Személyszállító géppel az atomkatasztrófa epicentrumába

Repüljön néhány száz méterrel a csernobili 4-es reaktor betonszarkofágja felett egy keskenytörzsű utasszállító fedélzetén, a robbanás 35. évfordulóján – ilyen, és ehhez hasonló légi utakat kínálnak mostanában a légitársaságok, hogy munkát szerezzenek a lezárások miatt veszteglő flottáiknak. Az IATA becslése szerint idén a cégek összesített vesztesége 47 milliárd USA dollár lehet.

2021. 04. 23. 7:28
null
Helikopterekkel oltják a lángoló reaktort – jelenet a filmből. A tragédia részleteibe és következményeibe nyerhetünk bepillantást Forrás: HBO
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Immár 35 év telt el azóta, hogy a magyar kommunisták úgy invitálták a május 1-jei felvonulásokra a lakosságot, hogy elfelejtették közölni: néhány nappal korábban, egészen pontosan április 26-án kigyulladt a csernobili atomerőmű, és a légkörbe hatalmas mennyiségű radioaktív izotóp áramolhatott ki. Mi, magyarok

csak azután szerezhettünk tudomást a katasztrófáról, miután a skandináv országok félreverték a harangokat,

ugyanis a légáramlás a sugárzó felhő túlnyomó részét észak-nyugati irányban sodorta.

Helikopterekkel oltják a lángoló reaktort – jelenet egy játékfilmből, amelynek hatására katasztrófa-turisták célpontja lett az ukrán város
Fotó: HBO

A világ legsúlyosabb nukleáris szerencsétlenségének a helyszínét azóta katasztrófa-turisták járják, azonban a Covid–19 miatti lezárások miatt jelenleg ez is tilos. Élelmes szervezők most, a katasztrófa 35. évfordulója emlékére légi túrát kínálnak, amely lehetőséget nyújt az utasoknak, hogy a gép ablakából megtekintsék a csernobili atomerőművet és az elhagyott Pripyat városát – számolt be róla a CNN.com. Az ukrán International Airlines által üzemeltetett járat repülésére vasárnap kerül sor, egy nappal azelőtt, hogy a csernobili 4-es számú reaktor 1986-ban felrobbant. Az Embraer 195 típusú utasszállító Csernobil felett a megengedett legkisebb, 900 méteres magasságon repül majd, hogy a túra résztvevői közelről megnézhessék az egykori szovjet mintavárost, ahol most minden talpalatnyi földet elfoglalt az erdő, és az elhagyott épületekben legfeljebb a kommunizmus kísértete lebeg.

Nem az ukrán légi cég az egyetlen mostanában, amely olyan repülőjáratot kínál, amely ugyanott száll le, ahol felszállt. A Qantas ausztrál légitársaság hétórás luxusutat kínált, a Boeing 777-es panorámaablakai mögött ülő kiválasztottak Ausztrália déli partvidékének nagyvárosait és természeti látnivalóit csodálhatták meg, és a méregdrága jegyeket percek alatt elkapkodták. Hasonlóképpen az ANA japán légitársaság Narita – Honolulu városnéző járata is rendkívül népszerűnek bizonyult.

A légitársaságok igyekezete teljesen érthető.

Az IATA előrejelzése szerint a cégek 47,7 milliárd dollár (39,7 milliárd euró) veszteséget szenvednek el ebben az évben,

ami a korábban előre jelzettnél rosszabb teljesítmény – közölte az NDTV.com hírportál. Bár a nemzetközi légi közlekedési szövetség kissé megemelte a globális légi utasforgalomra vonatkozó előrejelzését, mondván, hogy az elérheti a világjárvány előtti szint 43 százalékát, a cégek veszteségei mégis emelkedni fognak. Az IATA decemberben még csak 38 milliárd dolláros nettó adózás utáni veszteséget prognosztizált.

A pénzügyi teljesítmény azonban rosszabb lesz az idén, mint a decemberi előrejelzésükben várták, elsősorban a vírusvariánsok gyors terjedése és az egyes régiókban lassabban haladó oltási folyamat miatt – áll az egyesület jelentésében.

A légitársaságok tavaly több mint 126 milliárd dollárt vesztettek, hiszen a Covid–19-válság arra késztette az országokat, hogy lezárják a határokat, és betiltsák a nemzetközi járatokat. Az idei évben az észak-amerikai légitársaságok némileg jobban járnak, mint azt korábban gondolták, 11 milliárd helyett ötmilliárd dolláros veszteséggel megúszhatják, köszönhetően az ottani belpiac fellendülésének. Ugyanakkor romlottak a kilátások Európában a lassabb oltási kampány és a nemzetközi utazási korlátozások szigora miatt. Az európai légitársaságok, most úgy tűnik, akár 22 milliárd dolláros veszteséget is szenvedhetnek, szemben a korábbi előrejelzésben szereplő 12 milliárd dollárral – véli az IATA.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.