Március első napjai világszerte a nők köszöntése jegyében zajlanak, Romániában azonban nem csak március 8-ra szorítkozik az ajándékozás. A keleti szomszédnál – akárcsak Moldovában és Bulgáriában – március első napján márciuskának nevezett, kabáthajtókára, karkötőre, nyakláncra, óraszíjra tűzhető-köthető apró csecsebecsével lepik meg a hölgyeket. Egyesek még a trák korból eredeztetik a hasonló ajándékozás hagyományát, sokkal valószínűbbek és elterjedtebbek azonban a tavaszváráshoz, termékenységhez kötődő magyarázatok, annál is inkább, mert egyes vidékeken a piros-fehér cérnára fűzött apróságok március végére a gyümölcsfák ágaira, a háziállatok szarvára kerülnek, ugyancsak az új élet, a kikelet iránti várakozás okán.
A márciuska esetében nem az értéken van a hangsúly, esetenként erősen a bóvli irányába hajlik a kínálat, a roppant népszerű szokás azonban így is hatalmas bevételeket termel. Annál is inkább, mert virág is dukál hozzá, és erről már a romániai Országos Statisztikai Hivatalnak is vannak adatai. Ezek alapján a nemzetközi nőnapig terjedő nyolcnapos periódusban 2,28 millió csokor talál gazdára, a forgalom pedig eléri a húszmillió eurót. Mivel azonban a virágkereskedelem 90 százaléka városi környezetben zajlik, ahol 4,56 millió 18 év feletti nő él, az adatok azt is jelzik, hogy még mindig csak a hölgyek felének jut virág, ami az ágazat további fejlődési lehetőségeit villantja fel. Aki virágot kap, az viszont átlagosan 40 lej (mintegy 3000 forint) körüli értékű csokornak kereshet vázát. Ilyenkor elsősorban a tavaszelő virágai – a hóvirág, a frézia, a tulipán, a nárcisz és a jácint – a legkeresettebbek, de összességében a rózsa dominanciáját semmi sem ingathatja meg.

Fotó: REUTERS/Radu Sigheti
A prognózisok szerint a romániai virágkereskedelem története legjobb évére számíthat 2020-ban. A forgalom várhatóan meghaladja a 312 millió eurót, ami azt jelenti, hogy az elmúlt tíz esztendőben bőven duplázott az ágazat. Tavalyhoz viszonyítva is jelentős, 35 millió eurós lesz a növekedés. Az ágazat túlnyomó részét egyelőre az átlagosan két alkalmazottat foglalkoztató, 85 ezer eurónyi éves forgalmat lebonyolító, hat-hétezer eurós profittal dolgozó kis- és családi vállalatok képezik. A növekvő fizetőképes kereslet és a változó fogyasztói szokások azonban egyre több, franchise-rendszerben dolgozó cég megjelenéséhez vezetnek. Ezek elég tőkeerősek a megfelelő szállítási és tárolási feltételek megteremtéséhez, ami a virághoz hasonló mértékben romlékony termék esetében hatalmas előnyt biztosító tényező. Egyre népszerűbbek az online virágküldő szolgálatok is, amelyek az idén várhatóan csaknem 15 százalékos szeletet hasítanak ki a piaci tortából.