Főnixmadárként éledtek újra az európai diszkont-légitársaságok

A diszkont-légitársaságok hamarabb tértek magukhoz a járvány után, mint a hagyományos fuvarozók – legalábbis ez derül ki az Eurocontrol főigazgatója által közzétett adatokból. Ám nemcsak a fapadosok bizakodók, hanem a lassabban éledező Lufthansa is.

2020. 08. 11. 6:34
Felelősen szabadulhatnak meg a háztartások a hulladéktól Fotó: Éberling András
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A járvány minden légitársaságot a padlóra küldött, a felépülés megkezdődött, de korántsem minden légitársaság esetében azonos ütemben. Az elmúlt néhány hónapban egyes európai fuvarozók lényegesen gyorsabban bővítették szolgáltatásaikat, mint mások – közölte az Eurocontrol főigazgatója. Eamonn Brennan a Twitteren tette közzé a szervezet statisztikáit, amelyek nyomon követik a légitársaságok járatainak számát hétnapos gördülő átlagban június 1. és augusztus 6. között.

Az Eurocontrol számai szerint több légitársaság drasztikusan javította a kínálatát június eleje óta. Azok között, amelyeknek a leginkább sikerült felpörögniük, az első a magyar gyökerű Wizz Air: június-júliusban képes volt 260 százalékkal növelni utasszámát. A múlt hónapban több mint 1,8 millió utast szállított, szemben a júniusi alig ötszázezerrel, ami ugyan reménykeltő, ám még így is csak fele a tavaly júliusi számoknak. A fennmaradás biztosítása érdekében a Wizz Air igen aktív új útvonalak indításában is, megnyitotta például az új közel-keleti bázisát Abu-Dzabiban. Mindezek ellenére a Wizz továbbra is óvatos a jövőt illetően, a cég pénzügyi helyreállítása a vírus terjedésétől függ. A légitársaság erős likviditással rendelkezett a világjárvány elején, és június végén elérte tervezett kapacitásának hetven százalékát, ezért arra számít, hogy a harmadik negyedévet 1,6 milliárd euró nyereséggel zárja.

Az Eurocontrol szerint június óta a Ryanair is drasztikusan növelte a járatok számát. Az ír légitársaságnak is jelentős készpénztartalékai voltak a járvány berobbanása idején. Mivel májusban 4,1 milliárd euró volt a számláján, azt állította, hogy az iparágon belül a legerősebb mérlege van. Ennek köszönhetően gyorsan tudta növelni járatain a repülési gyakoriságot, és számos új és jövedelmező útvonalat indított júliusban. Ez magában foglalt harminc nyári útvonalat Görögországba, Olaszországba és Spanyolországba. Az ír légitársaság júliusban azt közölte, hogy szolgáltatásait a tavalyi mérték negyven százalékára tornászta fel. Eközben megkétszerezte kapacitását: július elején napi ezer, augusztusra napi kétezer repüléssel. A jegyek nagy részét sikerült eladniuk, töltöttségi mutatójuk magas, 72 százalék.

A legjelentősebb európai fapados riválisok növekedéssel számolnak
Fotó: Éberling András

Miközben a diszkontok kapacitása folyamatosan növekszik, a legnagyobb nemzeti légitársaság, a Lufthansa még nem ébredt fel a kómából, repülési kapacitása alig nőtt július 14-e óta. A második negyedévben 96 százalékkal kevesebb bevételt termelt, mint 2019 azonos időszakában, az év első felében pedig 66 százalékkal szállított kevesebb utast, mint egy évvel korábban. Ennek ellenére a Lufthansa bizakodó: a cég menedzsmentje azt reméli, hogy Európa vezető légitársasága magára talál a következő hónapokban. Előrejelzésük szerint a rövid és közepes távolságú szolgáltatásaiknak körülbelül kilencven százaléka, míg a hosszú távú hálózatuknak hetven százaléka újjáépül októberre.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.