A kínai–magyar vasúti áruforgalom az idén kimagasló mértékben növekszik. Történetében korábban még nem volt példa arra, hogy
egy éven belül száz intermodális szerelvény közlekedjen a kontinentális selyemúton.
A mennyiség majdnem tízezer TEU-nak (szabványos méretű konténernek) felel meg. Tavaly ezen az útvonalon mindösszesen 38 tehervonat érkezett. A századik vonat közlekedését a CELIZ konzorcium tagvállalatai, a MÁV-REC, a CECZ, a Záhony-Port koordinálása mellett a Rail Cargo Logistics–RUS szervezte, budapesti célállomására, a BILK-re pedig a Rail Cargo Hungaria továbbítja.
A kapcsolatok intenzitásának növekedését jelzi, hogy a korábban a budapesti terminál és Hszian, valamint Ganzhou között létrejött rendszeres áruforgalmi összeköttetés mellett idén további kínai ipari körzetekkel alakult ki közvetlen vasúti árufuvarozási kapcsolat.
A Hszincsiang tartománybeli Urumcsit is heti rendszerességű konténervonatok kötik össze Budapesttel, és a Szicsuan tartományban található Deyangból is érkeznek már szerelvények hazánkba.
A kontinentális és a tengeri útvonal szárazföldi szakaszán kezelt vonatok 2021 első három negyedévében a tavalyi azonos időszakhoz képest 15 ezerrel több, összesen 47 ezer konténert továbbítottak elsősorban különböző távol-keleti ipari körzetek és hazánk között. A fuvarszervezők fokozottabban vették igénybe a Magyarországra Záhonyon át belépő útvonalat: az első kilenc hónapban az így érkező konténerek száma a megelőző évhez képest megduplázódott.
Az idén újabb lendületet kapott az Ázsiából az Európai Unióba irányuló vasúti konténerforgalom.
A túlterhelt lengyelországi Malaszewicze átrakó állomás mellett egyre több magyarországi rendeltetésű vonat érkezik közvetlenül Záhonyon át.
Ez a középútvonal gyorsabb és a környezetében több a szabad pályakapacitás, így feltételezhető, hogy belátható időn belül a záhonyi határátmenet lesz az egyik fő árutovábbítási csatorna.
A MÁV-REC Railway Engineering Corporation Kft., a Záhony-Port Zrt. és a kínai CECZ Közép-európai Kft. konzorciumában tavaly júniusban alakult meg a Záhony Logisztikai és Ipari Övezet, melynek célja, hogy a nyugat felé tartó gazdasági és kereskedelmi útvonalak fejlesztésébe bekapcsolódva készítse elő a záhonyi vasúti átrakókörzet és a kemecsei ipari zóna kivitelezését.
Borítókép: Konténervonat a BILK Cargo Logisztikai Központban (Fotó: Magyar Nemzet/Éberling András)