Az óceánjáró szállítóhajóról ünnepélyes keretek között emelték ki a partra az Egyiptomi Nemzeti Vasutak (ENR) megrendelésére készült sivatagálló vasúti járműveket. A vállalat vezetőin kívül jelen volt az eseményen Abdel Fattah el-Sissi egyiptomi elnök is, akinek jelentős szerepe volt abban, hogy a csaknem egy évtizedig elhúzódó személyvagon-beszerzés magyar és orosz együttműködéssel megvalósult – olvasható a Railvolution.net tudósításában.
A klímás kocsikkal megkezdődött az összesen 1300 járműre szóló, csaknem egymilliárd eurós megrendelés második szakasza.
A teljes projekt finanszírozásáról 2019 decemberében állapodott meg az orosz Transmasholding (TMH) és magyar leányvállalata, a TMH Hungary, valamint partnere, a Magyar Vagon Zrt., illetve az Eximbank, a kocsik tényleges gyártása 2020 májusában kezdődött meg a TMH oroszországi, tveri üzemében. Az ötszáz, légbefúvásos kocsi megépítését és leszállítását magába foglaló első fázis befejeződött, miután az utolsó, Tverben elkészült járművek megérkeznek Alexandriába. Ezzel egyidejűleg a TMH által 2020 júniusában felvásárolt
Dunakeszi Járműjavítóban (DJJ) elkezdődött a klímás, harmadosztályú járművek sorozatgyártása.
Az ENR eddig összesen 496 kocsit, vagyis a teljes megrendelés 38 százalékát vehette át. A teljes flottával a vasúttársaság lecseréli személykocsiflottájának több mint egyharmadát.
A légkondicionálóval felszerelt vagonok közül ötszázat harmad-, száznyolcvanat másod-, kilencvenet elsőosztályú kivitelben, harmincat pedig étkezőkocsiként gyárt le a Transzmasholding. Az étkezőket leszámítva szinte mindegyik kocsit Dunakeszin gyártják. A beruházással először állhatnak forgalomba légkondicionált harmadosztályú kocsik az észak-afrikai országban.
Az új, sivatagi körülményekre is felkészített vagonok beltere kék és narancsszíneket visel magán.
Az erős napfény szűrése érdekében az üvegek két rétege közé sötétítő redőnyt építettek, amelyet az utastérből lehet szabályozni.
Az utastájékoztatásért korszerű kijelzők felelnek, arab és angol nyelven is megjelenítve a dátumot, időt, belső és külső hőmérsékletet, valamint a páratartalmat. A kocsik külső festésén a piramisok sziluettjét idézték meg.
A TMH a koronavírus-járvány körülményei ellenére is folyamatosan teljesítette havi 35 jármű szállítását, amelyek a forgalomba helyezve kiválóan teljesítettek, 97 százalékos rendelkezésre állással. A száz százalékban magántulajdonú, orosz Transzmasholding összesen több mint százezer embert foglalkoztat, 2020-ban 5,6 milliárd euró (körülbelül 2000 milliárd forint) bevételt könyvelt el. A svájci központú, Zug székhelyű társaság vasúti szolgáltatásokat és gördülőállományt nyújt a helyi ellátási láncokra támaszkodva. A TMH-csoporthoz tartozó TMH International összesen 1400 alkalmazottat foglalkoztat a világ számos pontján, többek között Argentínában, a Dél-afrikai Köztársaságban, Egyiptomban, Izraelben, Kazahsztánban, Magyarországon és Németországban.
(Borítókép: MTI/Balogh Zoltán)
Ferihegyen 700 000-nél is több utas fordult meg augusztusban
Emelkedő utasszám és továbbra is stabil légiáru-forgalom jellemezte a nyár utolsó hónapját a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren. Augusztusban 702 524 fős utasforgalmat bonyolított a repülőtér, ami a 2020-as év azonos időszakához képest 78 százalékos növekedést jelent. Így a nyár három hónapja alatt összesen 1,5 millió utas fordult meg a repülőtéren, ami a tavalyi nyárhoz képest több mint 92 százalékos növekedés. A koronavírus-járvány kialakulása óta a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren az augusztusi volt a legerősebb hónap utasszám tekintetében. Az utasforgalom-növekedés a napi utasszámokon is meglátszik; míg az év első harmadában napi 2000 volt, addig augusztusban már átlagosan 23 000 főre emelkedett a napi utasszám a budapesti repülőtéren. A 2019-es év augusztusi hónapjában elérhető célállomások közel 80 százaléka már újra elérhető.