Tapasztalatok, amelyek megváltoztatták a pénzügyi szokásainkat

Praktikusabbá és előrelátóbbá tette a háztartásokat a koronavírus. A járvány megtanította a családokat arra, hogy érdemes előre megtervezni a kiadásokat, tudatosan alakítani a nagybevásárlást, és mindehhez legtöbbször már készpénz sem szükséges.

Horváth Éva
2021. 05. 12. 17:51
null
A fiatalok is megtanulják a bnaki ügyek intézését, ők főként már csak a mobilbnakot használják
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elmúlt év szinte valamennyi háztartás életét megváltoztatta: a hétköznapok és az ünnepek helyszíne egyaránt az otthon lett. Ebből fakadóan kevésbé költöttük a pénzünket kávézókban, éttermekben, fodrásznál vagy sporttermekben, és elmaradtak az utazások is. Viszont többet jártunk a természetbe, mint korábban – foglalják össze a bő egy év alatt gyűjtött tapasztalataikat a K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő szakértői. Majd rögtön fel is teszik a kérdést: Vajon hogyan hatott mindez a pénzügyi szokásainkra, és ez milyen hatással volt a pénzügyeinkre? A hitelintézet összeállítása szerint minden család pénzügyeiben változásokat hozott a koronavírus, amelyek közül némelyik olyan, amelyet érdemes lehet a vírusmentes időkre is megtartani és a következő generációnak is megtanítani.

TUDATOS TERVEZÉS ÉS TÖBB LÁBON ÁLLÁS

A pandémia tavaly márciusi kitörése óta egyre többen tervezik tudatosan a kiadásaikat. Nem véletlenül, hiszen az utóbbi egy évben sokaknak kellett nagyobb beosztással élniük, mint korábban: van, akinek a munkája szűnt meg akár átmenetileg, akár tartósabban, s van, akinek, a fizetése vagy a vállalkozásából származó bevételei csökkentek.

Ennek következtében mind többen ismerték fel azt is, hogy mennyire fontos több lábon állni.

Hiszen, ha nem egy helyről érkezik minden bevétel, akkor kisebb az esélye a családi krízishelyzetnek.

Emellett a kiadások folyamatos rögzítése és hónap végi áttekintése, ellenőrzése is nagyon hasznos eszköz arra, hogy lássuk, mire is folyik ki kezeink közül a fizetésünk – hívják fel a figyelmet a nagybank szakemberei. Arra is figyelmeztetve, hogy akiknek nem változtak az alapvető körülményeik, azoknak is figyelmeztetés lehet egy világjárvány. A biztonságérzethez nagyon fontos, hogy a családi költségvetést ne az egyik hónapról a másikra való megélhetéshez alakítsuk ki – szól a jó tanács –, hanem úgy, hogy egy ideig visszafogottan, akár bevétel nélkül is meg tudjunk élni.

A FIATALOK IS MEGTANULNAK TAKARÉKOSKODNI

A fiatalok hamar megtanulják a banki ügyek intézését az elektronikus csatornákon, és évről évre egyre többen takarékoskodnak

A K&H Ifjúsági index évek óta vizsgálja a 19–29 évesek pénzügyi attitűdjeit: a takarékoskodás a felmérés szerint esztendőről esztendőre egyre elterjedtebb a fiatalok között. Soha korábban nem mértek olyan magas megtakarítási hajlandóságot, mint 2021 márciusában:

egy évvel a pandémia kitörése után a fiatalok hatvan százaléka rendelkezett megtakarítással, ami az eddig mért legmagasabb arány.

A nagybank szakértőinek megállapítása szerint a tudatos pénzügyi magatartás fontos eleme a tervezett vásárlás is. A járvány egyes hullámai alatt sok család átállt a heti vagy akár havi egy nagybevásárlásra, amikor menüsort tervezve, listákkal járták az üzleteket. Elkerülve így az impulzus jellegű vásárlásokat, nem mellékesen csökkentve a fertőzés lehetőségét is. A tudatosabb bevásárlások során egészen komoly összegeket takaríthatunk meg éves szinten.

KÉSZPÉNZ NÉLKÜL IS LEHET ÉLNI

A koronavírus-járvány időszaka alatt kiderült az is, hogy – egy-két esettől eltekintve – gyakorlatilag készpénz nélkül is élhetjük az életünket: online fizetéssel, mobilbankolással, bankkártyás, mobiltárcás vásárlással szinte már mindent be tudunk szerezni, amire szükségünk van. A készpénzkímélő megoldások nemcsak higiénikusabbak, de biztonságosabbak is. Hiszen, ha el is lopják a pénztárcánkat, a bankkártyánkat azonnal le tudjuk tiltani.

Az idősebb korcsoport is belépett a digitálisan aktív ügyfelek közé: a teljes ügyfélkör 82 százaléka már ide sorolható
Fotó: Mirkó István

A K&H adatai szerint 2020-ban az előző évhez viszonyítva óriásit ugrott a mobilbank használata is. Az idősebb korcsoport is belépett a digitálisan aktív ügyfelek közé: a teljes ügyfélkör 82 százaléka már ide sorolható. A K&H Ifjúsági indexe szerint a 19–29 éves korosztály 89 százaléka használ jelenleg bankkártya-szolgáltatást.

A MEGHIÚSULT UTAZÁSOK NYOMÁN NŐTTEK A MEGTAKARÍTÁSOK

A koronavírus-járvány miatt a tervezett utazások az elmúlt időszakban túlnyomórészt elhalasztódtak. Az ezekre szánt összegek mindenképpen a családoknál maradtak, amelyek egy része a megtakarításokhoz csapódott.

Az utazási korlátozások nyomán pedig megtanulhattuk, hogy nem feltétlenül kell külföldre mennünk ahhoz, hogy kikapcsolódjunk.

S végül, de nem utolsósorban alaposan átrendezte a családok költségvetését az iskolások digitális oktatása is. A több hónapig tartó időszak alatt nem volt utazási költség, sem a büfében sok kis kiadás, sőt számos helyen eltörölték az osztálypénzt is. Ugyanakkor a megnövekedett idejű számítógép-használat miatt az áramszámla mindenütt megugrott.

VONJUK LE A TANULSÁGOKAT, ÉS OSSZUK MEG A gyerekekkel

A K&H pénzügyi tudatosságra nevelő szakértői szerint a következő időszakban érdemes a gyerekekkel a pandémia időszakának tanulságait átbeszélni. Szembesüljön mindenki azzal, hogy a vírushelyzet és a megváltozott körülmények mekkora és milyen jellegű hatással lehetnek egy család pénzügyeire.

Az okostelefonos applikációk egyre népszerűbbek a fiatalok körében. Közülük több a pénzügyi és megtakarítási tudatosság fejlesztését segíti
Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt

A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő pontosan így, gyakorlati példákon keresztül tanítja meg a gyerekeknek a pénzügyi tudatosságot, hogy felnőttként majd felelősen és okosan tudjanak saját pénzügyi helyzetükről dönteni. Az első online forduló 2021-ben már lezárult, összesen több mint 1500 csapat, azaz hatezer diák jelentkezett, hogy fejlessze és megmérje pénzügyi tudását.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.