Védelem sínen és aszfalton

Manapság már egy lépést sem ajánlott biztosítás nélkül megtenni, így az utasnak a különböző tömegközlekedési eszközökön sem hátrány tisztában lennie azzal, mire is számíthat egy baleset kapcsán. Aki nem autózik, jellemzően vonatra vagy buszra száll, a fővárosban pedig a BKV Zrt. járatait használja. Biztosítási szerződés helyett azonban elég az érvényes menetjegy vagy bérlet.

Horváth Éva
2020. 07. 20. 11:24
Már nem az ablakra van írva, hogy a közlekedési vállalat általános felelősséget visel Fotó: Kurucz Árpád
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Külföldi utazáshoz egyre többen kötnek baleset- és poggyászbiztosítást, amely számos esetben komoly segítség, ha más országban történik a baj. Belföldi, hosszabb kiruccanáshoz, nyaraláshoz ugyancsak ajánlatos biztosítással felvértezni magunkat, ez azonban még mindig jóval kevésbé elterjedt gyakorlat. Amikor pedig csak úgy közlekedünk a mindennapokban, akár a munkahelyünkre a saját környezetünkben vagy keresztül-kasul az országban, szinte már nem is gondol senki arra, védi-e valamilyen biztosítás? A legtöbb utast a magyarországi szárazföldi közlekedésben vonatok és buszok szállítják, s ugyancsak nagyon sok ember használja a fővárosi tömegközlekedés BKV Zrt. járatait.

A minap bejelentett MÁV–Volánbusz-frigytől egyelőre még függetlenül, a vasúton utazók biztonságára az Allianz Hungária Biztosító Zrt. ügyel – válaszolták érdeklődésünkre a társaságnál. A MÁV-Start Zrt. a belföldi és a külföldi utasaira vonatkozóan csoportos baleset-biztosítási szerződést kötött az Allianz Hungáriával. A biztosító védőernyője mindazokra vonatkozik, akik a MÁV vonatain utaznak vagy a társaság területén tartózkodnak függetlenül attól, hogy megfizették a menetdíjat vagy kedvezménnyel, akár díjmentesen utaznak. Sőt az Allianz konstrukciója arra a kísérő személyre is vonatkozik, aki az utast segíti és akár fel is száll a vagonba, hogy a csomagját feltegye a csomagtartóra.

A Volánbusz Zrt. helyi, helyközi és szerződéses autóbuszain utazóknak, valamint nemzetközi utasainak biztosítását az Uniqa Biztosító Zrt. vállalta. A biztosítás kiterjed mindenkire, aki helyi, helyközi, szerződéses autóbuszon utazik, érvényes jegye, illetve bérlete van, és jogszerűen veszi igénybe a cég szolgáltatásait. Továbbá e körbe sorolhatók az ingyenes utazásra jogosult személyek is – tájékoztatott a társaság. Hozzátéve, hogy ugyanez érvényes a nemzetközi menetrend szerinti utazások esetén, ha a járatot a Volánbusz alvállalkozója működteti, vagy az utas a Flixbus értékesítési rendszerében váltotta meg a menetjegyét.

Már nem az ablakra van írva, hogy a közlekedési vállalat általános felelősséget visel
Fotó: Kurucz Árpád

Az Uniqa biztosító Európa ­határáig vállalja a szolgáltatásait, s hasonlóan a MÁV-hoz, attól kezdve, amikor az utas fellép a járműre, addig, amíg el nem hagyja a pályaudvar területét. Ez utóbbiak körébe tartoznak a felszállási célra kialakított megállóhelyek is.

Külön érdemes odafigyelni arra, hogy mi számít poggyászkárnak: mindenekelőtt az, ha a biztosított utast ért baleset vagy lopás következtében a ­csomagjait vagy a ruházatát kár éri. Ugyanakkor nem sorolható e körbe a felügyelet nélkül hagyott kézipoggyász eltűnése, ahogyan a biztosítás nem terjed ki az ékszerekre, nemesfémekre, készpénzre, értékpapírokra, a menetjegyre és az okmányokra sem. Ellenben ha valakinek az utazása során a hivatalos iratai megsérülnek vagy elvesznek, a biztosító az újbóli beszerzés költségeinek egy részét megtéríti.

Az eddig felsoroltaktól eltér a BKV Zrt. gyakorlata. A fővárosi közlekedési társaságnak ugyanis nincs utas-balesetbiztosítása, általános és szolgáltatói felelősségbiztosítása viszont van – jelezték megkeresésünkre. Eszerint a BKV-val szerződött biztosító – a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás esetén a Generali Biztosító, míg egyéb esetben az Uniqa – a fővárosi közlekedési társaság által okozott károkat téríti meg a biztosítási szerződésben meghatározott kártérítési limit mértékéig.

Míg korábban a különböző közlekedési cégeknél általában az ablaküvegre volt felragasztva a tájékoztató arról, hogy az utas éppen melyik biztosítóra számíthat, manapság főként a honlapokon tájékozódhatnak az őket érintő biztosítási szolgáltatásokról. Akiknek pedig nincs internet-hozzáférése, az állomások információs pultjainál vagy a jegypénztárakban érdeklődhetnek – fűzték hozzá a megkérdezett közlekedési társaságok.

Járvány idején nagyobb fegyelemre van szükség

A vonatkozó kormányrendelet értelmében május 4. óta a tömegközlekedési eszközökön mindenkinek kötelező az arc (száj és orr) eltakarása maszkkal, sállal vagy kendővel. Emellett változatlanul ajánlott a másfél-két méteres távolság betartása. A MÁV esetében a vonaton szolgálatot teljesítő jegyvizsgálóknak és a járművezetőknek is. A vasúttársaság több mint egymillió maszkot, másfél millió kesztyűt és mintegy hatvanezer liter kézfertőtlenítőt osztott ki a munkavállalóinak.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.