Gigantikus veszteséggel zárták 2020-at az olajvállalatok

Sorra érkeznek az éves jelentések az olajvállalatoktól, de jó híreket eddig nem tettek közzé. A szektor óriásai amellett, hogy gigantikus veszteségeket voltak kénytelenek elkönyvelni 2020 végén, befektetői nyomás alatt is állnak: zöldebbé kellene válniuk. Ha nem változtatnak, elmegy mellettük a világ.

2021. 02. 08. 6:30
Az amerikai olajtársaság mérnökei az iraki Bászrában
A létesítményben legutóbb májusban tartottak átfogó környezetvédelmi ellenőrzést Fotó: Éberling András
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megtépázta a vezető olajvállalatokat a járvány: 21,7 milliárd dolláros (6400 milliárd forint) nettó veszteséget jelentett a napokban a 2020-as évre a Royal Dutch Shell, de az angol–holland társaság két fő riválisa sem teljesített jobban.

  • Az amerikai Exxon 22,4 milliárd,
  • a brit BP 18,1 milliárd dolláros nettó mínusszal zárta 2020-at,
  • de említést érdemel a Chevron 5,5 milliárdos vesztesége is.
  • A legnagyobbak közül nem publikálta még éves mérlegét a két kínai vállalat, a Sinopec és a PetroChina, a Saudi Aramco, a francia Total és az orosz Lukoil sem.

    A rossz eredmények magyarázata nem meglepő: a járvány miatt bezuhant a légi és a közúti személyközlekedés, csökkent az ipar teljesítménye, emiatt az üzemanyagok értékesítése is. Emlékezetes például az a 2020 áprilisi helyzet, amikor olyan mértékűvé vált az olaj túlkínálata, hogy negatív tartományba hajlott át az ára.

    Az Egyesült Államok negyedik legnagyobb vállalatának is vannak határai
    Fotó: Reuters

    Ám azt is érdemes szem előtt tartani, hogy már a járványt megelőzően elkezdődött átalakulni az olajvállalatok helyzete. Több cég is készített hosszú távú stratégiát, amely a szénhidrogénekre már nem annyira mint az üzemanyagok, sokkal inkább mint a vegyipari termékek alapanyagára épít vagy amely megújuló energiás beruházásokat tartalmaz.

    A Shell éppen ezen a héten mutatja be a maga hosszú távú terveit, és talán ennek köszönheti a társaság, hogy nem zuhant a részvényárfolyama a rossz hírek nyomán: a befektetőket jobban érdekelhetik a távolabbi kilátások, mint egyetlen rosszabb év. Magyarázat lehet az is, hogy bíznak a gazdaság 2021-es helyreállásában – legalábbis az olaj határidős piacát óvatos optimizmus jellemzi. Igaz, a cégnél úgy látják, hogy jelentős bizonytalanság övezi a gazdaság működését az idén is, ami az olajtermékek iránti igényre továbbra is negatív hatással lesz. Emiatt pedig termeléscsökkentés is szóba jöhet a Shellnél, amely tavaly szeptemberben azt jelentette be, hogy akár kilencezer munkavállalójától válna meg világszerte. Januárban 330 dolgozóját küldte el az északi-tengeri kitermelési területeiről.

    Munkavállalói létszámát csökkentené a Shell
    Fotó: Reuters

    Az Exxonnál – amely a 2019-es évet 19 milliárd dolláros profittal zárta – viszont csak most kezdenek el gondolkodni azon, hogy át kellene strukturálni, zöldebb irányba kellene terelni a működést. Ráadásul nem belső késztetés miatt, hanem a jelentés szerint a környezetvédelmi aktivista befektetők nyomására. Igaz, a vállalat már bír némi tapasztalattal a szén-dioxid befogása és tárolása terén, elemzők szerint jó üzleti irány lehet erre a területre fókuszálni. Addig is a munkaerő leépítését mint költségcsökkentő megoldást az Exxon is beveti: 2023-tól évi hatmilliárd dollár megtakarítást vár a személyügyi és egyéb kiadások megvágásától.

    Prémiumra váltottak az autósok

    A magyar autósok 7,8 százalék kevesebb üzemanyagot tankoltak tavaly a Magyar Ásványolaj-szövetség tagvállalatainál, mint 2019-ben. A szervezet adatai szerint 6,9 százalékkal kevesebb motorbenzin és 8,3 százalékkal kevesebb gázolaj fogyott 2020-ban. A teljes éves fogyasztás 3,61 milliárd liter volt; 1,38 milliárd liter motorbenzint és 2,23 milliárd liter dízel üzemanyagot tankoltak a járművekbe Magyarországon a MÁSZ-tagvállalatoknál, amelyek az összes belföldi forgalom csaknem teljes egészét mutatják. Ezen belül viszont több mint 170 százalékkal nőtt a prémium motorbenzinek forgalma (314,6 millió liter), amit ellensúlyozott a 95-ös forgalmának 22 százalékos esése (1,07 milliárd liter). Prémium dízelfajtákból 257,7 millió liter fogyott, ami 15,9 százalékos bővülés, míg a nem prémium gázolaj eladása 1,97 milliárd liter volt, ami 10,8 százalékos csökkenés.

     

    A téma legfrissebb hírei

    Tovább az összes cikkhez chevron-right

    Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

    Címoldalról ajánljuk

    Tovább az összes cikkhez chevron-right

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.