A belföldi utazásoktól várja a turizmus helyreállását Kína

Miután nem utazhatnak külföldre, Kína és más ázsiai ország is a belföldi turizmust promotálja, a jellemzően tehetős kínai turisták – akik a világ nemzetközi turizmusának 36 százalékát adják, amikor épp nem pusztít a vírus – elkezdték otthon elkölteni a pénzüket. Számos ötlettel igyekeznek fellendíteni az utazási kedvet a térség országai, egyebek mellett a semmibe tartó légijáratokra is vehetnek jegyet a már nagyon utazni vágyók.

Magyar Nemzet
2020. 10. 06. 11:59
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kína október elsején jegyzi nemzeti ünnepét, ennek apropóján tartják minden évben október első hetében az aranyhetet – ilyenkor mindenki szabadságon van, és utazik az egész ország. Míg eddig azonban kínaiak milliói lepték el ilyenkor a világ népszerű turistacélpontjait, idén a koronavírus-járvány miatt az utazások belföldre koncentrálódnak, a kínai kormány pedig többek között ettől várja a pandémiasújtotta iparág fellendülését.

A nemzetközi turisztikai költések 36 százalékát kínaiak adták 2018-ban
Fotó: MTI/AP/Emily Wang

Kína a világ turizmusiparának csaknem egy ötödét adja. Ebben az évben a nemzetközi utazások elmaradása miatt az ünnepi hét első négy napján 425 millióan keltek útra az országon belül – idézi a BBC a kínai idegenforgalmi minisztérium számait. A legnagyobb kínai utazási portál, a Trip.com adatai szerint pedig

a belföldi turizmus forgalma mostanra már elérte a tavalyi hasonló időszak nyolcvan százalékát.

Bár jelentősen megnőtt a belföldi utazások iránti érdeklődés, azért némi óvatosság is tapasztalható – állítják a BBC által idézett szakértők. Sanghaj vezetése például nem is annyira ösztönzi a belföldi utazásokat, sőt, arra kérik az embereket, hogy lehetőleg ne hagyják el a várost a járvány miatt. Fellendülőben van azonban a luxusipar, hiszen azok a jellemzően tehetős kínaiak, akik eddig külföldi utazásokra szánták a pénzüket, most országon belül költik el azt.

A globális utazási és turisztikai szervezet, a World Travel and Tourism Council adatai szerint a tavalyi évben a turizmus több mint 2,9 milliárd dollárral járult hozzá Ázsia és a csendes-óceáni térség gazdasági fejlődéséhez, ez a terület össz-GDP-jének csaknem tíz százalékát tette ki, és ennek az összegnek az egy hatodát nemzetközi utazások adták. Idén azonban a pandémia miatt 72 százalékkal esett vissza a térség nemzetközi turizmusa az év első felében éves összehasonlításban, és a járvány megtizedelte a turizmusból élő vállalkozások számát is. Az ázsiai országok vezetői most azt remélik, hogy a belföldi turizmus ellensúlyozza majd a súlyos veszteségeket.

A kínai turisták jellemzően sokat költenek utazásaik során
Fotó: Reuters/Carlos Barria

Szerencsére az ázsiai turisták jellemzően sokat költenek: a nemzetközi turisztikai költések 36 százalékát adták 2018-ban, ez mintegy 524 millárd dollárnak felel meg.

Akárcsak Kína, a térség többi országa is azon igyekszik, hogy az eddigi nemzetközi turizmusra fordított költéseket átirányítsa a belföldi piacokra. Vietnamban például igen sikeres kampányt folytatott azért, hogy az emberek a közvetlen lakókörnyezetüket fedezzék fel, és ebben a helyi turisztikai és vendéglátóipari szektor is közreműködött, hiszen ez számukra is a túlélést biztosította.

Dél-Korea és Japán szintén ösztönzi az országhatárokon belüli utazásokat, kihasználva a légi utazások iránti felgyülemlett keresletet. Máshol azonban, például a meglehetősen kicsi Szingapúrban gyakorlatilag nem létezik helyi turizmus, így itt a kormány lépett közbe egy 230 millió szingapúri dollár értékű mentőcsomag formájában, többek között készpénzes voucher-ket kapnak a lakosok, amiket helyi nevezetességek meglátogatására fordíthatnak.

Bár jelenleg a belföldi utazások létfontosságúak a turisztikai szektor számára, az ázsiai országok még nem tudták teljes mértékben kiaknázni az ebben rejlő lehetőségeket, hiszen a régióban történelmileg nagy hagyománya van a nemzetközi – mind a régión belüli és azon kívüli – utazásoknak. Sok mindent bevetnek annak érdekében, hogy meghozzák a helyiek utazási kedvét belföldi célpontokra – sőt van, hogy célpont sem kell. A tajvani Songshan repülőtér például a „semmibe” kínál repülőutakat, vagyis a gép felszáll, tesz néhány kört, és ugyanarra a reptérre száll le, de közben a repülés élményét nyújtja az utasoknak. Júliusban több mint hétezren vásároltak jegyet ezekre a járatokra, és azóta több légitársaság is előállt hasonló ajánlatokkal, környezetvédő csoportok heves tiltakozása ellenére. Ám ezek a járatok nemcsak azért hasznosak, mert az utazás illúzióját kínálják a jegyet vásárlóknak, hanem azért is fontosak, mert a repülőgépek motorja és a kerekek is tönkremehetnek, ha hosszú időn át nincsenek használatban – jegyzi meg a BBC cikke.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.