Elképesztő száguldást produkál az elektromosautó-gyártó részvénye: azután, hogy tavaly november óta megduplázta árfolyamát, hétfőn egy nap alatt 20 százalékot ugrott az ár. A cég értéke nemrég haladta meg a Toyotát kivéve az összes többi autógyárét, noha még idén is csak ötszázezer autót gyártanak majd, miközben a nagy gyárak öt-hat milliót adnak el egy évben. Persze a Tesla gyorsan növekszik, és egyre inkább elfogadja a közvélemény, hogy az elektromos autóé a jövő, így a gyártó előtt igencsak komoly lehetőségek nyílnak meg, ez a reakció a befektetők részéről mégis különösnek tűnik.
Nem véletlenül: a részvény esetében érdekes helyzet állt elő, ami egyébként egyszer már a Volkswagennel is megtörtént, és akkor egy-két napra a patinás német gyár nemcsak a legnagyobb autógyártó, de egyenesen a világ legnagyobb tőzsdei vállalata lett. Hogyan történhet ilyesmi?

Fotó: Kurucz Árpád
Nos, a magyarázat egyszerű: nagyon sok olyan befektető van, aki nem hisz a Teslában, pontosabban nem hisz abban, hogy a részvény ilyen sokat érne. Ezek a befektetők nemcsak a részvények áremelkedéséből, hanem az áresésből is profitálni akarnak, és erre lehetőségük is van: úgynevezett short pozíciót nyitnak. Ennek lényege, hogy részvényt kérnek kölcsön, azt eladják és várják, hogy leessen az árfolyam, és akkor visszavegyék. Igen ám, de ha nem jól spekuláltak és a részvény ára tovább emelkedik, nagy veszteségük lehet. Gondoljuk csak végig: ha valaki megvesz egy részvényt 100 dollárért, az legfeljebb 100 dollárt veszít, ha viszont valaki shortot nyit egy részvényre 100 dolláron, és az mondjuk 500 dollárig emelkedik, már 400 dollár az illető vesztesége.
Nos, pontosan ez történik most a Teslánál is. Sokan évekig nem hittek a cég sikerében, miután a társaság hosszú ideig nem tudott nyereséget termelni. Ezért rengetegen nyitottak short pozíciót, olyannyira, hogy az amerikai tőzsdén a legnagyobb short-állomány alakult ki: 24,4 millió részvényt shortoltak 16 milliárd dollár értékben, és ez a szabadon elérhető részvények (közkézhányad) 18 százaléka.