Úgy tűnik, hiába szabályozza egységes uniós rendelet (261/2004/EK) a légi utasok jogait, az átfoglalási lehetőségeket, visszatérítéseket és kártérítéseket, a koronavírus-járvány olyan rendkívüli esemény, amire egyetlen jogalkotó sem készült. Mivel a pandémiát bele lehet tuszkolni a vis maior kategóriába – a járatokat ugyanis a légitársaságok hatáskörén kívüli, elháríthatatlan ok miatt törölték –, kártérítésre nem jogosultak a repülőjegyek gazdái. Az ingyenes átfoglalásra és a pénzük visszakérésére viszont igen. Igaz, ez utóbbinak mindig hosszabb volt az átfutási ideje, ami mostantól akár években mérhető. Pénzt egyelőre nehéz bárkiből is kicsikarni, helyette a legkülönbözőbb megoldási lehetőségekkel próbálkoznak a repülős cégek.
Az uniós szabályozás szerint ha a légitársaság törli a járatot, és erről az indulás előtt legalább 14 nappal értesíti az utast, köteles ingyenes átfoglalást biztosítani vagy visszaadni a repülőjegy árát. Amennyiben az utas a légitársaság oldalán vagy irodájában foglalt, általában elektromos levél formájában, közvetlenül értesítik, ha pedig a közvetítő oldalán vagy utazási irodában intézte a jegyvásárlást, akkor onnan kell érkeznie a tájékoztatásnak. A diszkont-légitársaságok járattörlés esetén a saját útvonalaikra adják az átfoglalást, a hagyományos légitársaságoknál viszont előfordulhat, hogy partnercég, légi szövetségen belüli másik fuvarozó gépére teszik át az utast – hívja fel a figyelmet az Airportal.hu szakportál a gyakorlati tudnivalókra.
A légitársaságok által felajánlott automatikus átfoglalást az utas nem köteles elfogadni, helyette kérheti a pénze visszatérítését, ami a világjárvány miatti bizonytalanságok miatt manapság egyre jellemzőbb. Ez a tömegessé váló gyakorlat viszont olyan likviditási nehézséget jelent a cégeknek, ami akár el is lehetetlenítheti, de legalábbis visszafordíthatatlan károkat okozhat a nemzetközi légi közlekedésben.
Nem véletlen, hogy egyre több légitársaság abban az esetben, ha az utas a pénzt kérné vissza, megpróbálkozik egy későbbi utazásra felhasználható voucher felajánlásával, ezzel is elhalasztva a visszafizetési kötelezettség határidejét. Esetenként még azzal is megkísérlik a visszatérítéstől eltántorítani a jegy tulajdonosát, hogy az eredeti összegnél magasabbat írnak jóvá a jövőbeli utazásokra felhasználható utalványon vagy krediten.