Sokakat megihletett a Nyugati

Jelentős nemzetközi érdeklődést váltott ki a Budapesti Fejlesztési Központ meghívásos építészeti tervpályázata, amelynek célja a Nyugati pályaudvar és környezetének megújítása, valamint az új budapesti főpályaudvar létrehozása.

2021. 11. 11. 10:33
Budapest, 2020. augusztus 6. Daruk a beállványozott vágánycsarnok fölött a felújítás alatt álló Nyugati pályaudvaron 2020. augusztus 6-án. MTI/Máthé Zoltán Fotó: Máthé Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több kontinensről, Ázsiából, Amerikából és Európából is jelentkeztek a Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) meghívásos építészeti tervpályázatára. Japántól kezdve Spanyolországon, Litvánián, Svédországon, Hollandián és Franciaországon át egészen Nagy-Britanniáig jönnek a jelentkezők. Külön öröm, hogy 15 magyar iroda is rajthoz áll önállóan vagy külföldi építészirodákkal közösen. Miért ez a nagy érdeklődés? 

A közelmúltban készült el az Eiffel-csarnok tetőzetének a felújítása, de maga a pályaudvar teljes rekonstrukcióra szorul Fotó: Magyar Nemzet/Kurucz Árpád

Fürjes Balázs, a Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár válasza a kérdésre: mert Budapest izgalmas és vonzó világváros, mert a feladat kreatív szakmai kihívás, és mert a pályázat hiteles. Az elmúlt 15 évben Európa nagy történelmi vasútállomásainak megújítását megtervező irodák szinte mind elindulnak a pályázaton. A jelentkezők egy része olyan, jelenleg is futó nagy európai, brit és ausztrál metró- és vasútfejlesztési projektekben is érintett, mint a Grand Paris Express (a metróhálózat kiterjesztése a francia főváros tágabb környékére), a Crossrail Londonban és környékén vagy a sydney-i metró új állomásainak tervezése. 

Referenciáik között ott az új bécsi, amszterdami, zürichi vagy éppen a rotterdami főpályaudvar. És London megújult, ikonikus vasútállomásai is: a King’s Cross, a St. Pancras vagy éppen a London Bridge.

A fejlesztés eredményeként a Nyugati lesz a magyar főpályaudvar, ahol majd randevút ad egymásnak a múlt és a jövő. A pályaudvar 1877-ben átadott, impozáns, történeti csarnoka Gustave Eiffel tervezőirodájának munkája. Acélszerkezete már a XIX. század végén is igazi építészeti bravúrnak számított. A jövő pedig az a XXI. századi, korszerű vasúti mélyállomás, amely a csarnok alatt épül, a Városligetig tervezett zöldfolyosó és a pályaudvar épülete mellett születő vadonatúj városrész. A 36 jelentkező építésziroda és mérnöki konzor­cium közül a szakmai előszűrés alapján 12 iroda adhat majd be részletes pályázatot a Nyugati és környezete megújítására jövő márciusig.

A BFK október 20-án hirdetett meghívásos építészeti tervpályázatot a Nyugati pályaudvar és környéke megújítására, funkcionális bővítésére. A fejlesztés annak a hosszabb távú elképzelésnek a része, amely Budapestet 2030-ra a városi életminőség és a gazdasági, kulturális, turisztikai vonzerő alapján Euró­pa három legjobb fővárosának egyikévé tenné. Ennek egyik kulcsa a közlekedés rendbetétele lehet. 

A feladat az új mélyállomás és a felette kialakítandó felszíni vágánycsarnok, illetve a peronok és peronlefedések tervezése. 

A műemléki csarnok átjárható, hosszabb-rövidebb időtöltésre ösztönző fedett köztérré alakítandó melléktereinek szintén új funkcionális jövőképet szükséges adni. Az épület építészeti értékeit maximálisan tiszteletben tartva különös kihívást jelent a történeti és a kortárs struktúrák egymáshoz illesztése. A pályaudvaron helyet kell kapnia minden szükséges utasforgalmi és vasút­üzemi funkciónak, továbbá üzleti céllal hasznosítható – kereskedelmi, szolgáltató, esetleg irodai vagy kulturális rendeltetésű – területeknek is.

A pályaudvar többszintes, összetett térrendszere a projekt eredményeként tovább bővül. A gyalogos közlekedő- és várakozóterek, függőleges közlekedőmagok átlátható, vonzó kialakítása a pályázat egyik kulcseleme, összefüggésben az épületegyüttes körül található közterületekkel és gyalogos aluljárókkal. Ezek humanizálása, a jelen és jövő igényeihez igazodó, emberléptékű kialakításuk szintén a feladat része. 

Szintén a pályázat tárgya a közösségi közlekedési átszállások optimalizálása, a pályaudvar kerékpáros, mikromobilitási és közúti kiszolgálásának megoldása, ideértve a logisztikai igényeket is.

A pályázat megalapozásaként készült részletes megvalósíthatósági tanulmány városfejlesztési mestertervet is tartalmaz. Ennek továbbgondolásával el kell mélyíteni a pályaudvar mögötti barnamezős területek fejlesztési koncepcióját, különös tekintettel a vasúti pálya mentén kialakítható lineáris zöldfelületekre, a városszövet átjárhatóságának javítására és a területben rejlő ingatlanfejlesztési potenciál felszabadítására.

Borítókép: A felállványozott Nyugati (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.