Jókora, 24 milliárd dolláros árbevételt hozott a Pfizer a harmadik negyedévben, ami 134 százalékos növekedés, ugyanakkor ebből 13 milliárd az oltásnak köszönhető. A cég eredménye részvényenként 1,34 dollárra nőtt, ami 129 százalékos bővülés egy év alatt.
Miután a kiemelkedő eredményt nagyrészt az oltás hozta, a cég vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a vakcinából adódó árbevétel 75 százaléka már nem az Egyesült Államokból származott a harmadik negyedévben, ami érthető, hisz az oltási kampány java már korábban lezajlott az USA-ban. A cél most az, hogy jövő év végéig legalább kétmilliárd adag vakcinát szállítsanak kis- és közepes jövedelmű országoknak, ebből egymilliárdot idén, de ha lesz kereslet, akkor ez a szám magasabb is lehet.
Az év egészére vonatkozóan ugyanakkor csökkentette árbevételi várakozásait a cég, ami így 81–82 milliárd dollár között lesz, ebből 36 milliárdot hoz a vakcina, amelyből a tervek szerint idén összesen 2,3 milliárd darabot értékesítenek. Az eredmény várakozásaik szerint 4,15 dollár körül lesz részvényenként.
A jelenlegi 45–46 dolláros részvényárfolyam így reálisnak mondható, mivel 10–11 körüli P/E (részvényárfolyam osztva az egy részvényre jutó nyereséggel) értéket jelent, ami a gyógyszeriparban szokásos szintnél minimálisan alacsonyabb, ugyanakkor a piac nem számol azzal, hogy a vakcina továbbra is ennyi árbevételt hozna. Ha fenn is maradna ugyanis egy darabig az emlékeztető oltások gyakorlata, ez kevesebbet jelent, mint a kezdeti két oltásból álló hatalmas mennyiség.
A Pfizer a vakcinától eltekintve átlagosan teljesít, ugyanakkor mindenképpen kedvező a hírnévnövekedés, amit az oltóanyag okoz.
A márkanév világszerte tökéletesen ismert lett, ami nagy marketingelőny, így a következő években ez önmagában is növekedést hozhat a cégnek, ez pedig részben kompenzálhatja a vakcinából eredő árbevétel csökkenését.
Az árfolyam ugyanakkor a járvány kezdete óta nem emelkedett különösen nagyot, még annyit sem, mint a nagy technológiai cégek többsége. Ennek oka, hogy a Pfizer eleve egy nagy, százötven éves múlttal és több ezer termékkel rendelkező gyógyszercég, így a vakcina hatása erre és a jövő évre ugyan jelenthet százszázalékos növekedést a korábbiakhoz képest, ugyanakkor a későbbiekben ez a szám bizonytalan, vélhetően mindenképpen alacsonyabb lesz.
A céggel az oltóanyag kifejlesztésében együttműködő BioNTech viszont egy kis cég volt, így a vakcina eredménye sokszorosára növelte az eredményt és a részvényárfolyamot is, és hasonló folyamat zajlott le a konkurens Moderna cégnél, amely egy még viszonylag fiatal, kis cég volt, így a vakcina hatalmasat lendített rajta.
Borítókép: MTI/AP/Pfizer