Azt szeretnénk, hogy ne a nagy teljesítményű dízelmotorral is felszerelt járművek legyenek olyanok, amelyek zöld rendszámmal közlekednek – mondta Palkovics László innovációs és technológiai miniszter korábban, amikor közzétették a Jedlik Ányos-terv 2.0 változatát. Ez a terv tartalmazza a zöld rendszám használatának az új szabályait. Korábbi változata alapján alkották meg a most érvényes végrehajtási rendeletet. Eszerint a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló miniszteri rendeletben meghatározott környezetkímélő gépkocsikra világoszöld alapszínű, különleges rendszámtáblát adnak ki. Zöld rendszámra jogosult az összes tisztán elektromosan hajtott gépkocsi, a külső energiaforrásból feltölthető, tisztán elektromosan legalább 25 kilométer megtételére képes plug-in hibrid és a hatótávnövelő belső égésű motorral felszerelt, de akkumulátorról elektromosan legalább 50 kilométer megtételére képes elektromos autó. A zöld rendszám vonzerejét jó néhány, államilag garantált kedvezmény biztosítja. Ilyen például az ingyenes parkolás a fővárosban és egyes nagyvárosokban, településeken. Új autó vásárlásakor állami támogatás jár, amelynek mértéke a beszerzés időpontjában érvényes bruttó eladási ár 21 százaléka, 1,5 millió forintos összegig maximálva. Nincs regisztrációs adó, átírási illeték, gépjárműadó és cégautóadó.
A jelenlegi szabályozás azonban nincs tekintettel, talán nem is lehet tekintettel azokra a technikai-technológiai fejlesztésekre, amelyek az utóbbi időben a járműiparban végbementek. A tisztán elektromos hajtás esetében nincs is vita, azonban a hibrid hajtás olyan sokféle megoldást hozott a felszínre, amelynek már nem felel meg a szabályozás. Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára a közelmúltban közölte, hogy a kormány heteken belül előáll a zöld rendszám új szabályozásával, amelynek célja egyértelműen a szűkítés: a jelenlegi jogosultak körének a szűkebbre vonása úgy, hogy az eredeti cél, azaz a minél kisebb szénlábnyom a közúti közlekedésben, megvalósuljon. A Jedlik Ányos-terv 2.0 azonban nem tartalmaz semmilyen specifikációt arra vonatkozóan, hogy pontosan milyen plug-in hibrid járművek nem szerezhetnek zöld rendszámot a jövőben, milyen tömeg és teljesítmény felett nem jár majd a megkülönböztető jelzés. Így egyelőre nem lehet pontosan azt sem megmondani, hogy mely, Magyarországon forgalmazott modelleket érinti majd a szigorítás. Márpedig a dolog természetéből adódóan éppen a részletek azok, amelyek meghatározzák, hogy a jövőben a kívánt célt szolgálja-e a zöld rendszám kedvezményrendszere vagy nem.