Márciusban a #maradjotthon kampány meghirdetésével a családok otthoni élelmiszerkészleteik felhalmozásába kezdtek. A GKI Digital friss online kiskereskedelmi gyorsjelentése felidézi: a legszükségesebb élelmiszerek, tisztítószerek, távmunkához és otthon tanuláshoz szükséges eszközök pánikszerű beszerzése jellemezte ezt az időszakot, ami sebességváltásra késztette az online kereskedelmet. Az e-boltokban március során berobbant az értékesítés, korábban csak karácsonykor és a novemberi Black Friday idején volt ilyen roham ezen a területen, ahol a lendületes forgalom továbbra is kitart.
Vittük a lisztet, mint a cukrot
Bizonyos termékkategóriák online kereslete kifejezetten a járvány-helyzet miatt lendült fel (élelmiszerek, tisztítószerek, vitaminok, gyógyszerek), míg más kategóriákban a digitális oktatás, távmunka okozott többszörös keresletet (műszaki cikkek, laptopok, számítástechnikai kiegészítők). Ahogy teltek a hetek, újabb és újabb igények szerint alakult a fogyasztói magatartás: az otthonléthez kapcsolódó bútorok, a kényelmes ruházat, a lakásfelújításhoz, kertrendezéshez szükséges eszközök, valamint a házi sportszerek forgalma nőtt meg március második felétől, illetve áprilisban. Ám ezekkel a beszerzésekkel párhuzamosan más – az otthonlét során nélkülözhető – kategóriák forgalma drasztikusan visszaesett, például a divatcikkek, a szépségápolási termékek, a fényképezésre, videózásra használható műszaki cikkek piacán – mutat rá a GKI Digital.
Bevásárlás a képernyőről
A járványhelyzet sokakat az internet elé ültetett, és olyanok is ezerszámra váltottak át az online vásárlásra, akik korábban inkább a hagyományos üzletekbe jártak. A piackutató mérései szerint a járvány hatására a március közepe és április vége közötti másfél hónap során – csupán a termékrendelések tekintetében – több mint 50 ezer új vásárló jelent meg a magyar elektronikus kiskereskedelmi piacon. Ezzel az aktív online vásárló, felnőtt lakosság száma már eléri a 3,35 millió főt. A bővülés mértékét érzékelteti, hogy 2019-ben nyolc hónap kellett, hogy organikusan ilyen mértékben nőjön az új belépők száma, mint most a járvány hatására alig másfél hónap alatt.