Egy kapcsolódó ügyben hamarosan megállapíthatja az Európai Unió Bírósága, hogy a magyarországi kiskereskedelemben 2010 és 2012 között alkalmazott ágazati különadót ért támadások sem itthon, sem Brüsszelben nem voltak megalapozottak, így kiderülhet, hogy a progresszíven, árbevételhez viszonyítva megállapított adókulcsok más szektorok és más országok esetén sem sértik az uniós jogot. Erről egy, a luxembourgi bírák előtt lévő peranyaghoz csatolt főtanácsnoki javaslat szól – tudta meg a Magyar Nemzet.
Az uniós testület tavasz eleji döntése azt is jelentheti, hogy az akkori kifogásokkal ellentétben a második Orbán-kormány által bevezetett közteher az egyes ágazatokban mégsem jelentette a kisebb piaci szereplőknek nyújtott tiltott állami támogatást. Hanem csupán arról volt szó, hogy a sávos adóztatás következtében, a kölcsönös köztehervállalás mentén a nagy forgalmú, tőkeerős, jellemzően több országban is tevékenykedő nagyvállalatoknak nagyobb arányban hozzá kellett járulniuk a 2010-re kifosztott államkasszához.

Fotó: Teknős Miklós
Az uniós bírák rövidesen a Tesco áruházlánc által a magyar adóhatóság ellen indított itthoni per részeként ismerhetik el ítéletükkel azt is, hogy a multik kifogásaival szemben a kiskereskedelmi különadó nem volt diszkriminatív és nem sértette az uniós letelepedés szabadságáról szóló közös piaci elveket sem.
Miután Brüsszel több nagyvállalat nyomására kötelezettségszegési eljárást indított hazánk ellen, az ágazati különadó kivezetése ellenére a londoni központú, hazánkban piacvezetőnek számító üzletlánc az általa összesen befizetett, mintegy harmincmilliárd forintnyi különadó miatt jogi útra lépett, mert nem értett egyet a magyar adóhivatal ellenőrzése során megállapított adókülönbözet összegével.
Úgy tudjuk, hogy rövidesen Luxembourgban – ahogy az esetek kilencven százalékában – az uniós testület főtanácsadójának korábban nyilvánosságra hozott adószakmai javaslata alapján ítélkezhetnek. Juliane Kokott a bíróságnak küldött elemzésében a Tesco és így egyik, az ágazati különadó miatt perelő cégnek sem állapít meg kedvező tényeket, sokkal inkább azt képviseli, hogy az uniós szabályok alapján is a magyar kormánynak joga volt a sávos adókulcsok bevezetésére és az érintettektől a nagyobb adók beszedésére. Ily módon várhatóan a bíróság egyetért majd a Tesco ügyében eljáró magyar adóhatóság gyakorlatával is a fizetendő adó összegének megállapítására.