A légiforgalmi szolgálatok megsegítéséről hallgatnak a híradások

A koronavírus-járvány első hulláma után még mindig nagy a bizonytalanság a légi közlekedési iparágban, az egyes szereplők döntéseiből pedig nehéz rendszerszintű következtetéseket levonni a jövőről. A légi forgalom visszarendeződése viszont kétségtelenül megkezdődött, és a magyar légtér forgalmában biztató eredményeket láthatunk. Szepessy Kornél, a HungaroControl Zrt. vezérigazgatója a járványhelyzet idején bevezetett intézkedésekről és az aktuális forgalmi adatokról beszélt, de szóba került az is, hogy milyen európai kezdeményezések ronthatják a légi navigációs szolgáltatók túlélési esélyeit.

Forrás: airportal.hu2020. 07. 29. 18:04
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Pár hónappal ezelőttig nehezen tudtuk volna elképzelni azt, hogy mindössze néhány nap alatt szinte teljesen „kiürül” a légtér. Egy légiforgalmi szolgáltató miként él meg egy ilyen szituációt?

– Az iparági szereplőket valóban megdöbbentette ez a helyzet, de a legfontosabb ilyenkor mégiscsak az, hogy egy légi navigációs szolgáltató gyorsan és jól tudjon reagálni. Ez alatt azt értem, hogy bármilyen körülmények között a lehető legmagasabb színvonalon kell biztosítanunk alaptevékenységünket, illetve ellátni a törvényben meghatározott állami feladatainkat, de ugyanilyen fontos, hogy védjük a munkavállalóink egészségét. Ennek érdekében pedig – több európai szolgáltatóhoz hasonlóan – a veszélyhelyzet idejére teljesen átalakítottuk a légiforgalmi irányítók és a műszaki üzemeltető szolgálatok munkarendjét: az előbbieknél három, utóbbiaknál pedig két nagycsoportos működést vezettünk be. A légiforgalmi irányítók egyik csoportja a szokásosnál sűrűbb rotációban látta el feladatait, a másik csoport várta, hogy behívjuk őket, a harmadik csoport pedig otthon töltötte 15 napos pihenőidejét. Mindez igazodott a vírus kéthetes lappangási idejéhez.

– A pandémia idején rekordalacsony forgalmat tapasztalhattunk, így a laikusokban felmerülhet a kérdés, hogy mi indokolta az ilyen magas fokú készültséget. Egyáltalán kifizetődő egy ilyen rendkívüli modell bevezetése?

– Már önmagában a repülésbiztonság maximális szavatolása miatt is kifizetődő. A veszélyhelyzetben felértékelődött a cargo járatok jelentősége – ebben az időszakban szinte csak áruszállító gépek közlekedtek Európában –, és a HungaroControl irányítói az ő biztonságos repülésükért is felelnek. Kétségtelen, hogy az irányítók munkarendjének átszervezése költségekkel jár, de egyedül így tartható fenn az üzemfolytonosság. A veszélyhelyzet idején hangsúlyosabbá is vált a légiforgalmi irányítás szerepe: irányítóinknak is köszönhető, hogy az egészségügyi védőfelszerelések, a koronavírustesztek, illetve a gyógyszerszállítmányok időben és a legnagyobb biztonságban érkezhettek meg Magyarországra.

– Április közepe jelentette az abszolút mélypontot az európai, ezzel együtt a magyarországi légi közlekedésben is. Milyen változások látszanak azóta?

– A koronavírus terjedésének megfékezése, illetve lassítása érdekében szinte mindenhol korlátozásokat vezettek be, így a légi forgalom rövid idő alatt Európa-szerte több mint kilencven százalékkal csökkent a korábbi év azonos időszakához képest. A HungaroControl által kezelt forgalomban is 90-95 százalék közötti csökkenést regisztráltunk. Ezek a lesújtó számok május végétől indultak javulásnak, ekkorra az Eurocontrol-tagállamok forgalma a mélyponthoz képest közel tíz százalékponttal növekedett.

– A járvány hatásait túlzás nélkül a légi közlekedés és a turizmus sínylette meg a leginkább. Mára hétköznapivá váltak a légitársaságok elbocsátásairól, a cégek bedőléséről szóló híradások. A légi navigációs szolgáltatók helyzetéről ebben a kontextusban keveset lehet hallani.

– Jól látja, a légiforgalmi szolgálatok megsegítéséről hallgatnak a híradások, mindenki a légitársaságokat szeretné megmenteni. Kevés szó esik például arról, hogy az utóbbi hónapokban jelentősen csökkentek a többnyire állami kézben lévő légi navigációs szolgáltatók bevételei, ugyanis azok az útvonal- és terminálnavigációs díjakból származnak. Magyarán, ha ezeket a légtérhasználók – a légitársaságok – nem térítik meg, akkor a légi forgalom kezeléséért felelős vállalatoknak nincs miből gazdálkodniuk. A helyzetet tovább nehezíti, hogy az európai légi navigációs szolgáltatók érdekeit képviselő Eurocontrol előnytelen javaslatokkal és intézkedésekkel áll elő.

A teljes tartalom IDE kattintva érhető el.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.