Állnak az autógyárak, várakoznak a vásárlók a csiphiány miatt

Nem enyhül, sokkal inkább súlyosbodik a globális járműipari csiphiány: Esztergomtól Kansas City-ig, Kecskeméttől Spring Hillig leállnak vagy rövid munkaidőben dolgoznak az autógyárak. A Covid–19 delta variánsa ázsiai terjedése miatt nem várható, hogy felpörögne a csipgyártás.

2021. 09. 07. 6:30
Esztergom, 2015. mrcius 5. Az j Suzuki Vitara a modell sorozatgyrtsnak indulsa alkalmbl rendezett nnepsgen a Magyar Suzuki Zrt. esztergomi gyrban 2015. mrcius 5-n. MTI Fot: Koszticsk Szilrd Fotó: Koszticsák Szilárd
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

 

A járművekhez szükséges mikrocsipek hiánya miatt a Magyar Suzuki Zrt. esztergomi gyárában szeptember 18-ig leáll a termelés – közölte az esztergomi vállalat. Bonnár-Csonka Zsuzsanna tájékoztatása szerint az érintett dolgozóknak pihenőnapokat biztosítanak, amelyeket később pótolnak. A vállalat a termelési szünetet kihasználva az éves beruházási tervben szereplő feladatokat valósít meg, folytatják az anyagmozgatási feladatok automatizálását, valamint fejlesztik a dolgozók munkakörülményeit, és a karbonsemlegességhez kapcsolódó intézkedéseket vezetnek be. 

A Suzukinak eddig sikerült elkerülnie a csiphiány miatti leállást Fotó: MTI/Kovács Tamás

A Magyar Suzuki, amely a japán anyavállalat egyetlen európai gyártóegysége, mindeddig el tudta kerülni a csiphiány miatti leállást. A múlt héten a Daimler is leállította a termelést számos Mercedes-Benz üzemében, közöttük Kecskeméten is. Egyelőre nem érkezett hír arról, hogy a gépsorokat újraindították volna. 

A VW-csoporthoz tartozó márkák, így az Audi is sokkal hosszabb átfutási idővel tudják szállítani a megrendelt gépkocsikat. Előfordulnak egy évnél hosszabb várakozások is. A kedvezmények pedig egyszerűen elveszítik a jelentőségüket.

Az európai autógyártók mellett az amerikaiak is kényszerszünetet tartanak. A General Motors azt közölte, hogy két hétig hat észak-amerikai üzeménél üresbe teszik a váltót. Ez az intézkedés az Egyesült Államokban négy üzemet érint (Fort Wayne, Wentzville, Spring Hill és Lansing), valamint egyet Mexikóban és egyet Kanadában — közölte a The New York Times. A vállalat felfüggesztette néhány fontos járműve gyártását, beleértve a teljes és közepes méretű kisteherautókat és a sportcélú járműveket. Ez a lépés a legújabb jele annak, hogy 

az alkatrészhiány tovább tart, mint azt a legtöbb autógyártó várta. Többen azt jósolták, hogy a félvezetők hiánya 2021 második felében enyhülni kezd, ám ez tévedésnek bizonyult. 

Időközben azonban a Ford is arról számolt be, hogy az új járművek eladásai augusztusban harmadával, mintegy 124 ezer személygépkocsira és könnyű teherautóra csökkentek az egy évvel ezelőtti hasonló  időszakhoz képest. A Honda 16, a Toyota Motor 2 százalékos eladáscsökkenésről adott hírt. A Tesla vezérigazgatója, Elon Musk ugyancsak az ellátási lánc problémáit hibáztatta amiatt, hogy 2023-ig nem tudják elkezdeni Roadster sportautójuk új verziójának az értékesítését.

Az autóipari vezetők és elemzők szerint az ázsiai országok, például 

Malajzia egyes gyárainak, amelyek ellátják az autóipart, le kellett állítaniuk a termelést a koronavírus-fertőzések számának a növekedése miatt. 

Ráadásul a globális alkatrészhiány nemcsak a számítógépes csipekre korlátozódik. Az autógyártók egyre gyakrabban tapasztalhatják a kábelkötegek, műanyagok és üvegalkatrészek hiányát is. Az autók mellett a mezőgazdasági berendezésektől az ipari gépeken és a sportruházaton át a konyhai kiegészítőkig mindenféle árut nagy igyekezettel rakodnak a világ kikötőiben, a kereslet az újrakezdődő járvány miatt ugyanis meghaladja a kínálatot.

Fotó: MTI/Koszticsák Szilrád

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.