– Lassan a végéhez közeledik a 2014–2020-as európai uniós támogatási ciklus. Hol tart a Vidékfejlesztési program megvalósítása?
Az orosz LNG olyan, mint a forró krumpli
Mindegyik tagállam igyekszik letagadni, hogy vásárolna.
– Lassan a végéhez közeledik a 2014–2020-as európai uniós támogatási ciklus. Hol tart a Vidékfejlesztési program megvalósítása?
– A program mintegy 1340 milliárd forintos keretét sikeresen lekötöttük, sőt a rendelkezésünkre álló lehetőségeket kihasználva – tekintettel az úgynevezett visszahulló forrásokra – az elérhető összeg 105 százalékára születtek támogatói döntések. E ciklus fontos eredménye, hogy a források több mint ötven százalékát beruházásokra tudtuk költeni. Az állattartás, az élelmiszeripar, a kertészet vagy éppen a borászat számára eljuttatott támogatások jól hasznosulnak, hiszen azt látjuk, hogy a beruházásoknak köszönhetően vállalkozásaink jövedelmezőbben működnek, eredményesebben gazdálkodnak.
– Az elmúlt hónapokban számtalan alkalommal lehetett arról hallani, hogy a pályázatok benyújtása és a megvalósítás között eltelt időben olyan mértékben megemelkedtek a költségek, hogy sokan az elnyert támogatás ellenére sem tudják megvalósítani a tervezett beruházást.
– Tény, hogy az elmúlt években az építési költségek nagymértékben emelkedtek, ráadásul nagyon sok projekt megvalósítása – jellemzően az építőipari kapacitások hiánya miatt – csúszva indult. Azon dolgoztunk az elmúlt hónapokban, hogy a lehető legtöbb mezőgazdasági és élelmiszeripari projekt kapcsán segítséget nyújtson a tárca. Éppen ezért a már érdemben előrehaladt beruházásoknál lehetőséget adtunk a 24 hónapos megvalósítási határidő meghosszabbítására, a költségek növekedése miatt pedig a műszaki tartalom módosítását is kezdeményezhetik a nyertesek.
– Mekkora lesz a meghiúsult pályázatok miatt visszahulló forrás?
– Általános tapasztalat, hogy a különböző beruházási típusú felhívásoknál a nyertes pályázatok 10-15 százaléka nem valósul meg. Az elmúlt időszakban hozott áthidaló megoldásoknak köszönhetően azonban jelentősen csökkenteni tudtuk ezen projektek számát, ami óhatatlanul csökkenti a visszahulló források mértékét is. Arról, hogy ez ténylegesen mekkora összeget tesz majd ki, reményeink szerint február végén kapunk tisztább képet. Mivel a legtöbb ilyen pályázat beruházási típusú volt, ezért a megmaradt pénzek jelentős részét is erre a célra szeretnénk felhasználni. Az, hogy építéssel járó fejlesztéseket vagy eszközbeszerzésre vonatkozó pályázatokat tudunk-e újra meghirdetni, egyrészt attól függ, hogy mekkora összeget költhetünk még el, másrészt, hogy a Vidékfejlesztési program zárása egy tárgyalás alatt lévő európai uniós jogi szabályozásnak köszönhetően kitolódik-e egy évvel.
– Számíthatnak még új felhívások megjelenésére a gazdálkodók?
– Március végén jelenik meg a sertés- és baromfiágazat járványvédelmi beruházásait célzó pályázat. Ezt a felhívást is a visszahulló források terhére írjuk ki. A tervek szerint kétmilliárd forintos keretösszegre pályázhatnak a gazdaságok. A felhívás szigorúan járványvédelmet szolgáló beruházásokra és az azzal összefüggő eszközbeszerzésekre vonatkozik majd, egy gazda azonban több telephelyének fejlesztésére is nyerhet támogatást. Arról még nem született döntés, hogy egy-egy gazdaság mekkora forrást vehet majd igénybe, az azonban már biztos, hogy a keret felülről nyitott. Tehát mindenki, aki szeretné a telepét fejleszteni, kaphat rá pénzt.
– A már meghirdetett 1340 milliárd forintból mennyit fizettek ki ténylegesen? Az idén milyen összeg juthat el a nyertesekhez?
– A ténylegesen kifizetett támogatások összege mára meghaladta a 600 milliárd forintot, amelyekből beruházásokra eddig több mint 245 milliárd forintot tudtunk folyósítani a fejlesztéseket megvalósító nyertesek számára. A tavalyi évben mindezekből kicsivel több mint 200 milliárd forintot fizettünk ki. Ezt mindenképpen szeretnénk megismételni idén is.
