Bár még nincs lakossági felhasználásra engedélyezett Covid–19-vakcina, de a Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség (IATA) már dolgozik a légitársaságokkal, repülőterekkel, globális egészségügyi szervekkel és gyógyszercégekkel egy globális szállítási terven – tette közzé a BBC.com. A terjesztési program abból indul ki, hogy személyenként csak egy adagra lesz szükség. Alexandre de Juniac, az IATA vezérigazgatója szerint a vakcinák biztonságos szállítása az évszázad küldetése lesz a globális légiteherszállító-ipar számára. Ám mindez nem sikerülhet gondos előzetes tervezés nélkül, amelynek pedig most van itt az ideje.

MTI/Máthé Zoltán
A légitársaságok a személyszállítás visszaesése miatt a cargóra összpontosítanak, a vakcinák eljuttatása azonban bonyolultabb küldetés. Nem minden repülőgép alkalmas ugyanis erre, mivel meghatározott, 2–8 fokos hőmérséklet-tartományra van szükség ehhez a gépek fedélzetén. Egyes vakcinák ennél is nagyobb hűtést igényelhetnek, ami több repülőgéptípust eleve kizár. Külön probléma, hogy a személyszállító járatok kiesése miatt hiányoznak a padló alatti raktérkapacitások, azaz a belly cargo. Az Airbus még a tavasszal olyan ideiglenes átalakítási programba kezdett, amellyel az utasszállító A330-asok és A350-esek turistaosztályát alkalmassá teszik árufuvarozásra. Ezzel a megoldással könnyebbé és egyszerűbbé válik az utastérbe pakolás. A turista- és prémiumturista-osztályról
eltávolítják a székeket és a fedélzeti szórakoztató rendszer dobozait, a padlózatba pedig olyan kötéseket és rögzítésre alkalmas pontokat alakítanak ki, amelyek segítenek fixen tartani a palettákat. Mindez növeli a légicargo-kapacitásokat.
A világ bizonyos részeire, köztük Délkelet-Ázsia egyes területeire irányuló szállítmányok különösen fontosak lesznek, mivel ott helyben nem tudnak vakcinát előállítani. Ugyancsak nagyon nehéz a készítmények terjesztése Afrika-szerte a régió mérete és a határátlépések összetettsége miatt. Ezeken a területeken a szállításhoz szinte katonai pontosságra és sok hűtött raktárra lesz szükség az oltóanyag tárolása érdekében.
Világszerte körülbelül 140 oltás fejlesztése zajlik jelenleg, az Oxfordi Egyetem vakcinája – amelyből a magyar kormány ötmillió dózisra kötött le kapacitást – már a tesztelés előrehaladott szakaszában van. Szakértők szerint legkésőbb 2021 tavaszára nagy mennyiségben rendelkezésre áll majd oltóanyag. Az IATA felszólította a kormányokat, már most kezdjék el a gondos tervezést annak érdekében, hogy készen álljanak a készítmények terítésére. Az egészségügyi előírások szigorú betartása mellett a tolvajoktól is meg kell védeni a vakcinát. Az oltások ugyanis nagyon értékes árucikkek lesznek, gondoskodni kell róla, hogy a szállítmányok biztonságban legyenek a manipuláció és a lopás ellen – hangsúlyozta a IATA.