– Az első és a legfontosabb tapasztalat és eredmény, hogy az elmúlt öt-tíz évben kezd kialakulni az iskolákban a kutatás alapú tanítás. A korábbi hagyományos iskolai rendszerhez képest ez jelentős továbblépés, mert nem kimondottan csak tantárgy alapú tanításra
van szükség. Ezért is díjazza kifejezetten a kreativitást, az önálló gondolkodást az Ifjúsági tudományos és innovációs tehetségkutató verseny – mondta Pakucs János, a megméretés alapítója, a Magyar Innovációs Szövetség tiszteletbeli elnöke a Magyar Nemzetnek.
Rámutatott: ugyan a hivatalos tanulmányi versenyek között szerepel ez is, de azoktól jelentősen eltér, hiszen nincs kiadott feladat, amit meg kell oldani a fiataloknak. Ők vetik fel a problémát, nekik kell megtalálni a megoldandó feladatot, leginkább olyan kérdéseket, amik foglalkoztatják őket, a környezetüket vagy a társadalmat. Erre kell megoldást találniuk, természetesen tudományos megközelítéssel, projekt alapú szemlélettel.
Előnyben az önálló gondolkodás
– Szükségünk van a fiatalok önálló gondolkodására, és bár most a harmincadik versenyt szervezzük, érdemi változást csak az elmúlt tíz-tizenöt évben tapasztalunk – mondta a szervezet elnöke, aki a kezdeteket is bemutatta. – Az első néhány évben nagyon egyszerű,
primitív megoldásokat hoztak a fiatalok: elsősorban fizikai, mechanikai, háztartási dolgok, például székek, bevásárlókocsik módosítását. Vagyis érdemi tudományos megkülönböztetés, újítás nem volt a pályázatokban, amelyeknek a fele használhatatlan volt,
a perpetuum mobile típusú ötleteket, komolytalanságokat, nyilvánvaló lehetetlenségeket rögtön ki is zártuk. Az utóbbi években beérkező száz-százötven pályázat azonban kivétel nélkül komoly munka,
nincs közöttük már könnyen kirostálható ötlet, hanem mindegyik mögött értelmes elgondolás, adott esetben kutató-fejlesztő munka áll. A gépészet és a mechanika szakterületeinek alkalmazásától eljutottunk oda, hogy ma már kutatás-fejlesztés alapján írják meg a pályázatokat, és érdekes módon a biológiában, a környezetvédelemben, a matematikai problémák megoldásában jelentős számú munkával találkozunk. Tagadhatatlan, hogy a korunkra jellemző informatika, mobiltechnológia és robotika nagyobb arányt képvisel a korábbiakhoz képest, igaz, a harminc százaléknál ma sem nagyobb ezek hányada – írta le Pakucs János a pályázatok minőségének fejlődési ívét.