Bár a kereslet még mindig visszafogottabb a megszokottnál, a vakcina megjelenésével jó esély van a vártnál gyorsabb gazdasági felépülésre. Az olajárak jellemzően jó indikátorai a gazdasági aktivitásnak – ez utóbbin még jól érzékelhetők a vírus negatív hatásai – írja cikkében a BBC.

Fotó: Larry W. Smith / EPA
A „fekete arany” mostanra elérte a 60 dolláros hordónkénti árat, több mint ötven százalékot emelkedve az elmúlt hónapok során. Sőt az északi-tengeri Brent nyersolaj ára hétfőn átlépte a 60 dolláros küszöböt az Intercontinental Exchange (ICE) londoni jegyzésében. Az Európában irányadó olajfajta ára a közelmúltban jókora növekedést mutatott, november óta a határidős jegyzések árai 59 százalékkal emelkedtek. Az Amerikában irányadó WTI hordónkénti ára pedig a múlt héten 55 dollár fölé emelkedett – ez először fordult elő az elmúlt egy év során.
„Az olajárak múlt heti emelkedésének legnagyobb hajtóereje az volt, hogy hirtelen megnőttek a várakozások a gazdaság felépülésével és az olajkereslet erősödésével kapcsolatban, mivel végre úgy tűnik, visszaszorulóban van a koronavírus-járvány” – idézi a BBC Vandana Harit, egy szingapúri olajpiaci elemző cég, a Vanda Insights alapítóját.
– A világ egyes részein, különösen Ázsiában növekszik a kereslet. Meglehetően optimisták vagyunk azzal kapcsolatban, ami jelenleg Kínában látható – mondta a múlt héten Ben van Beurden, a Shell vezérigazgatója.
Egyéb tényezők is közrejátszottak az olajárak emelkedésében, többek között egyes olajkitermelő országok – főleg Szaúd-Arábia – a kitermelés korlátozására tett erőfeszítései.
Tavaly április óta – amikor megszületett a megállapodás a kitermelés visszafogásáról – az olajcégek összesen mintegy 2,1 milliárd hordó olajat tartottak vissza, ami a tartalékkészletek csökkenéséhez vezetett.
A koronavírus-járvány pusztító hatással volt a teljes olajiparra, tavaly negatív olajárat is láthattunk, a többlet pedig több mint egymilliárd hordó volt. A legnagyobb visszaesést a légitársaságok üzemanyagigényének drámai csökkenése okozta: az utazási korlátozások miatt a nemzetközi utasforgalom jelenleg mindössze harminc százaléka a megszokottnak a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség, az International Air Transport Association adatai szerint.

Fotó: Reuters
Más területeken ugyanakkor némileg élénkült a kereslet, ezt főleg a sok helyen bevezetett karantén és az otthoni munkavégzés generálta. Mivel egyre többen vásárolnak online, a termékek szállításában részt vevő járművek– kamionok, teherhajók és tehervonatok – üzemanyagigénye megnőtt. Az internetes kereskedelem élénkülése a műanyag csomagolóanyagok terén is megmutatkozott, ezekhez ugyanis szintén kőolajszármazékokra van szükség.