A Nagy Testvér Brüsszelből figyeli minden új autó fogyasztását

Fekete doboz rögzíti az év elejétől az újonnan gyártott és forgalomba helyezett személygépkocsik és kisteherautók tényleges fogyasztását. Az adatok a közösség közlekedési bizottságához kerülnek, egyelőre névtelenül. Első körben a plug-in hibrid autók valódi benzinfogyasztására vadászik az EU, azonban az eszköz felhasználási lehetőségei beláthatatlanok.

2021. 01. 07. 7:42
Mérik a kipufogógáz összetételét a szervizben
Mérik a kipufogógáz összetételét a szervizben Fotó: MTI
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európában január 1-jétől nyilvántartásba vett új autók minden modelljének tartalmaznia kell egy energiafogyasztás-mutatót. Az hivatalosan On Board Fuel Consumption Monitoringnak nevezett eszköz egy szoftver, amely nemcsak az elégetett üzemanyag mennyiségét, (benzin vagy dízel), hanem a felhasznált elektromos energia mennyiségét is méri. Az Európai Unió 2018/1832 rendelete és az Euro 6d-ISC-FCM (üzem közbeni megfelelőség és üzemanyag-fogyasztás figyelemmel kísérése) szabványa előírja minden új járműre ezt, mégpedig úgy, hogy az elektronikus memóriában plusz-mínusz ötszázalékos pontossággal rögzítik az adatokat. Az anonimizált fogyasztási értékeket a gyártók esetleges csalásainak felderítésére használják – tette közzé a Challenges.fr.

Az EU hosszabb ideje készítette elő a mérési rendszert, és mostanra eljutott oda, hogy készen áll az új autók fogyasztási adatainak tárolására. Az adatokat tavaly szeptemberében kezdték kísérleti üzemben gyűjteni és tárolni, de immár élesben működik, és minden eladott autó kötelezően megkapja. A fő cél most a plug-in hibridek működésének ellenőrzése – közölte az Explica.co.

Ami a csövön kifér. Mérik a kipufogógáz összetételét a szervizben
Fotó: MTI

Tavaly szeptember 1-je óta az Európai Unió névtelen adatokat kap az új autókról, az egyes fuvarok üzemanyag-fogyasztásáról, futásteljesítményéről és sebességéről, olyan információkról, amelyeket a gyártók továbbíthatnak az Európai Közlekedési Bizottsághoz, ám azok közvetlenül maguktól a járművektől is származhatnak.

A bizottság rögzíti és tárolja az adatokat, de egyelőre ennek nem lesz közvetlen következménye a hagyományos belsőégésű modellek gyártóit illetően, azonban a plug-in hibridek esetében más a helyzet.

A villannyal és belsőégésű motorral is felszerelt járművek üzemben tartói pillanatról pillanatra dönthetnek arról, hogy milyen üzemmódban használják az autóikat. Az adatszolgáltatás következtében a hatóságok előtt ismertek lesznek a plug-in járművek működésének valódi adatai, különösen az üzemanyag-fogyasztás és a villamos energia felhasználás mértéke. A 2018. november 5-i EU-rendelet minden személygépkocsira és könnyű haszongépjárműre vonatkozik.

A járművek fogyasztási adatai régóta a vitatott kérdések közé tartoznak. Az üzembentartók, akik időről időre fizetnek a kaszánál a benzinkúton a tankolás után, pontosan tudják, hogy az autójuk hány litert eszik meg száz kilométeren, és régóta nevetség tárgya a körükben, hogy az autók gépkönyve ezzel kapcsolatban milyen számokat tartalmaz.

Évtizedeken keresztül zajlott a kötélhúzás az autógyártók és a szabályozó hatóságok között a kibocsátási értékek körül.

Az EU bevezette a károsanyag-kibocsátási normát – Euro1-től mára Euro6-ig –, a gyártók pedig kidolgoztak egy laboratóriumi módszert, hogyan kell mérni az autók kibocsátását, amit alapvetően meghatároz az üzemanyag-fogyasztás mértéke. Az autók mesterséges körülmények között hozták a kötelező kibocsátási értékeket, a való életben, az utcán pedig ennél legalább húsz százalékkal többet égettek el. Az EU lépésről lépésre szigorította a normát, azonban az autók mégsem fogyasztottak kevesebbet, mint 10-15 évvel korábban.

A vita végére a pontot az EU azzal teszi, hogy a járművek motorvezérlő számítógépéből vett adatok alapján kötelező adatátadást ír elő a gyártóknak.

Ennek eredményeként kiderül majd például, hogy a plug-in hibridek az előírásosnál több CO2-t bocsátanak ki, és ez alapján szankcionálhatják a gyártásukat. De a lehetőségek tárháza ennél sokkal tágasabb: akár a személyre szabott CO2-kibocsátás is mérhetővé válik, és ezt akár meg lehet fizettetni a jármű üzembentartójával.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.