Lassan araszol előre az észak-erdélyi autópálya építése

Egy újabb rövid autópálya-szakasz átadásával araszol előre az észak-erdélyi sztráda építése, de a jelenlegi állás szerint 2025-ig kell várni arra, hogy a nemrég átadott Nagykereki–Bors II határátkelőhelytől autópályán lehessen közlekedni Marosvásárhelyig. Az új átkelőt egyelőre inkább a kamionok használják.

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma nyitják meg a forgalom előtt az észak-erdélyi autópálya Radnót és Maroskece közötti szakaszát. A román közlekedési minisztérium illetékesei korábban azt közölték, hogy a nyár folyamán megnyílik a Maros megyei tizennyolc kilométer hosszú autópálya-szakasz, de az építők nem tudták tartani az eredeti határidőt. A sztrádaépítés továbbra is lassan halad Romániá­ban. A nemrég átadott Nagykereki–Bors II autópálya-határátkelőhelyet alig használják a személygépkocsival közlekedők. A magyarországi M4-es autópályával összekapcsolt sztrádaszakasz a román oldalon csak alig több mint öt kilométer hosszú, ráadásul a térképeken nincs rajta, a GPS és a Google Earth sem mutatja. A Nagykereki–Bors II autópálya-határátkelőhely egyelőre csak a határ mellett fekvő Nagyváradot teszi elérhetővé gyorsforgalmi úton a romániai nagyvárosok közül. Az új átkelőt szinte kizárólag kamionok használják.

Úgy tűnik, 2025 előtt nem készül el a pálya
Fotó: Mirkó István

Románia 2003-ban döntött a Borstól Brassóig vezető 515 kilométeres észak-erdélyi (A3-as) autópálya megépítéséről. A pályaépítést nemzetbiztonsági okokra hivatkozva kivonták a közbeszerzési törvény hatálya alól, és versenytárgyalás nélkül bízták meg az amerikai Bechtel társaságot a feladat elvégzésével. Az észak-erdélyi pálya építése teljes fiaskónak bizonyult, a román állam 2013-ban szerződést bontott a Bechtellel. A romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság ezt követően rövidebb szakaszokra osztotta a pályát, és ezekre keresett tervezőt és kivitelezőt.

Ha minden a jelenlegi forgatókönyv szerint halad, akkor 2025-ben lehet autópályán eljutni a Nagykereki–Bors II határátkelőhelytől Marosvásárhelyre.

Romániában az utóbbi harminc év egyik állandósult problémája a sztrádaépítés, illetve annak meghiúsulása vagy lassú üteme. Idén is ez jellemző: az út- és vasútépítéseket követő romániai Pro Infrastruktúra Egyesület elemzése szerint reálisan 23 kilométer, különösen szerencsés helyzetben pedig 64 kilométer újonnan épült autópálya nyílhat meg 2020-ban.

A korábbi szociáldemokrata kormány ígéretei értelmében tavaly 180 kilométer autópályát kellett volna átadni a forgalomnak, de ebből mindössze 44 kilométernyi valósult meg.

Még mindig nincsenek sztrádák az ország két nagy történelmi tartománya, Havasalföld és Moldova, illetve Erdély között. A Nagyszeben és Pitești közötti, 123 kilométeres autópálya nyomvonala áthalad a Kárpátokon, a Nagyszebent Bojcával összekötő szakaszon már tavaly megkezdték a munkát. Romániá­ban valamivel több mint nyolcszáz kilométer autópálya van, ebből 2017 és 2019 között 115 kilométer épült.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.