Novemberben indul az M83-as út fejlesztése mintegy 132 milliárd forint állami forrásból. A beruházás révén Pápáról új nyomvonalon lesz elérhető Győr és az M1-es autópálya – ismertették a térség országgyűlési képviselői a Győr-Moson-Sopron megyei Téten szombaton.

A távirati iroda beszámolója szerint Gyopáros Alpár (Fidesz), a modern települések fejlesztéséért felelős kormánybiztos azt emelte ki, hogy a 36 kilométeren, új nyomvonalon 2023-ban elkészülő úttal a térség kistelepülései könnyebben megközelíthetők lesznek, ezáltal csökken az elvándorlás.
– Az új út is azt a célt szolgálja, hogy a kistelepüléseken élők életminősége növekedjen, hasonlóan a Magyar falu programhoz – mondta, hozzátéve, hogy a kormány célja is az, hogy megállítsa a hazai kistelepülésekre évtizedek óta jellemző demográfiai csökkentést. Ezért hirdette meg Orbán Viktor miniszterelnök 2018-ban a Magyar falu programot.

Fotó: MTI/Komka Péter
A 83-as út mentén fekvő településeken a korábbi években a népességszám stagnált, vagy csökkent, ugyanakkor már látszódnak a Magyar falu program eddigi intézkedéseinek az eredményei. A kormánybiztos részletezte, hogy az összes, út mentén lévő településen, ahol a családok jogosultak a falusi csokra, nőtt a népességszám az elmúlt másfél évben. Példaként említette Tétet, ahol a csokhatásra 141-gyel nőtt a lakosok száma – ez közel négyszázalékos növekedést jelent.
A gyorsforgalmi úttal csökken a településeken az áthaladó teherforgalom, a közlekedés biztonságosabbá válik – hangoztatta Kovács Zoltán Veszprém megyei fideszes országgyűlési képviselő. Felidézte, hogy a munka másfél évtizede kezdődött, amely azt célozta, hogy elkészüljön az út, ami regionális gyűjtőúttá válhat. A fejlesztés stratégiailag is fontos, hiszen így a pápai repülőtérnek közvetlen összeköttetése lesz Győrrel és az autópályával.
Kara Ákos, a térség fideszes országgyűlési képviselője felidézte, hogy a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Zrt. 2016-ban kezdte el a tervezést, 2017 decemberében megszerezték az építési engedélyeket, 2019 májusában kezdődtek a régészeti munkálatok, amelyeket befejeztek, majd elkészültek a kiviteli tervek.
Azt is jelezte, hogy a megengedett maximális sebesség az úton óránként 110 kilométer lesz.