Egekben az elektromosautó-gyártó részvénye

Elképesztő száguldást produkál a Tesla részvénye: azután, hogy tavaly november óta megduplázta árfolyamát, hétfőn egy nap alatt 20 százalékot ugrott az ár.

Fellegi Tamás Péter
2020. 02. 05. 15:24
A hagyományos vállalatértékelés alapján jelenleg elég nehéz meghatározni a cég papírjainak reális szintjét Fotó: Kurucz Árpád
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elképesztő száguldást produkál az elektromosautó-gyártó részvénye: azután, hogy tavaly november óta megduplázta árfolyamát, hétfőn egy nap alatt 20 százalékot ugrott az ár. A cég értéke nemrég haladta meg a Toyotát kivéve az összes többi autógyárét, noha még idén is csak ötszázezer autót gyártanak majd, miközben a nagy gyárak öt-hat milliót adnak el egy évben. Persze a Tesla gyorsan növekszik, és egyre inkább elfogadja a közvélemény, hogy az elektromos autóé a jövő, így a gyártó előtt igencsak komoly lehetőségek nyílnak meg, ez a reakció a befektetők részéről mégis különösnek tűnik.

Nem véletlenül: a részvény esetében érdekes helyzet állt elő, ami egyébként egyszer már a Volkswagennel is megtörtént, és akkor egy-két napra a patinás német gyár nemcsak a legnagyobb autógyártó, de egyenesen a világ legnagyobb tőzsdei vállalata lett. Hogyan történhet ilyesmi?

A hagyományos vállalatértékelés alapján jelenleg elég nehéz meghatározni a cég papírjainak reális szintjét
Fotó: Kurucz Árpád

Nos, a magyarázat egyszerű: nagyon sok olyan befektető van, aki nem hisz a Teslában, pontosabban nem hisz abban, hogy a részvény ilyen sokat érne. Ezek a befektetők nemcsak a részvények áremelkedéséből, hanem az áresésből is profitálni akarnak, és erre lehetőségük is van: úgynevezett short pozíciót nyitnak. Ennek lényege, hogy részvényt kérnek kölcsön, azt eladják és várják, hogy leessen az árfolyam, és akkor visszavegyék. Igen ám, de ha nem jól spekuláltak és a részvény ára tovább emelkedik, nagy veszteségük lehet. Gondoljuk csak végig: ha valaki megvesz egy részvényt 100 dollárért, az legfeljebb 100 dollárt veszít, ha viszont valaki shortot nyit egy részvényre 100 dolláron, és az mondjuk 500 dollárig emelkedik, már 400 dollár az illető vesztesége.

Nos, pontosan ez történik most a Teslánál is. Sokan évekig nem hittek a cég sikerében, miután a társaság hosszú ideig nem tudott nyereséget termelni. Ezért rengetegen nyitottak short pozíciót, olyannyira, hogy az amerikai tőzsdén a legnagyobb short-állomány alakult ki: 24,4 millió részvényt shortoltak 16 milliárd dollár értékben, és ez a szabadon elérhető részvények (közkézhányad) 18 százaléka.

Az emelkedés a shortolóknak egyre súlyosabb veszteséget okoz, amelyet kénytelenek limitálni, hisz nem is tudják tovább finanszírozni (ha valaki részvényt shortol, az ár egy bizonyos százalékát kell befizetnie alapletétnek, ha ezt felemészti a veszteség, újabb összeget kell befizetnie vagy ­kényszerűen zárják a pozícióját, azaz visszaveszik a részvényt).

Ez a folyamat sokáig eltarthat, teljesen irreális részvényárat okozva, amely aztán előbb-utóbb visszatér a reális szintre, de hozzá kell tenni, hogy a Tesla kilátásai meglehetősen jók, így elég nehéz meghatározni hagyományos vállalatértékelés szerint, hogy mi lehet a reális szint.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.