Csökkenteni kell az emberi tevékenység, azon belül a közlekedés szénlábnyomát. Ehhez az európai zöldmegállapodás szerint 2050-re kilencven százalékkal kell mérsékelnünk a kibocsátást – tette közzé a az Európai Bizottság fenntartható és intelligens mobilitási stratégiájában. A közlekedési ágak közül a vasút az, amely legközelebb áll a zéró szén-dioxid-kibocsátáshoz, ezért az EU a korábbinál lényegesen nagyobb szerep szán a kötött pályás közlekedésnek. Csakhogy a vasút, amely a XIX. század első felében született, bár számos elemében megújult, alapvetően ma is idegen test a közvetlen környezetében, és a vasúti átjárókban történő balesetek száma mutatja, hogy erre az elkülönülésre gyakran szükség is van. A vasúti pályát fizikai és gyakran gondolkodásbeli falak választják el a külvilágtól, ezért nehéz együttműködésre bírni. És éppen ez az oka, hogy a vasút az elmúlt évtizedekben fokozatosan veszített a piaci részesedéséből mind az utasok, mind az áruk tekintetében a közúttal szemben.

Fotó: Getty Images/Jan Woitas
Az uniós célok között hosszú idő óta ott van a vasút szerepének az erősítése, azonban hiába: a fuvarozás területén a kamionos cégek gyorsabban, pontosabban és gyakran olcsóbban szállítják el az árukat, mint a tehervasutak. Ennek bizonyos esetekben maguk a vasúttársaságok az okai. Míg egy teherautó Portugáliától Finnországig szinte megállás nélkül jut el – csak a sofőrök pihenője miatt állnak meg –, a tehervonatok minden országhatáron megállásra kényszerülnek, van, ahol mozdonyt is, máshol csak a személyzetet kell cserélniük. Emögött gyakran a szakszervezetek állnak. Emellett a vasúti pályákon a személyvonatok elsőbbséget élveznek, így a tehervonatok leginkább csak éjszaka közlekedhetnek. Emiatt az átlagsebességük alig haladja meg az óránkénti 25 kilométert.
A vasúti szerelvény – ellentétben egy autóbusszal vagy teherautóval – nem állhat meg akárhol, és a rakodásra is csak meghatározott helyszínen – teherpályaudvaron – van módja. A háztól házig szolgáltatást tehát csak közúti partnerrel közösen tudja nyújtani. Az igazán nagy forgalmú vállalkozásoknak ugyan saját van iparvágányuk, azonban ezek száma az utóbbi években csökken, mert a pályák fenntartása folyamatosan jelentkező többletköltség.