A fejlesztés eredményeként a Nyugati lesz a magyar főpályaudvar, ahol majd randevút ad egymásnak a múlt és a jövő. A pályaudvar 1877-ben átadott, impozáns, történeti csarnoka Gustave Eiffel tervezőirodájának munkája. Acélszerkezete már a XIX. század végén is igazi építészeti bravúrnak számított. A jövő pedig az a XXI. századi, korszerű vasúti mélyállomás, amely a csarnok alatt épül, a Városligetig tervezett zöldfolyosó és a pályaudvar épülete mellett születő vadonatúj városrész. A 36 jelentkező építésziroda és mérnöki konzorcium közül a szakmai előszűrés alapján 12 iroda adhat majd be részletes pályázatot a Nyugati és környezete megújítására jövő márciusig.
A BFK október 20-án hirdetett meghívásos építészeti tervpályázatot a Nyugati pályaudvar és környéke megújítására, funkcionális bővítésére. A fejlesztés annak a hosszabb távú elképzelésnek a része, amely Budapestet 2030-ra a városi életminőség és a gazdasági, kulturális, turisztikai vonzerő alapján Európa három legjobb fővárosának egyikévé tenné. Ennek egyik kulcsa a közlekedés rendbetétele lehet.
A feladat az új mélyállomás és a felette kialakítandó felszíni vágánycsarnok, illetve a peronok és peronlefedések tervezése.
A műemléki csarnok átjárható, hosszabb-rövidebb időtöltésre ösztönző fedett köztérré alakítandó melléktereinek szintén új funkcionális jövőképet szükséges adni. Az épület építészeti értékeit maximálisan tiszteletben tartva különös kihívást jelent a történeti és a kortárs struktúrák egymáshoz illesztése. A pályaudvaron helyet kell kapnia minden szükséges utasforgalmi és vasútüzemi funkciónak, továbbá üzleti céllal hasznosítható – kereskedelmi, szolgáltató, esetleg irodai vagy kulturális rendeltetésű – területeknek is.
A pályaudvar többszintes, összetett térrendszere a projekt eredményeként tovább bővül. A gyalogos közlekedő- és várakozóterek, függőleges közlekedőmagok átlátható, vonzó kialakítása a pályázat egyik kulcseleme, összefüggésben az épületegyüttes körül található közterületekkel és gyalogos aluljárókkal. Ezek humanizálása, a jelen és jövő igényeihez igazodó, emberléptékű kialakításuk szintén a feladat része.
Szintén a pályázat tárgya a közösségi közlekedési átszállások optimalizálása, a pályaudvar kerékpáros, mikromobilitási és közúti kiszolgálásának megoldása, ideértve a logisztikai igényeket is.
A pályázat megalapozásaként készült részletes megvalósíthatósági tanulmány városfejlesztési mestertervet is tartalmaz. Ennek továbbgondolásával el kell mélyíteni a pályaudvar mögötti barnamezős területek fejlesztési koncepcióját, különös tekintettel a vasúti pálya mentén kialakítható lineáris zöldfelületekre, a városszövet átjárhatóságának javítására és a területben rejlő ingatlanfejlesztési potenciál felszabadítására.
Borítókép: A felállványozott Nyugati (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)