigorúak, hogy jelenleg a gyártók egyetlen olyan dízelüzemű vasúti járművet sem kínálnak, amely meg tudna felelni ezeknek. A régi motorvonatok, motorkocsik és mozdonyok persze egyelőre maradhatnak, ám a Nemzetközi Vasútegylet arra készül, hogy nullaemissziós működést ír elő tagjainak 2050-re. A vasúti járműveket viszont harmincéves működésre tervezik, így hamarosan nem lesz értelme dízelüzemű motorvonatokat vagy mozdonyokat vásárolni – olvasható a Vasutas magazinban.

Az Európai Unió szigorú szabályai miatt lassan kiöregednek a gázolajjal üzemelő vonatok is
Fotó: Kurucz Árpád

A kötöttpályás technológiában persze régóta jól ismert a környezetbarát és gazdaságos megoldás, vagyis a villamosított pálya. Csakhogy nem minden vonalat lehet vagy érdemes villamosítani. Köztudott például, hogy az iparvágányokat – vagyis a rendezőpályaudvarokat, logisztikai központokat, valamint az oda vezető pályákat – nem látják el felsővezetékkel, ezért a tolatómozdonyok jelenleg kizárólag dízelüzeműek. De nemcsak az iparvágányokon, hanem a kisebb forgalmú mellékvonalakon sem járhatnak villanymozdonyok, egyerűen nem éri meg a beruházás.

A megoldás a villany-hibrid mozdonyok, motorvonatok használata, vagyis olyan elektromos járművek beszerzése, amelyek a felsővezetékkel ellátott pályán hagyományos villanyvonatként működnek, ám a villamosítatlan pályán akkumulátorok segítségével látják el árammal a motorokat.

Efféle kettős üzemű járművek még nincsenek üzemszerű szolgálatban Magyarországon, de, mint ahogy lapunk is beszámolt róla, a Rail Cargo Hungaria ilyen rendszert rendelt a kínai CRRC Zhuzhou Locomotive járműgyártótól.

Gondosan kell kiválasztani, hogy melyik vonalon érdemes üzemeltetni a kettős üzemű villamos mozdonyokat, motorvonatokat. A gyártók akár 150 kilométeres hatótávolságot is ígérnek, vagyis ennyit lehet elvileg megtenni akkus üzemben sík pályán, de a gyakorlatban sokszor nincs mód kihasználni ezt az értéket.

A legjobban ott válhatnak be a kettős üzemű motorvonatok, ahol útjuk egy részét felsővezetékes, más szakaszait pedig akkus üzemben tehetnék meg. Emellett oda érdemes beállítani ezeket, ahol a sűrűbb közlekedéstől a forgalom növekedése várható.

Akár többféle típusú járművet is érdemes beszerezni kisebb-nagyobb hatótávolsággal, a drága és súlyos telepekből ugyanis hiba lenne fölöslegesen cipelni egy-egy vonat teljes élettartama alatt. Az akkuk súlyából adódó tengelyterhelés és a mellékvonali pályák korlátozott teherbíró képessége ismét egy olyan szempont, amelyre figyelni kell, bár a gyártók azt ígérik, a járműszerkezet könnyítésével megoldják ezt a problémát.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.