Nemsokára tesztelik hazánk első akkumulátoros hibrid mozdonyát

Hamarosan megérkezik Magyarországra az első villany-hibrid mozdony, amelyet a Rail Cargo Hungaria rendelt meg a kínai gyártótól. A pandémia Európa-szerte korszerűsítésre, technológia-váltásra ösztönzi a vasúttársaságokat, ennek látható jelei mutatkoznak meg hazánkban is.

2020. 11. 23. 5:50
CHINA-CHANGCHUN-NEW HIGH SPEED TRAIN-INTERNATIONAL ROUTES (CN)
A CRRC vasúti járművét tesztelik a kínai gyár tesztpályáján Fotó: Zhang Nan
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Rail Cargo Hungaria (RCH) két hibrid vontató- és két hibrid tolatómozdonyt rendelt a világ egyik legnagyobb vasúti járműgyártó vállalatától, a kínai CRRC-től.

Az első mozdony elkészült, úton van Európa felé, és tesztelése hamarosan megkezdődik Magyarországon – tudta meg lapunk a vasúti fuvarozótól.

A járművet a világ legnagyobb vasúti járműgyártó vállalata, a CRRC Zhuzhou mérnökei tervezték, a gyártás a Hunan tartományban lévő üzemben történik. A 2019-ben kötött szerződés értelmében a CRRC a Rail Cargo Hungaria által megadott paraméterek szerint fejleszti ki a villany-hibrid üzemű, nulla emissziós tolató-, valamint a nagy teljesítményű vontató mozdonyokat. Egyelőre két-két jármű készül, de ha a gépek teljesítik a társaság elvárásait, további húsz-húsz mozdony gyártására is lehetőség lesz. Kovács Imre, a Rail Cargo Group igazgatóságának tagja egy háttérrendezvényen a napokban azt mondta, hogy a csoport távlatilag összesen kétszáz hibrid tolatómozdonyt kíván beszerezni. Az első tolatómozdony szeptemberben már elkészült, a további járművek gyártása folyamatosan zajlik.

A CRRC mozdonyát tesztelik a kínai gyár tesztpályáján Xinhua/Zhang Nan

A hibrid technológia meglehetősen új a vasúti üzemben, de mert az EU a jövőben nem támogatja dízelmozdonyok vásárlását, új megoldásokat keresnek a fuvarozók.

A hibrid előnyei akkor mutatkoznak meg igazán, amikor a vonat felsővezeték nélküli szakaszon továbbít kocsikat. Ilyenkor ugyanis a mozdony az energiát a Last Mile Power Package (utolsó mérföld akkupakk) akkumulátoraiból nyeri. A villanymozdonyokkal vontatott áruszállító vonatok a felsővezetékkel ellátott pályákon nagy távolságokon gazdaságosan, sok árut képesek elszállítani, amikor azonban a célhoz közelednek, váltaniuk kell, hiszen az iparvágányokat, rendező-pályaudvarokat, logisztikai parkokat jelenleg csak dízel vontatással érhetik el. Ez a gyakorlatban mozdonycserét jelent, ez pedig kevésbé hatékony, hiszen időben, költségben, személyzetben többletráfordítást követel.

A Last Mile villany-hibrid vonat képes rá, hogy a nyílt pályán áramszedős villanymozdonyként mozgassa a szerelvényt, majd a nyílt pályáról letérve, akár több tíz kilométeren át akkumulátoros üzemmódban eljuttassa azt az átrakóhelyre, ami a Rail Cargo Hungaria esetében legtöbbször a BILK logisztikai központot jelenti. A villany-hibrid mozdonyok kiváltják a dízelmozdonyok használatát, így megelőzik a gázolaj elégetésével járó jelentős környezetszennyezést.

A már említett rendezvényen Kovács Imre, az Rail Cargo Austria igazgatóságának tagja, az RCH igazgatóságának elnöke elmondta, hogy a pandémia előreláthatóan harminc-negyven százalékkal csökkenti a 2,3 milliárd eurós árbevételű cégcsoport ez évi üzemi eredményét. A társaság 2019-ben félmillió vonatával több mint 105 millió tonna árut továbbított, a járvány körülményei között is zavartalanul üzemel, miközben garantálja a biztonságos munkavégzés feltételeit a 18 országban foglalkoztatott kilencezer munkavállalójának.

Körös Norbert, az RCH vezérigazgatója beszámolt arról, hogy a társaság csaknem kétezer munkavállalójával és több mint évi harmincmillió tonnás elfuvarozott mennyiséggel a teljes áruszállításból 17 százalékkal részesedő magyar vasúti fuvarozási piac 54 százalékát bonyolítja.

A társaság forgalmának nyolcvan százaléka Magyarország határain kívülre irányul, vagy onnan érkezik, emiatt RCH munkatársai szinte minden vasúti határátkelőn teljesítenek szolgálatot, ami jelentős erőforrást igényel és magas költséggel jár. A most bevezetett technológiai váltásnak köszönhetően a munkavállalók több határátkelőn már nem lépnek ki az országból, nem mennek át a határváltó állomások túloldalára, hanem kölcsönösség alapján, a partnervasutakkal oldják meg a feladatokat. Ez a változás már életbe lépett az osztrák, a szlovén és a szlovák átkelőkön, és előkészítés alatt áll a román, a horvát és a szerb határállomások esetében is.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.