– Hogy vészelték át a mérnökök a karanténidőszakot?
Kínai válaszcsapás a büntetővámokra – óriásit nyerhet hazánk
Kína arra kérte a nagy autógyártóit, hogy állítsák le több európai beruházásukat.
– Hogy vészelték át a mérnökök a karanténidőszakot?
– Még a járványtól teljesen függetlenül széles körű felmérésbe kezdtünk, amellyel a több tízezres hazai mérnöktársadalomról szerettünk volna pontosabb képet kapni. Mivel március végére, április elejére volt időzítve a kérdések visszaküldési határideje, ez most különösen jól jött, mert így a mérnökeink sok tapasztalatot megosztottak velünk arról is, hogy a veszélyhelyzet idején milyen nehézségekkel szembesültek. Az egyik szomorú visszajelzés az volt, hogy a tervezéssel, szakértéssel, műszaki ellenőrzéssel foglalkozó mérnöki cégek – amelyek jellemzően egy-öt fős mikrovállalkozások – több mint a fele nem rendelkezik három hónapnál hosszabb időre elegendő tartalékkal.
– Mennyire tapasztaltak visszaesést a megrendelésekben?
– Azok, akik nagyobb munkákon dolgoztak, szinte meg sem érezték a járvány kedvezőtlen hatásait. Ám a folyamatosan érkező, kisebb munkákból élő mérnökök és mérnökcégek bizony szembesültek a beruházói óvatossággal, és emiatt a megbízások számának csökkenésével. Az állami szektorban is lassulást éreztünk, sok önkormányzat pedig újragondolta fejlesztési, beruházási terveit. Vagyis két, egymással ellentétes válasz volt jellemző: vagy az, hogy „nekem jelenleg nincs munkám”, vagy az, hogy „meg sem éreztem a járványhelyzetet”. Mivel egy-egy tervezés akár több hónapig is eltart, ezért sajnos lesznek olyanok, akik most még ugyan aktívan terveznek, de pár hónap múlva munka nélkül lesznek, mert tavasszal elmaradtak a várt megrendeléseik. A visszaesés mértékét összességében 15-20 százalékra becsülöm, de ez a szám önmagában keveset mond, hiszen nagyon eltérő helyzetben találták magukat az egyes vállalkozások, illetve mérnökök.
– Mit tudott tenni a kamara a problémák orvoslására?
– Folyamatosan követtük a mérnökeink tevékenységét, tartottuk a kapcsolatot, akivel csak tudtuk. Igyekszünk naprakészek lenni a járványhelyzetben, hogy milyen problémák vannak, mely területen kell esetleg beavatkozni. A kamara több eszközzel is tudott segíteni, a mérnökök, illetve a kamarai tagok által megfogalmazott problémákat, megoldási javaslatokat folyamatosan továbbítottuk a szakminisztériumoknak. Fontosnak tartjuk, hogy ezek beépüljenek a gazdaságélénkítő programokba.
– A mérnöki munka nagy része ma már digitalizált, sokan dolgoznak amúgy is távmunkában. Milyen hatása volt a kötelező home office-nak?
– Valójában a tervezésben nem okozott fennakadást az otthoni munkavégzés. A tervezőmérnökök fel vannak készülve, többségük eleve sokat dolgozik otthon, esténként, hétvégenként is. Az elektronikus kapcsolattartás adott, a felhőalapú megoldásokba pedig a világ bármely pontjáról be lehet kapcsolódni. Más a helyzet a beruházások lebonyolításánál. Az építtető, a megrendelő jellemzően nyitott volt az online munkafolyamatokra, de úgy tapasztaltuk, hogy egyes kivitelezőknél voltak fennakadások. Sok kivitelező cég ugyanis korábban egyáltalán nem élt a távmunka lehetőségével, így nem volt felkészülve az online felületeken zajló egyeztetésekre.
– Végül is mennyire hátráltatta a mérnökök munkáját a járványhelyzet?
– Már kezdetben teljes egyetértés alakult ki a mérnöktársadalomban, sőt az egész építésgazdaságban, hogy a legfőbb szempont az, hogy ne álljon le a tervezés, ne álljon le a munka. Ha a tervezők nem dolgoztak volna az elmúlt időszakban, az a beruházások későbbi fázisában is komoly időveszteségeket okozott volna. Összességében fájdalomküszöb alattiak voltak a változások.
– Hogyan zajlik az újranyitás?
– A kamarában magunk is home office-ba vonultunk hosszú hetekre. Az irodai munka – az óvatosságot szem előtt tartva, a járványügyi előírások betartásával – a múlt héten kezdődött újra. Az elmúlt időszakban is folyamatos ügyfélkapcsolatot tartottunk az elektronikus csatornákon, és ebben az időszakban a képzéseink is online módon zajlottak. A veszélyhelyzetben a korábbinál is intenzívebb kapcsolatban voltunk a Miniszterelnökséggel és az innovációs tárcával. Utóbbinak heti jelentéseket készítettünk a mérnöktársadalomban érezhető folyamatokról, tapasztalatokról. Ezt az újranyitás idején is folytatjuk, hogy a kormányzati intézkedésekben közvetlenül is meg tudjanak jelenni a javaslataink.
Kína arra kérte a nagy autógyártóit, hogy állítsák le több európai beruházásukat.
Magyarország egymást követő két időszakban múlta felül az uniós elvárást a gázfelhasználás visszafogásában is.
Nincs egyetlen technológia, ami univerzális megoldást kínálna.
Éves szinten két százalékra gyorsult a fogyasztói áremelkedés az euróövezetben októberben a szeptemberi 1,7 százalékról.
Karácsonyék követik Brüsszelt: nekik az is jó, ha migránsok költöznek a bérlakásokba
Újabb tanú vallott a Lakatos Márk-ügyben
"Nem hiszem el" - fájó emlékkel köszönt el Hadas Krisztától Stohl Luca
Máris visszavágott Orbán Viktor a svéd miniszterelnök erős kritikájára
Teljes összeomlás, sehol sem kell a magyar válogatott focista
Elárulta magát a Politico: ezért rettegnek Orbántól Brüsszelben
Ezzel töltötte az utolsó estéjét Hadas Kriszta
A Manchester United bejelentette Rúben Amorim érkezését – hivatalos
Ka–52M helikopterek és Szu–34 vadászbombázók megsemmisítették az ukránok páncélozott felszereléseit
Magyar futballista nevét üvöltötte a Serie A kommentátora a Juventus ellen + videó
Fluor Tomi gusztustalanul beszélt a vidékiekről, és közben letérdelt Magyar Péter előtt
Világraszóló harcsát fogott egy magyar horgász
Kína arra kérte a nagy autógyártóit, hogy állítsák le több európai beruházásukat.
Magyarország egymást követő két időszakban múlta felül az uniós elvárást a gázfelhasználás visszafogásában is.
Nincs egyetlen technológia, ami univerzális megoldást kínálna.
Éves szinten két százalékra gyorsult a fogyasztói áremelkedés az euróövezetben októberben a szeptemberi 1,7 százalékról.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.