Immár 35 év telt el azóta, hogy a magyar kommunisták úgy invitálták a május 1-jei felvonulásokra a lakosságot, hogy elfelejtették közölni: néhány nappal korábban, egészen pontosan április 26-án kigyulladt a csernobili atomerőmű, és a légkörbe hatalmas mennyiségű radioaktív izotóp áramolhatott ki. Mi, magyarok
csak azután szerezhettünk tudomást a katasztrófáról, miután a skandináv országok félreverték a harangokat,
ugyanis a légáramlás a sugárzó felhő túlnyomó részét észak-nyugati irányban sodorta.

Fotó: HBO
A világ legsúlyosabb nukleáris szerencsétlenségének a helyszínét azóta katasztrófa-turisták járják, azonban a Covid–19 miatti lezárások miatt jelenleg ez is tilos. Élelmes szervezők most, a katasztrófa 35. évfordulója emlékére légi túrát kínálnak, amely lehetőséget nyújt az utasoknak, hogy a gép ablakából megtekintsék a csernobili atomerőművet és az elhagyott Pripyat városát – számolt be róla a CNN.com. Az ukrán International Airlines által üzemeltetett járat repülésére vasárnap kerül sor, egy nappal azelőtt, hogy a csernobili 4-es számú reaktor 1986-ban felrobbant. Az Embraer 195 típusú utasszállító Csernobil felett a megengedett legkisebb, 900 méteres magasságon repül majd, hogy a túra résztvevői közelről megnézhessék az egykori szovjet mintavárost, ahol most minden talpalatnyi földet elfoglalt az erdő, és az elhagyott épületekben legfeljebb a kommunizmus kísértete lebeg.
Nem az ukrán légi cég az egyetlen mostanában, amely olyan repülőjáratot kínál, amely ugyanott száll le, ahol felszállt. A Qantas ausztrál légitársaság hétórás luxusutat kínált, a Boeing 777-es panorámaablakai mögött ülő kiválasztottak Ausztrália déli partvidékének nagyvárosait és természeti látnivalóit csodálhatták meg, és a méregdrága jegyeket percek alatt elkapkodták. Hasonlóképpen az ANA japán légitársaság Narita – Honolulu városnéző járata is rendkívül népszerűnek bizonyult.
A légitársaságok igyekezete teljesen érthető.
Az IATA előrejelzése szerint a cégek 47,7 milliárd dollár (39,7 milliárd euró) veszteséget szenvednek el ebben az évben,
ami a korábban előre jelzettnél rosszabb teljesítmény – közölte az NDTV.com hírportál. Bár a nemzetközi légi közlekedési szövetség kissé megemelte a globális légi utasforgalomra vonatkozó előrejelzését, mondván, hogy az elérheti a világjárvány előtti szint 43 százalékát, a cégek veszteségei mégis emelkedni fognak. Az IATA decemberben még csak 38 milliárd dolláros nettó adózás utáni veszteséget prognosztizált.
A pénzügyi teljesítmény azonban rosszabb lesz az idén, mint a decemberi előrejelzésükben várták, elsősorban a vírusvariánsok gyors terjedése és az egyes régiókban lassabban haladó oltási folyamat miatt – áll az egyesület jelentésében.