„Fontos érteni, hogy egy rettenetesen nagy átalakulás előtt áll az európai autóipar. A világ autóipara is ezzel párhuzamosan. Tehát az elektromos autózással kapcsolatos transzformáció tempója Európában lesz a leggyorsabb a jelenlegi tudásunk szerint, hiszen a szabályozói oldal és az ösztönzői oldal is alapvetően itt a legerősebb” – mondta Várkonyi Gábor autóipari szakértő az M1 Summa című műsorában.
Az elektromos járművek legfontosabb és legdrágább alkatrésze az akkumulátor. Ezek fejlesztése és gyártása az egyik legjelentősebb kihívás a meghatározó autóiparral rendelkező nemzetgazdaságok számára.
Az akkumulátorgyártó-piacot az ázsiai vállalatok uralják, a világ öt legnagyobb gyártója távol-keleti.
Az elmúlt években több ilyen ázsiai vállalat is hazánkban jelentette be legújabb fejlesztését. Az egyik dél-koreai vállalat például 239 milliárd forintos beruházást hajt végre Komáromban, egy japán cég tavaly decemberben kezdte el a tömegtermelést Miskolcon, Gödön pedig már meglévő akkumulátorgyárát bővíti az egyik dél-koreai társaság.
„Körülbelül 12-13 olyan méretű akkumulátorgyártó-kapacitásra vagy akkumulátorgyárra van szükség Európában az európai igényeket a következő időszakban kiszolgáló módon, mint ami mondjuk, jelenleg Göd környékén épül” – fogalmazott az autóipari szakértő.
Majd hozzátette: „azok az országok, mint amilyen Magyarország is, amelyek kicsi ország létükre egy ennyire fontos beruházást képesek voltak idehozni, azok egyéb elektromos autózással kapcsolatos beruházásokat is könnyedén ide fognak tudni vonzani.”
Egy spanyolországi energiatárolással foglalkozó kutatóintézet friss, áprilisi tanulmánya szerint Európában jelenleg nagyjából 30 GWh-nyi akkumulátorkapacitást gyártanak. Ebből mintegy 10 GWh-nyit Magyarország állít elő. „Az elemzés szerint az Európában gyártott mennyiség a következő években rohamosan nőni fog” – emelte ki Kun Róbert, a Természettudományi Kutatóközpont tudományos főmunkatársa.
„A fejlesztések, illetve a törekvések európai uniós szinten arra irányulnak, hogy ezt a kapacitást 2025-2030 tájára 700 GWh-ra emeljék, és a mostani 4 gyáregységet Európa-szerte – Nagy-Britannia, Németország, Magyarország és Lengyelországban található – 30 gyáregységre bővítsék. És ezáltal lényegében az akkumulátoriparban Európa egy versenyképes pozícióba kerüljön” – tette hozzá.
Hazánk a jövőben is fontos szerepet tölthet be az EU-s akkumulátorgyártásban.