Rugalmasan alakulhat a munkaidő

A járvány előtt a négymillió alkalmazott közül kevesebb mint húsz százalék dolgozott rugalmas munkaidő-beosztásban.

Nagy Kristóf
2020. 06. 15. 10:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A koronavírus-járvány kitörése előtt az alkalmazottak töredékének volt lehetősége arra, hogy maga határozza meg, milyen ritmus szerint végezze el a munkáját – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal 2019 negyedik negyedévében végzett felméréséből. A járvány előtt a négymillió alkalmazott közül kevesebb mint húsz százalék dolgozott rugalmas munkaidő-beosztásban, a számuk azonban a megváltozott viszonyok miatt várhatóan tovább nő az újraindult gazdaságban.

A felmérés során több mint egymillió beosztott (elsősorban a szellemi foglalkozásúak körében, illetve a szolgáltatások, leginkább a kereskedelem területén) nyilatkozott úgy, hogy ügyfelei vagy főnöke kérésére havonta vagy hetente legalább egyszer el kellett térnie hagyományos munkaidejétől; további 1,2 millió alkalmazottnak ennél ritkábban volt ilyen kötelezettsége. Azt is megállapították, hogy szombatonként 375 ezren, vasárnaponként 264 ezren dolgoznak, vagyis kevesebb mint tíz százalékuk munkaideje érintette rendszeresen a hétvégéket. Ez az arány az esti munkavégzésnél haladta meg a tíz százalékot.

Viszonylag rugalmasak a munkaadók: a 3,9 millió beosztott közül 2,1 milliónál könnyen meg tudják oldani, hogy napközben egy-két órára – rendkívüli esetben – felfüggeszthesse feladatát. Pár órára elugrani munkaidőben több lehetőségük van a kisebb, illetve az állami cégeknél dolgozóknak, míg a nagyobb vállalatok munkavállalói úgy tartják, csak nehezen képzelhető el ilyen könnyebbség.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.