Véget ért egy korszak az új autóknál

Kiemelkedő eredménnyel zárult a múlt év az új autók piacán, ám úgy tűnik, ezzel le is zárult a 2010 óta zajló bővülési időszak. Az utakon jóval több az autó, mint tíz éve, ami megmutatkozik a dugók mind gyakoribbá válásában, vagy a biztosítói káresetek számának növekedésében.

2020. 01. 08. 7:34
Életkép Budapest belvárosából. A dugók már nem csak a csúcsidőszakban jellemzők Fotó: Kurucz Árpád
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A mögöttünk hagyott évtized hullámvölgyből indult és hullámhegyen ért véget, már ami az új személygépkocsik forgalomba helyezését illeti. A Datahouse adatai szerint tavaly 157 906 autót adtak el a kereskedők, ami 16 százalékkal több, mint 2018-ban. Az év egyfajta kapuzárási pánik jegyében telt, ennek is köszönhető a növekedés mértéke. Az ok, amiért sokan előrehozták vásárlásukat, hogy 2020 januárjában életbe lépett az Európai Unió új környezetvédelmi szabályozása, melynek értelmében a személyautók kibocsátása nem haladhatja meg a kilométerenkénti 95 grammos károsanyag-határértéket.

Azok a gyártók vagy modellek, amelyek nem felelnek meg az előírásnak, olyan nagy büntetést fizethetnek, ami gazdaságtalanná teszi a tevékenységüket. Ha csak egyetlen grammal eltérnek az előírástól, akkor az flottaszinten akár százmillió dollár büntetést jelenthet. Mindennek már január 1-je után kézzelfogható következményei lehetnek a magyar új autók piacán. Eltűnhetnek bizonyos motorok, modellek, esetleg márkák is, a kínálatban maradók pedig drágábbak lesznek, mint tavaly. Ennek is köszönhető, hogy a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) idei évre vonatkozó előrejelzése nem tartalmaz növekedést – ilyenre az elmúlt tíz évben nem volt példa. Az is igaz, hogy az új autók 160 ezres számának szinten maradása is komoly fegyvertény, ugyanis ez a mérték az, amely megfelel a magyar piac fejlettségének és méretének – mondta korábban lapunk kérdésére Erdélyi Péter, az MGE ügyvezető elnöke.

Életkép Budapest belvárosából. A dugók már nem csak a csúcsidőszakban jellemzők
Fotó: Kurucz Árpád

Kevésbé jó hír az új gépkocsikkal egyező méretű, 156 475 darabos használt autók 2019-es forgalomba helyezése. Ezeknek a járműveknek 12 év fölött van az átlagéletkoruk, és többnyire Euro IV-es a környezetvédelmi besorolásuk.

Vagyis nem segítenek a hazai járműflotta állapotán, amelynek 54 százaléka 12 évesnél, 84 százaléka pedig kilencévesnél idősebb. A magyar autópark átlagos életkora 14 év, összetétele szélsőséges, vagyis sok a fiatal jármű – melyeknek felét cégek vásárolták – és sok a tizenéves, korszerűtlen. A behozatal annak ellenére tartja a lendületét, hogy az utóbbi években többször úgy tűnt, visszaszorulhat. A használtautó-piac egyik meghatározó mozgatórugója ugyanis a forint-euró árfolyam. A hazai fizetőeszköz hosszabb ideje gyengélkedik, tartósan 330 fölött van az euró árfolyama. Szakértők szerint van az a nepperréteg, amelyik, ha nem tud annyit keresni egy behozott autón, amennyit szokott, inkább nem is fog bele. Nem látni annak nyomát, hogy telítődött volna a piac, mert még így is elképesztő mennyiségű használt autó érkezik az országba, vagyis a megtorpanást a forint gyengülése okozhatja. Akinek húszéves autója van, az szívesen beülne a 15 évesbe, akinek 15 éves a kocsija, az szívesen váltana normális áron megvett tízévesre. Az árfolyam romlása azonban jelenleg megdrágítja a behozatalt – mondta a Vezess.hu-nak Róbert Gábor, a Datahouse kereskedelmi igazgatója.

Eközben az elektromos járművek iránti kereslet még mindig alacsony. A járművek kínálata bővül, a töltőinfrastruktúra fejlődik, és talán már nincs messze az a helyzet, amikor egy flottaüzemeltetőnek vagy magánháztartásnak magától értetődő lenne beruházni az elektromos gépkocsiba. Tiszta elektromos hajtású gépkocsikból tavaly 1833 kelt el, 2018-ban 1300, azelőtt 749 és 172. A növekedés látványos, azonban az e-járművek részaránya még mindig elenyésző.

A növekvő értékesítés következtében mindenesetre egyre több autó van az utakon. 2018 végére 3,6 millió személygépkocsit kellett biztosítani, ami nyolcszázalékos éves növekedést jelent, öt év alatt pedig 31 százalékkal bővült a piac.

A Magyar Biztosítók Szövetsége adatai szerint 2018-ban 5,3 millió járműnek volt biztosítása. A közlekedésben részt vevők számának növekedése a balesetek számában is megmutatkozik. Amíg 2012-ben 14 022 koccanás történt az ország útjain, a következő években nőtt ez a szám, és 2019-ben már 15 245 karambolt jegyeztek fel. A járművek számának növekedése jól érzékelhető például Budapest közútjain és parkolóhelyein. Míg az évtized elején csak a csúcsforgalom idején alakultak ki komolyabb dugók, mostanában munkanapokon kora reggeltől késő estig nehéz közlekedni.

Tele vannak a parkolók, és már a lakónegyedek mellékutcáiban is harcolni kell a helyekért.

Autóbuszcsere

Tizenhét új, klímával felszerelt Mercedes-Benz Conecto NG típusú városi autóbusszal erősíti Győr helyi közlekedését a Volánbusz Zrt. – közölte a győri önkormányzat a távirati irodával. Az alacsony padlós, kéttengelyes, városi közlekedésre kialakított autóbuszokba Euro VI környezetvédelmi besorolású motort, automata sebességváltót és a lassítás közben keletkező mozgási energiát elektromos árammá átalakító egységet építettek. Dézsi Csaba András, a Fidesz–KDNP önkormányzati képviselője, polgármesterjelöltje szerint a járműbővítés az első lépés a győri tömegközlekedés megújításában. Ungvári Csaba, a Volánbusz Zrt. vezérigazgató-helyettese közölte, a vállalat három éven belül teljes buszállománya 50-60 százalékát szeretné új járművekre cserélni. (MN)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.