A mögöttünk hagyott évtized hullámvölgyből indult és hullámhegyen ért véget, már ami az új személygépkocsik forgalomba helyezését illeti. A Datahouse adatai szerint tavaly 157 906 autót adtak el a kereskedők, ami 16 százalékkal több, mint 2018-ban. Az év egyfajta kapuzárási pánik jegyében telt, ennek is köszönhető a növekedés mértéke. Az ok, amiért sokan előrehozták vásárlásukat, hogy 2020 januárjában életbe lépett az Európai Unió új környezetvédelmi szabályozása, melynek értelmében a személyautók kibocsátása nem haladhatja meg a kilométerenkénti 95 grammos károsanyag-határértéket.
Azok a gyártók vagy modellek, amelyek nem felelnek meg az előírásnak, olyan nagy büntetést fizethetnek, ami gazdaságtalanná teszi a tevékenységüket. Ha csak egyetlen grammal eltérnek az előírástól, akkor az flottaszinten akár százmillió dollár büntetést jelenthet. Mindennek már január 1-je után kézzelfogható következményei lehetnek a magyar új autók piacán. Eltűnhetnek bizonyos motorok, modellek, esetleg márkák is, a kínálatban maradók pedig drágábbak lesznek, mint tavaly. Ennek is köszönhető, hogy a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) idei évre vonatkozó előrejelzése nem tartalmaz növekedést – ilyenre az elmúlt tíz évben nem volt példa. Az is igaz, hogy az új autók 160 ezres számának szinten maradása is komoly fegyvertény, ugyanis ez a mérték az, amely megfelel a magyar piac fejlettségének és méretének – mondta korábban lapunk kérdésére Erdélyi Péter, az MGE ügyvezető elnöke.

Fotó: Kurucz Árpád
Kevésbé jó hír az új gépkocsikkal egyező méretű, 156 475 darabos használt autók 2019-es forgalomba helyezése. Ezeknek a járműveknek 12 év fölött van az átlagéletkoruk, és többnyire Euro IV-es a környezetvédelmi besorolásuk.
Vagyis nem segítenek a hazai járműflotta állapotán, amelynek 54 százaléka 12 évesnél, 84 százaléka pedig kilencévesnél idősebb. A magyar autópark átlagos életkora 14 év, összetétele szélsőséges, vagyis sok a fiatal jármű – melyeknek felét cégek vásárolták – és sok a tizenéves, korszerűtlen. A behozatal annak ellenére tartja a lendületét, hogy az utóbbi években többször úgy tűnt, visszaszorulhat. A használtautó-piac egyik meghatározó mozgatórugója ugyanis a forint-euró árfolyam. A hazai fizetőeszköz hosszabb ideje gyengélkedik, tartósan 330 fölött van az euró árfolyama. Szakértők szerint van az a nepperréteg, amelyik, ha nem tud annyit keresni egy behozott autón, amennyit szokott, inkább nem is fog bele. Nem látni annak nyomát, hogy telítődött volna a piac, mert még így is elképesztő mennyiségű használt autó érkezik az országba, vagyis a megtorpanást a forint gyengülése okozhatja. Akinek húszéves autója van, az szívesen beülne a 15 évesbe, akinek 15 éves a kocsija, az szívesen váltana normális áron megvett tízévesre. Az árfolyam romlása azonban jelenleg megdrágítja a behozatalt – mondta a Vezess.hu-nak Róbert Gábor, a Datahouse kereskedelmi igazgatója.