Egy nemzetközi kutatás szerint a fogyasztási cikkek gyártói már nem mernek hosszabb távra tervezni, a korábbi öt év helyett inkább csak kétéves távlatokban gondolkodnak az egyes termékek előállítása kapcsán, mivel a vásárlók igényei túlzottan kiszámíthatatlanná váltak és gyorsan átalakulnak. Az EY és az MIT közös, 370 iparági vezető bevonásával készült felmérése alapján úgy tűnik, hogy a fogyasztókat manapság az online értékelések és a közösségi média influenszereinek posztjai befolyásolják, amelyek alapján a mai trend szerint hirtelen változhat egy-egy termékről a kialakult vélemény, ami látványosan kihat az értékesítésre.
Az EY elemzése szerint a rugalmasság minden szinten kulcsfontosságúvá vált, legyen szó a beszerzési forrásokról, az értékesítési csatornákról vagy a gyártásról. Az eredményesség fenntartásához, növeléséhez pedig kritikus fontosságú lesz a boltok gyorsasága például annak kapcsán, hogy mennyi idő alatt tudják begyűjteni és feldolgozni a vásárlások során keletkező információt, és az alapján milyen gyorsan tudnak fejleszteni vagy új termékekkel piacra kerülni.
Az EY Operating Model Transformation megoldása öt szempontból vizsgálja, hogy fenntartható-e egy cég működési modellje. Ebbe beletartozik a dinamikus operáció, a digitalizáció, a toborzás rugalmassága, az innovációs képességek és a hosszú távú értékteremtés is.
A válaszadók többsége nagy lehetőséget lát a fogyasztók közvetlen elérését biztosító technológiák, mint például a webshopok vagy a mobilalkalmazások felhasználásában, és felismerték a vásárlási adatokból nyerhető információk fontosságát is.
A döntéshozók leginkább a mesterséges intelligencián és a gépi tanuláson, valamint az 5G-hálózaton és a dolgok internetén (IoT) alapuló digitális megoldásokban látják a siker kulcsát.
Borítókép: Az internetes vélemények jelentősen befolyásolják a fogyasztási szokásokat. Fotó: John G. Mabanglo