– A Kína által elindított Egy övezet, egy út (BRI) projekt szorosan összekapcsolódik Kazahsztán Nurli Zsol programjával. Milyen eredményei voltak a két kezdeményezésnek az ország szempontjából az elmúlt években?
– Kazahsztán a kínai Egy övezet, egy út kezdeményezés egyik kulcselemének nevezhető. Peking nagy reményeket táplál országunk iránt, leginkább a tranzitforgalom miatt. Jelenleg három fő útvonalon zajlik a kereskedelem Európa és Kína között: Mongólián és Oroszországon át, Közép-Ázsián keresztül és Délkelet-Ázsián, tengeren át. Számunkra Kína jelenleg a harmadik legfontosabb kereskedelmi partner az Európai Unió és Oroszország után. Ez leginkább a nyersanyag-kereskedelem miatt van így – az EU nagy mennyiségben vásárol kazah kőolajat és gázt. Oroszország a második legfontosabb kereskedelmi partnerünk, mert Kazahsztán az Eurázsiai Gazdasági Unió tagja, ezért természetesen az árukereskedelem ebbe az irányba húz bennünket. Azonban a BRI projekt elindítását követően és az országunk ipari reformjainak és bizonyos gyártási folyamatok Kínába való áttelepítésének köszönhetően az áruforgalmunk évente több mint huszonhárom százalékkal növekszik. A tranzit is gyorsan bővül: tavaly például már a járvány ideje alatt a vasúti konténerforgalmunk az év első felében nagyobb volt, mint bármelyik korábbi évben! A növekedés meghaladta a 45 százalékot, ezek bámulatos adatok.
– Minek köszönhető ez a hirtelen növekedés?
– Elsősorban az infrastruktúránk jó felkészültségének. Ha az ország infrastruktúrája nem állt volna rá készen, akkor nem tudtuk volna kiszolgálni ezeket a megnövekedett igényeket. Kazahsztán 2015-ben indította el a Nurli Zsol programot, amelynek keretében szisztematikusan összekötjük az ország központját minden egyes régiónkkal. Ez idő alatt elég nagy hálózatot sikerült kiépítenünk, amely jelenleg ki tudja szolgálni ezt a forgalmat. A konténerkereskedelem ennek köszönhetően jobb, hatékonyabb és olcsóbb lett. Ugyanakkor meg kell említeni azt is, hogy ezzel párhuzamosan tavaly csökkent a közúti áruforgalom, mivel itt sokat számít az emberi tényező. A koronavírust emberek terjesztik, és emiatt Kína igen komoly intézkedéseket vezetett be a határainál. Itt nincs átmenő forgalom – a teherautókat átrakják a kínai határon, ami járvány idején magasabb kockázatokat jelent. A karanténintézkedések miatt a járművek feltorlódtak a határoknál, és most dolgozunk rajta, hogy erre megoldást találjunk. Mindezek következtében a vasúti szállítás vonzóbbá vált, és számos logisztikai cég áttért a közúti árufuvarozásról a vasútira.