Bármilyen sok autópálya épül is, biztosan eljön a pillanat, amikor egy adott szakaszon vagy útvonalon szűknek bizonyul az infrastruktúra.
Ilyenkor keletkeznek a dugók, amelyek rövidebb vagy hosszabb időre lehetetlenné teszik az adott útszakasz használatát.
Ki ne ismerné a nagyvárosok bevezető útjain minden munkanap kialakuló reggeli és délutáni dugókat vagy a nagyvárosok és üdülőhelyek között idényjelleggel fellépő zsúfoltságot? De vannak olyan útvonalak is, amelyek az áruszállító járművek tömege miatt állandóan nyomás alatt vannak. Ezek a dugók nem szűnnek meg idővel maguktól, itt szükséges a beavatkozás, hogy egyáltalán használni lehessen az infrastruktúrát.

Ez a helyzet az Ausztria és Olaszország határvidékén található Brenner autópályán, ahol a végtelen dugók feloldására ideiglenes intézkedéseket léptettek életbe. Az úgynevezett blokkosítás azt jelenti, hogy amíg nem lehet szabadon haladni az autópályán, nem engedik felhajtani a kamionokat, sokszor órákig. Ez persze hatalmas dugókat eredményez az érintett útvonal két bejáratánál. De hogy lehet elérni, hogy mindig csak annyi jármű haladjon a sztrádán, amennyi még a többi közlekedő akadályozása nélkül elfér?
A környékbeli, érintett tartományok vezetői korszerű informatikai megoldást keresnek a problémára. A digitalizált Brenner autópálya koncepciója lehetőség arra, hogy közép- és hosszú távon kordában tartsa az útvonal túlzott tranzitforgalmát. Az új rendszer egyik célja a környezetbarát járművek előnyben részesítése. De a rendszer része az a lehetőség is, hogy az útvonalat az árufuvarozó adott időpontban és irányban mintegy lefoglalja magának, ez pedig azzal jár, hogy
a környezetkímélés mellett az infrastruktúra terhelése is szempont annak eldöntésében, hogy magasabb vagy alacsonyabb útdíjat kell fizetni.
Az útdíjat elsősorban a jármű környezetvédelmi osztályának megfelelően állapítják meg. Minél kevesebb a szennyezőanyag, annál olcsóbb a díj. Emellett aszerint is változik a fizetnivaló, hogy aznap kevesebb vagy több közlekedő használja az autópályát. Az árufuvarozók így maguk dönthetik el, mikor vállalják az utazást, és ennek megfelelően foglalják le az infrastruktúrát. Ez kevesebb forgalmi dugó kialakulásához vezet. – A gördülékeny, környezetbarát forgalom jobb, mint a blokkolt forgalom – érvelt Arno Kompatscher osztrák tartományi kormányzó, a koncepció kidolgozását kezdeményező politikus a RaiNews.it tudósítása szerint. Ezzel a jelenleg érvényben lévő, blokkosított forgalmi irányításra utalt.