Az Európában január 1-jétől nyilvántartásba vett új autók minden modelljének tartalmaznia kell egy energiafogyasztás-mutatót. Az hivatalosan On Board Fuel Consumption Monitoringnak nevezett eszköz egy szoftver, amely nemcsak az elégetett üzemanyag mennyiségét, (benzin vagy dízel), hanem a felhasznált elektromos energia mennyiségét is méri. Az Európai Unió 2018/1832 rendelete és az Euro 6d-ISC-FCM (üzem közbeni megfelelőség és üzemanyag-fogyasztás figyelemmel kísérése) szabványa előírja minden új járműre ezt, mégpedig úgy, hogy az elektronikus memóriában plusz-mínusz ötszázalékos pontossággal rögzítik az adatokat. Az anonimizált fogyasztási értékeket a gyártók esetleges csalásainak felderítésére használják – tette közzé a Challenges.fr.
Az EU hosszabb ideje készítette elő a mérési rendszert, és mostanra eljutott oda, hogy készen áll az új autók fogyasztási adatainak tárolására. Az adatokat tavaly szeptemberében kezdték kísérleti üzemben gyűjteni és tárolni, de immár élesben működik, és minden eladott autó kötelezően megkapja. A fő cél most a plug-in hibridek működésének ellenőrzése – közölte az Explica.co.

Fotó: MTI
Tavaly szeptember 1-je óta az Európai Unió névtelen adatokat kap az új autókról, az egyes fuvarok üzemanyag-fogyasztásáról, futásteljesítményéről és sebességéről, olyan információkról, amelyeket a gyártók továbbíthatnak az Európai Közlekedési Bizottsághoz, ám azok közvetlenül maguktól a járművektől is származhatnak.
A bizottság rögzíti és tárolja az adatokat, de egyelőre ennek nem lesz közvetlen következménye a hagyományos belsőégésű modellek gyártóit illetően, azonban a plug-in hibridek esetében más a helyzet.
A villannyal és belsőégésű motorral is felszerelt járművek üzemben tartói pillanatról pillanatra dönthetnek arról, hogy milyen üzemmódban használják az autóikat. Az adatszolgáltatás következtében a hatóságok előtt ismertek lesznek a plug-in járművek működésének valódi adatai, különösen az üzemanyag-fogyasztás és a villamos energia felhasználás mértéke. A 2018. november 5-i EU-rendelet minden személygépkocsira és könnyű haszongépjárműre vonatkozik.
A járművek fogyasztási adatai régóta a vitatott kérdések közé tartoznak. Az üzembentartók, akik időről időre fizetnek a kaszánál a benzinkúton a tankolás után, pontosan tudják, hogy az autójuk hány litert eszik meg száz kilométeren, és régóta nevetség tárgya a körükben, hogy az autók gépkönyve ezzel kapcsolatban milyen számokat tartalmaz.
Évtizedeken keresztül zajlott a kötélhúzás az autógyártók és a szabályozó hatóságok között a kibocsátási értékek körül.