A családi cégek alapítói bíznak az utódokban

A családi vállalkozások vezetői bíznak abban, hogy gyermekük átveszi majd a cég irányítását, több mint negyven százalékuknál pedig már zajlik is a vezetési feladatok, tudnivalók átadásának folyamata. A másik lehetőség a cég értékesítése lehetne, de erről a legtöbb vállalkozó még csak el sem gondolkodott soha.

Horváth Éva
2021. 04. 29. 7:45
Bár már sok helyütt zajlik a betanítási folyamat, sokan nehezen engedik ki a kezükből az irányítást Fotó: Havran Zotán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Manapság a családi vállalkozások 39 százaléka van generációváltó korban, harminc százalékuk pedig a következő tíz évben szembesül ezzel a helyzettel – derül ki az Innovációs és Technológiai Minisztérium 2019–2030 közötti időszakra szóló mikro-, kis- és középvállalkozások (kkv) megerősítési stratégiájából. A Budapest Bank legfrissebb, a hazai kkv-k körében végzett kutatása ugyanakkor arra világít rá, hogy

a vállalatvezetők nem tartják aktuálisnak a staféta átadását, 84 százalékuknál pedig még fel sem merült komolyan a vezetőváltás gondolata.

Ez persze nem azt jelenti, hogy a következő vezetői generáció bevonásáról ne gondoskodnának, hiszen – mint a válaszokból kiderült – a cégek több mint negyven százalékánál már egy ideje tart a betanítási folyamat.

A váltással azonban igyekeznek kivárni. Jelenleg a hazai kkv-k vezetőinek a háromnegyede bízik abban, hogy gyermeke veszi majd át az irányítást, de csak 25 százalékuk tudja már, hogy pontosan ki lesz az utódja a vállalat élén. Sokan mondták azt – emeli ki a Budapest Bank –, hogy a vállalatirányítás minden figyelmüket leköti, ezért kevés idejük marad a generációváltással járó konkrét feladatokra.

Bár már sok helyütt zajlik a betanítási folyamat, jó néhányan nehezen engedik ki a kezükből az irányítást
Fotó: Havran Zoltán

Nem véletlenül: a vállalatvezetők – akik közül a legtöbben 66 éves korukban adnák át a stafétabotot – majdnem két évet szánnának arra, hogy az utódjuk biztonsággal vehesse át az irányítást. A megkérdezettek közül a legtöbben jogi és adótanácsadást vennének igénybe a folyamat során, de az ismerősökre és személyes segítségre is szívesen támaszkodnak. Az idő azonban sürget, ha az érintett cégvezetők nyugdíjba szeretnének vonulni, nem várhatnak tovább a vezetés átadásával. A vállalatvezetők hisznek abban, hogy a gyermekük átveszi majd a cég irányítását, az értékesítés lehetőségéről 85 százalékuk hallani sem akar. Ennek ellenére sokuk kíváncsi a cég értékére, legtöbbjüknek konkrét számításai is vannak.

A Budapest Bank rendszeresen készít a kkv-k körében reprezentatív kutatást főként a generációváltás, cégértékesítés témában. Ezekből már korábban kiderült, hogy a családi vállalkozásoknak kiemelten fontos a cég értékének folyamatos növelése.

A következő időszakban azonban nemcsak a vállalkozások, de az egész magyar gazdaság szempontjából fontos cél, hogy a sikeres vállalkozások generációról generációra öröklődve nőjenek. A kicsikből közepesek, majd nagyok legyenek, és kilépjenek a nemzetközi piacra.

Szendrői Gábor, a Concorde MB Partners ügyvezetője a Budapest Bank legutóbbi Budapest Business Live online rendezvényén rámutatott: a magyar vállalkozások nagyon jól teljesítenek, de egyelőre inkább csak beszállítóként. Itt az ideje megtenni a következő lépést. – A vállalatok értéknövelése az az út, amely segítheti az ország gazdaságát, hogy kilépjen „a középjövedelem csapdájából”, amelyben jelenleg van – fejtette ki. Vitkovics Péter változásmenedzser ehhez kapcsolódóan rávilágított: az öröklés nem feltétlenül azonos a generációváltással. A generációváltás nemcsak a vezetői életkorral lehet összefüggésben, hiszen a vállalkozás életpályájának bizonyos szakaszaiban az életkortól függetlenül szükség lehet eltérő személyiségű vezetőkre, a növekvő szakaszban innovátor, az érett szakaszban pedig inkább menedzser típusúra.

Varga Máté, a Varga Pincészet tulajdonosa és ügyvezetője, aki édesapjával együtt vezeti Magyarország egyik legnagyobb bortermelő cégét, úgy látja, az öröklés és a sikeres működés szempontjából is elengedhetetlen egy erős stáb, egy jó csapat kiépítése és a kreativitás. – Mindehhez pedig folyamatosan monitorozni kell a piaci változásokat, amelyek mostanában nagyon jelentősek – ezt már Sebő Gyula, a Julius K9 márka alapítója fűzte hozzá.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.