Egyre keresettebbek a konténervonatok

Jelentősen növekedett az év eddigi szakaszában az Európa és Kína közötti vasúti szállítás, ami immár az infrastruktúra áteresztőképességének a határát feszegeti.

2021. 11. 04. 6:44
Jelentősen csökkent Európában az árufuvarozás Fotó: Fotó: Kallus György
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A légi és tengeri szállításban tapasztalható fennakadások a Kína–Európa vasúti forgalom gyors növekedését eredményezik. Az szállítmányozók egyre inkább választják a kiszámíthatóbb konténervonatokat, azonban a vasúti infrastruktúra már teljesítőképessége határára ért: különösen a határátkelőknél alakultak ki torlódások – tette közzé a TheLoadstar.com

Kínai konténervonat egy európai rendező-pályaudvaron                                                                                                                                                                                                       Fotó: Világgazdaság/Kallus György

Az Orosz Vasutak (RZSD) szerint a januártól szeptemberig tartó cargoforgalom 47 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest, 568 700  szabványos méretű konténerre, (TEU-ra), ami már most meghaladja az előző év teljes forgalmát. A Kínából Európába tartó vonatok 379 600 TEU-t szállítottak, ami negyvenszázalékos növekedés, de a növekedés üteme Európából Kínába gyorsabb volt, a forgalom hetven százalékkal 189 100 TEU-ra nőtt a kilenc hónapos időszakban.

A szállítmányok zömét iparcikkek, vegyszerek, járművek, szerszámgépek és motorok teszik ki. 

A forgalom növekedését a tengeri szállítással versenyképes árak, valamint a közlekedési és logisztikai infrastruktúra fejlesztése, illetve az országon áthaladó tranzitútvonalak diverzifikációja segítette elő. És természetesen az, hogy a szállítmányozók vasúton igyekeznek pótolni azokat a kapacitásokat, amelyek a légi és tengeri áruszállítás zavarai miatt kiestek.

Az egyik nagy logisztikai szolgáltató, a Rhenus Korea ügyvezetője, Patrick Dargel elmondta a portálnak, hogy a vasúti teherszállítás ázsiai–csendes-óceáni piaca várhatóan lendületet kap, mivel az intermodális megoldások egyre népszerűbbek az ellátási lánc világszerte változó kihívásai közepette.

Csakhogy a vasúti áru mennyiségének példátlan növekedése megterheli az infrastruktúrát és a létszámot, hiány keletkezik a gördülőállományban, ami szűk keresztmetszetek és késések kialakulásához vezet. Jacky Yan, a New Silk Road Intermodal alapítója és vezérigazgatója elmondta a portálnak, hogy 

a torlódás egyre nő a Kína–Oroszország útvonal fő határátkelőhelyein, de a Fehéroroszország és Lengyelország közötti átkelő, Malaszewicze is  jelentős torlódási pont.

Segíthet a gondokon, hogy új, 450 ezer TEU kapacitású terminál nyílt Kalinyingrád orosz enklávéjában. A Kalinyingrádon áthaladó vasúti forgalom gyorsan nőtt: a 2019-es Kína–Európa teljes forgalom három százalékáról tavaly nyolcra. A rakományokat az oroszországi csomópontból hajón más európai tengeri kikötőkbe szállítják vagy vasúton keresztül juttatják el Lengyelországba.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Világgazdaság/Kallus György)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.