Nem veszélyes, csak új az E10

Érdemes körültekintően eljárni az új, megemelt bioetanol-tartalmú benzinnel, ám az egyes sajtófelületeken megjelent kockázatok esélye csak elenyésző – reagált a Magyar Ásványolaj-szövetség (MÁSZ) főtitkára.

2020. 01. 04. 14:29
Túlzott aggodalom, hogy nagy kockázatot jelent a megváltozott benzin összetétele, de tanácsos megkérdezni a márkaszervizt is Fotó: Mirkó István
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Érdemes körültekintően eljárni az új, megemelt bioetanol-tartalmú benzinnel, ám az egyes sajtófelületeken megjelent kockázatok esélye csak elenyésző – reagált Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj-szövetség (MÁSZ) főtitkára a Magyar Nemzet érdeklődésére. Kiemelte: a január 1-je óta kötelezően forgalmazott E10-es jelölésű, 95-ös oktánszámú üzemanyag kapcsán aggodalomra nincs ok, de a használhatóság ellenőrzése indokolt lehet.

– Bizonyos szilikon- vagy gumitömítések, illetve csövek érzékenyebbek lehetnek az etanolra, de ez semmiképpen nem jelenti azt, hogy az E10-es benzin használata komolyabb kockázatot jelentene a motornak. Huzamos használat esetén előfordulhat, hogy az etanol hatással lesz az üzemanyag-ellátó rendszer nem fémből készült alkatrészeire – tájékoztatott.

Az esélyek felmérésére azonban nem lehet egyetlen évet kijelölni határvonalként, gyártók és típusok függvényében változhat, hogy az adott autóban kockázatot jelent-e az új benzin vagy sem. Általánosságban elmondható, hogy a 15 évnél fiatalabb autók gyártásánál már úgy választották meg az alkatrészeket, hogy azok ellenálljanak az üzemanyag alkoholtartalmának. Az évszámot csak tájékoztató jelleggel érdemes értelmezni, hiszen már korábban is gyártottak olyan modelleket, amelyeknél nincs kockázat, de egyes márkáknál egy fiatalabb típus is tartozhat az érintettek közé. A kockázat elhanyagolható, de nem szabad elbagatellizálni a kérdést, mindenképp érdemes ellenőrizni a gépkönyvet vagy érdeklődni a márkaszervizben – mondta a MÁSZ főtitkára, majd kitért egy másik, szakértők által említett problémára, az etanol kocsonyásodására.

Túlzott aggodalom, hogy nagy kockázatot jelent a megváltozott benzin összetétele, de tanácsos megkérdezni a márkaszervizt is
Fotó: Mirkó István

A jelzett probléma szintén csak teoretikus, és legfeljebb azoknál a háztartási kisgépeknél fordulhat elő, amelyeket néhány hónapra leállítanak, mivel a kocsonyásodásra – szintén igen kis eséllyel – csak egy ilyen időszak eredményeként van esély. A kockázat minimalizálására ezért például a fűnyírókba, motorcsónakokba, veterán járművekbe érdemes a téli leállás előtt prémium, vagyis alacsonyabb bioetanol-tartalmú (E5) üzemanyagot tankolni – javasolta.

Grád Ottó egy másik felvetődött kockázatról is beszélt. – Az etanol valóban képes megkötni a vizet, ám a gépjárművek zárt üzemanyag-ellátó rendszerében értelemszerűen igen csekély mennyiségben van levegő, aminek a nedvességtartalmát felvehetné, és ennek is nagy lenne az időigénye. Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy még az E10 jelzésű üzemanyag etanoltartalma is kevesebb mint tíz százalék, mivel ennek egy része kötötten, etil-tercier-butil-éter formájában van jelen, vagyis nincs meg az a koncentráció, ami ebből a szempontból komolyabb kockázatot jelenthetne – szögezte le a vegyészmérnök végzettségű szakember.

Megemlítette: az E10 benzin minőségre már több európai uniós országban is átálltak, ahol utóbb nem jeleztek problémákat. Ráadásul a fogyasztásban sem jelentkezhet lényeges változás.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.