A közlekedés szén-dioxid-kibocsátásának csökkennie kell, ennek érdekében az EU 2035-re a szabályok drasztikus szigorítását tervezi – értesült a Bild.de. A cél korábban sem volt ambíció híján: 2030-ra 37,5 százalékkal kevesebb szén-dioxid-kibocsátás 2021-hez képest. A most érvényben lévő szabályozás (Euro 6) 95 gramm szén-dioxid-kibocsátást engedélyez kilométerenként – flottaszinten. De ez már nem elég a zöldek által nyomás alá helyezett uniós vezérkarnak. A bizottság legújabb tervezete, amelyet hivatalosan július 14-én nyújtanak be, a Politico értesülése szerint még nagyobb csökkentést szorgalmaz, 2030-ra a kitűzött célt, azaz a csökkentés mértékét hatvan százalékra kívánja emelni.
Zéró emisszió 2035
Csakhogy már ez sem elég. 2035-re
a jogalkotók tervei szerint a szén-dioxid-kibocsátást száz százalékkal csökkenteni kell. Vagyis az újonnan forgalomba helyezett autók egyetlen gramm szén-dioxidot sem bocsáthatnak ki.
Ez persze nem lehetséges benzin- és dízelmotorokkal, sőt a most favorizált full- és plugin hibridekkel sem – csak tisztán elektromos autókkal. Ha a tervezett határértékek hatályba lépnek, ez a belső égésű motorok tényleges betiltását jelenti a kontinensen. Csakhogy: jelenleg átlagosan jóval több mint tízmillió autót adnak el az EU-ban évente – amelyeknek ezután mind elektromosnak kellene lenni. Ám a töltési infrastruktúra valószínűleg nem lesz képes lépést tartani ezzel a növekedéssel. Végül is a töltőállomások hálózatának annyira sűrűnek kellene lennie, hogy bárki bármikor feltölthesse az elektromos autóját. Az EU bizottsága is tisztában van ezzel, ezért megfontolják az új szén-dioxid-célok összekapcsolását a töltő-infrastruktúra bővítésével.

Kampányfogás az egész?
Elintézhetnénk a fentieket azzal, hogy 2035 messze van, a németországi választások pedig közel. A zöldek alaposan felkavarták a kampány állóvizét a közlekedést érintő javaslataikkal. Az, hogy az autópályákon bevezetnék az óránként 130 kilométeres sebességkorlátozást, innen, Magyarországról csak afféle mókázásnak tetszik. Ennél általánosabb kérdéseket vet fel a zöldek másik javaslata az üzemanyagok adójának jelentős emelésére. A kibocsátási szabályozás pedig csak látszólag szól a levegő minőségének a javításáról. Valójában
az autók árának a drasztikus emelése a cél – ennek jeleit már láthatjuk a magyar kereskedésekben is –, ami távlatilag a járművek számának csökkentését eredményezi.