A járművekhez szükséges mikrocsipek hiánya miatt a Magyar Suzuki Zrt. esztergomi gyárában szeptember 18-ig leáll a termelés – közölte az esztergomi vállalat. Bonnár-Csonka Zsuzsanna tájékoztatása szerint az érintett dolgozóknak pihenőnapokat biztosítanak, amelyeket később pótolnak. A vállalat a termelési szünetet kihasználva az éves beruházási tervben szereplő feladatokat valósít meg, folytatják az anyagmozgatási feladatok automatizálását, valamint fejlesztik a dolgozók munkakörülményeit, és a karbonsemlegességhez kapcsolódó intézkedéseket vezetnek be.
A Magyar Suzuki, amely a japán anyavállalat egyetlen európai gyártóegysége, mindeddig el tudta kerülni a csiphiány miatti leállást. A múlt héten a Daimler is leállította a termelést számos Mercedes-Benz üzemében, közöttük Kecskeméten is. Egyelőre nem érkezett hír arról, hogy a gépsorokat újraindították volna.
A VW-csoporthoz tartozó márkák, így az Audi is sokkal hosszabb átfutási idővel tudják szállítani a megrendelt gépkocsikat. Előfordulnak egy évnél hosszabb várakozások is. A kedvezmények pedig egyszerűen elveszítik a jelentőségüket.
Az európai autógyártók mellett az amerikaiak is kényszerszünetet tartanak. A General Motors azt közölte, hogy két hétig hat észak-amerikai üzeménél üresbe teszik a váltót. Ez az intézkedés az Egyesült Államokban négy üzemet érint (Fort Wayne, Wentzville, Spring Hill és Lansing), valamint egyet Mexikóban és egyet Kanadában — közölte a The New York Times. A vállalat felfüggesztette néhány fontos járműve gyártását, beleértve a teljes és közepes méretű kisteherautókat és a sportcélú járműveket. Ez a lépés a legújabb jele annak, hogy
az alkatrészhiány tovább tart, mint azt a legtöbb autógyártó várta. Többen azt jósolták, hogy a félvezetők hiánya 2021 második felében enyhülni kezd, ám ez tévedésnek bizonyult.
Időközben azonban a Ford is arról számolt be, hogy az új járművek eladásai augusztusban harmadával, mintegy 124 ezer személygépkocsira és könnyű teherautóra csökkentek az egy évvel ezelőtti hasonló időszakhoz képest. A Honda 16, a Toyota Motor 2 százalékos eladáscsökkenésről adott hírt. A Tesla vezérigazgatója, Elon Musk ugyancsak az ellátási lánc problémáit hibáztatta amiatt, hogy 2023-ig nem tudják elkezdeni Roadster sportautójuk új verziójának az értékesítését.
Az autóipari vezetők és elemzők szerint az ázsiai országok, például
Malajzia egyes gyárainak, amelyek ellátják az autóipart, le kellett állítaniuk a termelést a koronavírus-fertőzések számának a növekedése miatt.
Ráadásul a globális alkatrészhiány nemcsak a számítógépes csipekre korlátozódik. Az autógyártók egyre gyakrabban tapasztalhatják a kábelkötegek, műanyagok és üvegalkatrészek hiányát is. Az autók mellett a mezőgazdasági berendezésektől az ipari gépeken és a sportruházaton át a konyhai kiegészítőkig mindenféle árut nagy igyekezettel rakodnak a világ kikötőiben, a kereslet az újrakezdődő járvány miatt ugyanis meghaladja a kínálatot.
Fotó: MTI/Koszticsák Szilrád