Ma nyitják meg a forgalom előtt az észak-erdélyi autópálya Radnót és Maroskece közötti szakaszát. A román közlekedési minisztérium illetékesei korábban azt közölték, hogy a nyár folyamán megnyílik a Maros megyei tizennyolc kilométer hosszú autópálya-szakasz, de az építők nem tudták tartani az eredeti határidőt. A sztrádaépítés továbbra is lassan halad Romániában. A nemrég átadott Nagykereki–Bors II autópálya-határátkelőhelyet alig használják a személygépkocsival közlekedők. A magyarországi M4-es autópályával összekapcsolt sztrádaszakasz a román oldalon csak alig több mint öt kilométer hosszú, ráadásul a térképeken nincs rajta, a GPS és a Google Earth sem mutatja. A Nagykereki–Bors II autópálya-határátkelőhely egyelőre csak a határ mellett fekvő Nagyváradot teszi elérhetővé gyorsforgalmi úton a romániai nagyvárosok közül. Az új átkelőt szinte kizárólag kamionok használják.

Fotó: Mirkó István
Románia 2003-ban döntött a Borstól Brassóig vezető 515 kilométeres észak-erdélyi (A3-as) autópálya megépítéséről. A pályaépítést nemzetbiztonsági okokra hivatkozva kivonták a közbeszerzési törvény hatálya alól, és versenytárgyalás nélkül bízták meg az amerikai Bechtel társaságot a feladat elvégzésével. Az észak-erdélyi pálya építése teljes fiaskónak bizonyult, a román állam 2013-ban szerződést bontott a Bechtellel. A romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság ezt követően rövidebb szakaszokra osztotta a pályát, és ezekre keresett tervezőt és kivitelezőt.
Ha minden a jelenlegi forgatókönyv szerint halad, akkor 2025-ben lehet autópályán eljutni a Nagykereki–Bors II határátkelőhelytől Marosvásárhelyre.
Romániában az utóbbi harminc év egyik állandósult problémája a sztrádaépítés, illetve annak meghiúsulása vagy lassú üteme. Idén is ez jellemző: az út- és vasútépítéseket követő romániai Pro Infrastruktúra Egyesület elemzése szerint reálisan 23 kilométer, különösen szerencsés helyzetben pedig 64 kilométer újonnan épült autópálya nyílhat meg 2020-ban.
A korábbi szociáldemokrata kormány ígéretei értelmében tavaly 180 kilométer autópályát kellett volna átadni a forgalomnak, de ebből mindössze 44 kilométernyi valósult meg.
Még mindig nincsenek sztrádák az ország két nagy történelmi tartománya, Havasalföld és Moldova, illetve Erdély között. A Nagyszeben és Pitești közötti, 123 kilométeres autópálya nyomvonala áthalad a Kárpátokon, a Nagyszebent Bojcával összekötő szakaszon már tavaly megkezdték a munkát. Romániában valamivel több mint nyolcszáz kilométer autópálya van, ebből 2017 és 2019 között 115 kilométer épült.