– A 2014–2020 közötti Vidékfejlesztési program – szemben például az előző ciklussal – viszonylag botránymentesen zajlott. Minek köszönhető ez?
– Az elmúlt években felépített intézményrendszer olyan ellenőrzési mechanizmusokat és garanciákat tartalmaz, amelyek az európai uniós és a hazai forrásokat is védik. A pályázatokat pedig az előző ciklus kedvezőtlen tapasztalatait figyelembe véve alakítottuk ki, így a korábbi anomáliákat is kezelni tudtuk.
– Nyakunkon az új költségvetési ciklus, a dolgok jelen állása szerint azonban szinte biztos, hogy 2021-ben nem indulhat el a program. Hogyan állnak a tárgyalások Brüsszelben?
– Az európai unió többéves pénzügyi keretének tervezése az állam- és kormányfők szintjén erős vitákkal terhelt folyamat, amelyben Magyarország markáns véleményt képvisel. Míg az Európai Bizottság (EB) javaslata jelentősen csökkentené a Közös Agrárpolitikára (KAP) rendelkezésre álló forrásokat, több tagállammal együtt azon vagyunk, hogy az elvonás mértéke ne legyen nagyobb, mint amit a britek távozása indokol. Annál is inkább, mivel olyan gazdálkodói többletkötelezettségek jelenhetnek meg a következő időszakban, amelyek viselése nincs arányban a szűkebb költségvetéssel. A forráselvonás méltánytalan lenne a vidéki térségekkel, az uniós mezőgazdasággal szemben, amely egyébként az EU élelmiszerellátását biztosítja. Alapvető fontosságúnak tartjuk, hogy a rendelkezésre álló források tervezhetően és a legkisebb pénzügyi kockázat mellett jussanak el a termelőkhöz, segítsék a mezőgazdasági termelés jövedelmezőségét, erősítsék versenyképességét, járuljanak hozzá a nagyobb hozzáadott értékű ágazatok kiemelt fejlesztéséhez és nyújtsanak segítséget a generációváltás feltételeinek megteremtéséhez.
– Milyen előkészületek folynak itthon?
– A költségvetés tervezésével párhuzamosan zajlik a következő KAP tartalmi előkészítése is. Az előző ciklusokkal ellentétben azonban nemcsak a vidékfejlesztési források elosztását, hanem az összes mezőgazdaságot érintő támogatást egy stratégiai terv keretében kell összeállítaniuk a tagállamoknak. Az EB-nek ráadásul teljes jóváhagyási jogköre van e dokumentum felett. Míg korábban a közvetlen termelői támogatások tartalmi megtervezésekor valamelyest nagyobb szabadsággal bírtak az egyes országok, most ezen a területen is erősebb korlátozásokra számítunk a támogatási feltételek alakításakor. A tervezés elindult, várhatóan a jövő év elején be tudjuk nyújtani a dokumentumot az EB-nek. Annak érdekében, hogy a munka még hatékonyabb legyen, a minisztériumon belül közös irányítás alá került a két nagy támogatási pillér: a vidékfejlesztési forrásokért és a közvetlen termelői támogatásokért felelős szakterület egy államtitkársághoz tartozik.
– Milyen újdonságokat tartogat az új támogatási ciklus?
– Brüsszel azt szeretné, ha a Green Deal nevű nagy európai program keretében meghirdetett – és tartalmilag az idén tavasszal elkészülő – új uniós agrárstratégia elemei visszaköszönnének a tagállamok támogatási programjaiban is. Ez kérdéseket vet fel, hiszen mi alapvetően egy versenyképességi és növekedési pályát megalapozó dokumentumot szeretnénk összeállítani. Szakmailag nagy kihívás lesz, hogy a mostaninál jelentősen erősebbnek tűnő fenntarthatósági követelményekkel összeegyeztessük majd a bizottság elvárásait.
– A zöldgondolat mellett mely irányok lehetnek a leghangsúlyosabbak a stratégiában?
– A támogatáspolitikában nagy hangsúlyt kapnak a különböző környezetgazdálkodási, klímavédelmet szolgáló támogatások. A beruházásoknál is minden bizonnyal erős nyomás lesz rajtunk, hogy a környezetvédelemmel, energiahatékonysággal összefüggő fejlesztéseket célzó pályázatokat írjunk ki. Szeretnénk előnyben részesíteni a versenyképességet szolgáló intézkedéseket, ezen túlmenően pedig a generációváltással összefüggő, ténylegesen jól hasznosítható eszközöket, valamint az innováció minél szélesebb körű mezőgazdasági alkalmazásának ösztönzését.
