Kína október elsején jegyzi nemzeti ünnepét, ennek apropóján tartják minden évben október első hetében az aranyhetet – ilyenkor mindenki szabadságon van, és utazik az egész ország. Míg eddig azonban kínaiak milliói lepték el ilyenkor a világ népszerű turistacélpontjait, idén a koronavírus-járvány miatt az utazások belföldre koncentrálódnak, a kínai kormány pedig többek között ettől várja a pandémiasújtotta iparág fellendülését.

Fotó: MTI/AP/Emily Wang
Kína a világ turizmusiparának csaknem egy ötödét adja. Ebben az évben a nemzetközi utazások elmaradása miatt az ünnepi hét első négy napján 425 millióan keltek útra az országon belül – idézi a BBC a kínai idegenforgalmi minisztérium számait. A legnagyobb kínai utazási portál, a Trip.com adatai szerint pedig
a belföldi turizmus forgalma mostanra már elérte a tavalyi hasonló időszak nyolcvan százalékát.
Bár jelentősen megnőtt a belföldi utazások iránti érdeklődés, azért némi óvatosság is tapasztalható – állítják a BBC által idézett szakértők. Sanghaj vezetése például nem is annyira ösztönzi a belföldi utazásokat, sőt, arra kérik az embereket, hogy lehetőleg ne hagyják el a várost a járvány miatt. Fellendülőben van azonban a luxusipar, hiszen azok a jellemzően tehetős kínaiak, akik eddig külföldi utazásokra szánták a pénzüket, most országon belül költik el azt.
A globális utazási és turisztikai szervezet, a World Travel and Tourism Council adatai szerint a tavalyi évben a turizmus több mint 2,9 milliárd dollárral járult hozzá Ázsia és a csendes-óceáni térség gazdasági fejlődéséhez, ez a terület össz-GDP-jének csaknem tíz százalékát tette ki, és ennek az összegnek az egy hatodát nemzetközi utazások adták. Idén azonban a pandémia miatt 72 százalékkal esett vissza a térség nemzetközi turizmusa az év első felében éves összehasonlításban, és a járvány megtizedelte a turizmusból élő vállalkozások számát is. Az ázsiai országok vezetői most azt remélik, hogy a belföldi turizmus ellensúlyozza majd a súlyos veszteségeket.

Fotó: Reuters/Carlos Barria
Szerencsére az ázsiai turisták jellemzően sokat költenek: a nemzetközi turisztikai költések 36 százalékát adták 2018-ban, ez mintegy 524 millárd dollárnak felel meg.
Akárcsak Kína, a térség többi országa is azon igyekszik, hogy az eddigi nemzetközi turizmusra fordított költéseket átirányítsa a belföldi piacokra. Vietnamban például igen sikeres kampányt folytatott azért, hogy az emberek a közvetlen lakókörnyezetüket fedezzék fel, és ebben a helyi turisztikai és vendéglátóipari szektor is közreműködött, hiszen ez számukra is a túlélést biztosította.