Az újonnan azonosított vírusmutáció mellett a brexittel kapcsolatos kereskedelmi megállapodás kikényszerítése is nyomhatott a latban, amikor hétfő hajnalban a franciaországi Calais 48 órára leállította a Doverből érkező teherforgalom fogadását – véli a Truck Force One Szállítmányozó Kft. (TFO) tulajdonosa. Zöldi-Tóth Attila emlékeztetett, hogy amíg nincs politikai alku, addig a logisztikai vállalkozások nem tudják, milyen szabályokhoz igazodjanak.
– Az ebből fakadó piaci bizonytalanságot megoldandó az Európai Unió egy kis ízelítővel próbálja most kizsarolni a megállapodást. Ilyen, amikor megszakadnak az ellátási láncok: a Brit-szigetek szinte teljes mértékben elérhetetlenné váltak, és az is kérdés, mit kezdenek Doverben a két nap alatt felgyülemlő kamionokkal.
A Eurotunnelen, a Csalagúton naponta öt–hét ezer kamion halad át Dover és Calais között, karácsony előtt tízezer – mondta Zöldi-Tóth Attila.
A kíséret nélküli konténereket átengedik ugyan, de ez elenyésző, a teljes áruforgalom tizede. Ráadásul ez jóval lassabb, és nem is tudnak hirtelen átállni erre a módra tömegesen a logisztikában.
– A magyar fuvarozók felkészültek, és mindent a legjobb tudásuk szerint elintéztek annak érdekében, hogy továbbra is végre tudják hajtani a feladatukat. De most új helyzet állt elő: senki sem tudja, hogy ha a két ünnep között kimegy az áruért, hogyan jut vissza. Ezért annak az árunak a nagy része, amit ezen a héten felvettek volna és még december 31. előtt leraktak volna az Európa–Nagy-Britannia viszonylatban, a raktárakban marad, nem szállítják le. A másik lehetőség az, hogy a beállt piac beárazza a félelmeket, vagyis a veszteségek elkerülése miatt magasabb áron veszik fel az árut – vetítette előre a szakértő, majd néhány példát említett arról, mennyire lehetetlen helyzetekkel találkozik egy magyar szállítmányozócég, amikor a brexit utáni időszakra szeretne felkészülni.

Fotó: Reuters
– Szóba sem állnak velünk a brit vámképviseletek, de az európai logisztikai szolgáltatókkal sem, amelyek a múlt héten szerettek volna megállapodni velük. A britek képviselői a megkeresést azzal utasították vissza, hogy kizárólag angol adószámmal rendelkező jogi entitásokkal hajlandók szerződést kötni – mondta Zöldi-Tóth Attila, majd a cége személyes tapasztalatát is megosztotta. – Az egyik partnerünk vámszolgáltatását a kikötőben a brit vámügynökség végzi, amelyet dokumentáció kiállítására kértünk. Erre a rövid válaszuk az volt, hogy nem kereskednek Magyarországgal.