– A támogatásoknál milyen változásokra kell felkészülni?
– A legtöbb gazdálkodót érintő változás, hogy a ma alaptámogatás és zöldítés jogcímen kapható, hektáronként mintegy 75 ezer forintos hozzájárulást a jövőben egy támogatási formában vehetik majd igénybe a termelők. 2014-ig is így volt ez, de ehhez az időszakhoz képest jelentős eltérés, hogy a teljes összeg erős zöldítési feltételek teljesítéséhez lesz kötve. A közvetlen támogatások struktúrája ezenfelül összességében nem változik, ugyanúgy lesznek termeléshez kötött programok, kisgazda átalánytámogatás vagy fiatal gazdáknak járó támogatás, mint a mostani ciklusban. A második pillérben, vagyis a vidékfejlesztési forrásoknál a mostaninál jóval egyszerűbb struktúrában, kevesebb pályázatban gondolkodunk. Az eddigi tapasztalat ugyanis az, hogy az elaprózott pályázati szerkezet túlzott többletterhet jelent a gazdálkodóknak.
– A legoptimistább forgatókönyv szerint mikor lehet elfogadott stratégiai tervünk és mikor jelenhet meg az első pályázat?
– A mostani, ismert javaslatokon és szabályozási terveken alapuló menetrend szerint 2021 első negyedében benyújtjuk a kész dokumentumot, az új program első pályázatai a brüsszeli jóváhagyást követően, várhatóan 2022-ben jelenhetnek meg. Jó hír ugyanakkor a gazdálkodóknak, hogy a minisztérium a 2021-es átmeneti évre – várhatóan a vonatkozó speciális szabályok adta lehetőségeket kihasználva – tervez pályázatokat nyitni már 2020-ban is eme átmeneti időszak pénzügyi kereteinek terhére. Aggodalomra tehát nincs ok, ráadásul a közvetlen támogatásokat ez idő alatt is a mostani szabályok szerint kapják majd meg a gazdálkodók. Azon dolgozunk, hogy az agrár-környezetgazdálkodásban és az ökológiai termelésben érdekeltek számára is biztosítani tudjuk ezt a folytonosságot. Nem lenne szerencsés, ha egy-egy évre szüneteltetni kellene a többletkötelezettségek vállalásáért járó támogatások folyósítását.
Mindegyik tagállam igyekszik letagadni, hogy vásárolna.
A fizetések alakulását jelentősen befolyásolja a munkakör jellege és a földrajzi elhelyezkedés is.
A játék világszerte százmillió példányban kelt el és ezzel jelentős gazdasági sikert is hozott Magyarországnak.
Kiemelt figyelemmel kíséri az Energiaügyi Minisztérium a nógrádi gázvezeték meghibásodásának mielőbbi javítását.
Majka eladta magát? Vajon mennyiért?
Illegális nemváltó műtéteket végeztek a kiskunhalasi kórházban + videó
Ez nem hiányzott: Szoboszlai Dominik még egy világsztár miatt aggódhat!
A helikopterpilóta látta a forgalmat, mégis megtörtént a tragédia + videó
Drámai fordulat Diana hercegné ügyében: nem örökölhet Vilmos és Harry herceg
A Ferencváros legyőzte az Alkmaart és továbbjutott
Tom Hanks egyetlen magyar szót mondott a közönségnek hibátlan kiejtéssel, Scarlett Johansson teljesen elfelejtette még Budapestet is
Horvátország a döntős: fantasztikus első félidejének hála legyőzte a franciákat a férfi kézi-vb-n
Robbie Keane: Kellenek a Fradiba a magyar fiatalok, Tóth Alex lefocizta a hollandokat
Slot kegyetlenségről beszélt a Liverpool első veresége után
Saját maguknak okoztak bajt az ukránok a gáztranzit leállításával
Trump döntése sokkolta Ukrajnát
Mindegyik tagállam igyekszik letagadni, hogy vásárolna.
A fizetések alakulását jelentősen befolyásolja a munkakör jellege és a földrajzi elhelyezkedés is.
A játék világszerte százmillió példányban kelt el és ezzel jelentős gazdasági sikert is hozott Magyarországnak.
Kiemelt figyelemmel kíséri az Energiaügyi Minisztérium a nógrádi gázvezeték meghibásodásának mielőbbi javítását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.