Sárga angyalra vár a légi közlekedés

A járvány okozta brutális keresletcsökkenés miatt jelentős állami segítségre szorulnak a nagy európai légitársaságok. A kormányok hajlanak is rá, de a diszkontok – amelyek nem számíthatnak közpénzre – élesen támadják a mentőcsomagot. A Ryanair és a Wizz Air vezetője is jogi szankciókat emleget.

2020. 04. 21. 6:28
Lufthansa airplane moves past Wizzair airplane at the Sarajevo airport in Sarajevo
A Lufthansa-csoport számít a támogatásra, a Wizz Air pedig, ha kínálnák, sem élne a lehetőséggel Fotó: REUTERS/Dado Ruvic
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csaknem lenullázta az utasforgalmat a koronavírus-válság, a légitársaságoknak nincs más kiút, mint az állami mentőövbe kapaszkodni. A Berliner Zeitung szerint a Lufthansa esetében – amelynek 760 repülőgépéből mintegy hétszáz pihen a földön – egy különösen nagy, több milliárd eurós csomagról folynak a tárgyalások. Arról is szó van, hogy a német állam tulajdonosként beszállna a Lufthansába. A tárgyalások annyira előrehaladtak, hogy az ügyben gyors döntés várható – értesült a német sajtó kormányzati körökből.

A Lufthansa-csoport nemcsak Németországban, de Ausztriában, Svájcban és Belgiumban is működtet légitársaságokat. A portfólió legékesebb darabja maga a Lufthansa márka, amely a csoport értékesítésének csaknem felét adja, de ennek az esetében Carsten Spohr vezérigazgató kizárta az állam többségi részesedését. A világjárvány miatt a társaság jelenleg csak a forgalmának körülbelül öt százalékát teljesíti, ezért bejelentette, hogy a munkaerő mintegy kétharmadát rövidített munkavégzésre küldi, ami 87 ezer embert érint. Tavaly a csoport körülbelül 135 ezer munkavállalót foglalkoztatott világszerte.

Hasonlóképpen segítségre szorul a Lufthansa osztrák leányvállalata, az Austrian Airlines is. Az osztrák infrastruktúra-minisztérium államtitkára azt mondta, nem zárja ki az állam részvételét a társaságban. Magnus Brunner, miután tárgyalt a cég képviselőjével, elmondta azt is, hogy cél Ausztriát vonzó hellyé tenni, és ehhez elengedhetetlen a jól működő légi közlekedés. Az Austrian vezetősége egyelőre csak egy rövid pénzügyi beszámolót mutatott be a kormány képviselőinek, és a kabinet most azt várja, hogy milyen garanciát kaphat a légitársaságtól a pénzügyi segítség fejében.

A Lufthansa-csoport számít a támogatásra, a Wizz Air pedig, ha kínálnák, sem élne a lehetőséggel
Fotó: REUTERS/Dado Ruvic

Az Austrian vetélytársa, a Ryanair kezében lévő Laudamotion a hírekre reagálva közölte, hogy ha az osztrák állami társaság segítséget kap, akkor ők az állami források kétharmadának megfelelő támogatást követelnek. A kormányzat azt hangsúlyozta, hogy minden vállalatot egyenlő bánásmódban részesít. A Laudamotion alkalmazottainak száma körülbelül egyötöde az Austrian Airlinesénak.

Eközben a diszkontok elérkezettnek érzik az időt arra, hogy frontális támadást indítsanak a nemzeti légitársaságok ellen. Michael O’Leary a minap a Reutersnek nyilatkozva felháborodott kirohanást intézett a Lufthansa és az Air France–KLM több milliárd eurós állami támogatása ellen – írta a Kurier.

O’Leary bejelentette, hogy a Ryanair fellebbezést nyújt be az Európai Unió által jóváhagyott francia adókedvezmények ellen is, amelyek kizárják a más európai államokban nyilvántartott légitársaságokat. Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója úgy nyilatkozott, hogy a cég vezetősége nem számít állami támogatásra. Kérdés, mi lesz azokkal a cégekkel, amelyek viszont igen. Azt a pénzt ugyanis vissza kell majd fizetniük, ami a növekedésük kárára mehet. Emellett felmerül a kérdés jogi oldala is, hiszen meg kell vizsgálni, hogy a támogatások mennyire jogszerűek. Utóbbi eljárásoknak pedig megvan a maguk pályája az EU-n belül – hívta fel a figyelmet Váradi József.

Veszteséges, de optimista az EasyJet

Az EasyJet 185 és 205 millió angol font közötti adózás előtti veszteségre számít, ami éves szinten javulás a tavaly első félévi, adózás előtti veszteséghez képest. A jelentős költségmegtakarítási intézkedések, 24 új repülőgép megvásárlásának elhalasztása és jelentős új finanszírozási források bevonása biztosítja, hogy az EasyJet megfelelő likviditással rendelkezik a flotta hosszú távú leállításának átvészeléséhez – közölte a társaság.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.